Smøring der nede... når?

Lillepusen

Forumet er livet
Lurer litt på dette med sånn smøring og tøying av mellomkjøttet... (sånn for å forhindre revning)

Når skal man starte med dette?

Har tenkt å kjøpe en olje fra Weleda som er til dette formålet. [;)] Er det noen flere som har tenkt å gjøre dette? Eller som har gjort dette før? Kan man få det til selv? Eller blir det Mannen som må få "æren"? [8D]

Bringebærbladkapsler/te hjelper livmoren til å trekke seg raskere sammen etter fødsel. En venninne til meg følte dette hjalp veldig godt, hun mistet minimalt med blod og livmoren gikk tilbake til normal størrelse på utrolig kort tid.

Jeg vet ikke, har aldri hatt noen smørning før fødsel jeg igrunn, har heller ikke hatt noen revning eller sånn under fødselen, godt mulig det fungerer... det er jo noen år siden jeg fødte, men vil tro at det er som med strekkmerker at det egentlig ikke lar seg gjøre noe med... men fungerer det så er det jo kjempe fint [:D][:D][:D] (men rart ikke det blir anbefalt fra jm)

Får man ikke smertestillende på abc??
Jeg fødte på abc når jeg fikk minste, fikk da tilbud om smertestillende......

ORIGINAL: Nikki!

jeg har dessverre ikke noe tro på sånn jeg! har aldri hørt om det heller lillepusen,så kan ikke gi deg råd når å begynne!

tenker så på deg hvor tøff du er som skal føde på abc! er ikke sikkert jeg kommer til å bruke lystgass,epidural eller noe-men må ha det tilgjengelig liksom!

Hehe, ja jeg er jo såååå tøff. [8D]

Hm, jeg trodde det var litt mer "hold" i dette enn sånn magesmøring. Har jo lest om dette flere steder, men husker ikke hvor. Noen fler?

ORIGINAL: Champ

Får man ikke smertestillende på abc??
Jeg fødte på abc når jeg fikk minste, fikk da tilbud om smertestillende......

What? Har jeg aldri hørt om. Hm, hva slags smertestillende var dette da? På ABC-Ullevål gir de ikke annet enn akupunktur, vann og massasje. Sa jm da. [:)] Har helt innstilt meg på dette jeg, så det blir ikke noe problem. Hehe, naiv førstegangsfødende... [8D]

Står under kjerringråd inne på kvinneguiden tror jeg, men har og lest om det i en fødselbok mener jeg.

ORIGINAL: Lillepusen

jeg har dessverre ikke noe tro på sånn jeg! har aldri hørt om det heller lillepusen,så kan ikke gi deg råd når å begynne!

tenker så på deg hvor tøff du er som skal føde på abc! er ikke sikkert jeg kommer til å bruke lystgass,epidural eller noe-men må ha det tilgjengelig liksom!

Hehe, ja jeg er jo såååå tøff. [8D]

Hm, jeg trodde det var litt mer "hold" i dette enn sånn magesmøring. Har jo lest om dette flere steder, men husker ikke hvor. Noen fler?

når enn hører å folk klager over hvor vondt og div,ta ALT DERE KAN FÅ av smerte stillende liksom,så går du hen å føder uten noen ting.

Ja,greit det er aku og sånne ting-men sier bare igjen DU ER TØFF!

mulig jeg også føder uten noe,men må vite det er muligheten! men er noe man innstiller seg på dette da.
hadde skjønt det bedre om det var andre!

Andre? Enn meg??? [:@] Eller andremann? Forklare nå, Nikki...

ORIGINAL: prikken2

Står under kjerringråd inne på kvinneguiden tror jeg, men har og lest om det i en fødselbok mener jeg.

Å, supert! Skal inn å sjekke litt jeg. [:)]

ORIGINAL: Champ

Jeg vet ikke, har aldri hatt noen smørning før fødsel jeg igrunn, har heller ikke hatt noen revning eller sånn under fødselen, godt mulig det fungerer... det er jo noen år siden jeg fødte, men vil tro at det er som med strekkmerker at det egentlig ikke lar seg gjøre noe med... men fungerer det så er det jo kjempe fint [:D][:D][:D] (men rart ikke det blir anbefalt fra jm)

Fant dette i en diskusjon inne på snartmamma. Så det er visst noen jm som har hørt om dette også.

"Jordmor tipset meg i forrige svangerskap å smøre/massere/strekke mellomkjøttet me såkalt "kobberkrem". Jeg tror jeg begynte med det når det var et par mnd. igjen til fødsel.

Fikk aldri testet ut om det hjalp da - det ble keisersnitt på meg...

Men under fødselen masserte jormor mellomkjøttet med olje for å prøve å unngå revning.

Jeg har i hvert fall tenkt å smøre med kobberkrem denne gangen også - det har jeg tro på nemlig ;)"

Og da er det visst snart på tide å begynne også... [:)]

Jordmor smurte tjukt på med jordnøttolje mens jeg lå og pressa ut lillegutt...(tror jeg, mulig jeg var litt omtåka!) 

Skrev feil side, Det står  inne på "barn i magen " siden, under kjerringråd . Jeg har tenkt å prøve, så lenge det ikke kan gjøre ting verre så skader det vel ikke å prøve. Helt sikkert på at sambo stiller som hjelper og hvis det skulle trengs her [8D].

Du er så tillgitt atte, Nikki! [:D]

Hm... her var det visst noen hormoner ute på tur for min del... tenkte litt sånn, hva er galt med MEG liksom. [8|] [;)]

ORIGINAL: Lillepusen

ORIGINAL: prikken2

Å, supert! Skal inn å sjekke litt jeg. [:)]

fant du utav det? har også hørt det. kunne tenke meg å prøve. for å revne er min største skrekk[&:]

Prikken2: Ok, flott. Skal se om jeg finner det jeg. [:)]

Ja, tenker litt sånn jeg også. Hvorfor ikke prøve. Vil GJERNE unngå å revne...

huff,fikk dårlig samvittighet jeg! må begynne å tenke meg om hvordan jeg skriver.........
IKKE NOE GALT MED DEG LILLEPUSEN!=)

nei du er helten min du!=) var derfor jeg nevnte dette med at du ikke skal ha smertestillende som lystgass og epidrual som de fleste andre skriker etter før enn kommer på fødestuen!

Nei, gi deg nå... [:)] Bare jeg som ikke klarte å få med meg sammenhengen her. Hehe, og HELT?? Jo, takk for det, du! Jeg synes forøvelig at ALLE som føder/går gjennom ks er superhelter jeg!!! Det er jo en skikkelig "oppgave" vi må igjennom. [:)]

Dette fant jeg inne på kjerringråd-sidene på Barnimagen (takk Prikken2 [:)]):

• Da jeg var gravid med nr.2 fikk jeg et godt råd av jordmora jeg gikk hos. Ca. en måned før fødselen skulle mannen min massere inn jordnøttolje på kjønnsleppene mine, så skulle han begynne å tøye forsiktig. Dette gjorde vi nesten hver kveld før vi la oss (det ble jo en veldig trivelig avslutning på dagen også). Etter hvert kunne han tøye hardere. Da jeg en kveld spurte om det hjalp noe særlig, svarte han at de ble som gummistrikk. Under fødselen revnet jeg ingen ting. Dette rådet fulgte vi også når vi var gravid med nr. 3 og heller ikke denne gangen revnet jeg. Ellers kan jeg nevne at jeg hovner veldig fort opp i kjønnsleppene. Hvis jeg sykler samtidig som jeg bruker bind, hovner jeg opp. Under første fødsel revnet jeg litt og i tillegg hovnet jeg opp veldig mye. Etter fødsel nr. 2 og 3 hadde jeg ingen av disse plagene. Dagen etter fødslene kunne jeg sitte rett opp og ned uten å være sår og øm. Nå er jeg gravid med nr. 4 og har tenkt å følge det samme rådet når det begynner å nærme seg termin. Hilsen Irene
  • Et råd jeg fulgte andre gang jeg var gravid, var å massere
    mellomkjøttet med olje minst en gang per dag. Dette var visstnok et råd fra pakistanske kvinner, som jo sies å ha erfaring på dette området. Dette skulle forebygge sprekking. Under min andre fødsel sprakk jeg heller ikke. Hilsen Anne
  • Ønsker å komme med et råd for å unngår å revne nedentil. Smør inn underlivet grundig hver kveld i de to siste månedene med jordnøttolje. Har selv gjort det i begge mine svangerskap og kar aldri sydd. Selv om jeg har hatt utrolig raske fødsler og født unger på over 4500g. Det har også virket på alle de jeg har hørt om som har prøvd.
  • Maser huden rundt skjedeinngangen med kobbersalve (kjøpes på helsekost) de siste 2-3 mnd før fødsel. Dette skal ha en bra effekt som forebygging mot revning. Viktig at du er ferdig med eeventuelle soppangrep før du bruker dette rådet, for kobbersalven kan gjøre vondt verre ved soppangrep.

I tillegg var det jo disse bringebærtekapselene (eller te som også funker) som ble nevnt der inne. Er jo absolutt verdt å prøve på da... [;)]

Håper ikke alt blir moderert bort. Hvis det blir borte kan dere lese om det inne på http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/kjerringr_d/revning_under_f_dselen

Bare hyggelig. Er det jeg er mest redd for av alt når det gjelder fødselen, derfor er jeg villig til å prøve det meste.

Høres ut som eg må gå til innkjøp av jordnøttolje gitt[:D]

Back
Topp