Smørbrød til 17 mai?

Hønemor2020

Flørter med forumet
Vi er blitt best på smørbrød til svigers på 17 mai. Regner med det vil være med karbonader, reker, røkelaks og roastbiff. Hvordan er det med røkelaks og roastbiff? Noen sier det er trygt å spise i norge, noen sier det er trygt om du bare spiser 1 porsjon. Blir helt forvirra og vil ikke spise det om det er farlig.

Nei, ville ha holdt meg unna de 2 tingene der. Har jo ingenting med mengden å gjøre, men om det er Listeria eller toxoplasmose i den ene biten du spiser

I forrige svangerskap hadde vi nettopp giftet oss, og vi hadde en del roastbeef igjen fra bryllupet. Det ble stekt på stekepanna etter bryllupet. Typisk å "crave" ting man ikke bør spise :smiley-ashamed004

Haha gruer meg til 17 mai. Masse speke mat, roastbiff osv. Mamma har invitert alle på 17mai lunsj og eg har ingen planer om å si at eg er gravid :wacky:

Haha gruer meg til 17 mai. Masse speke mat, roastbiff osv. Mamma har invitert alle på 17mai lunsj og eg har ingen planer om å si at eg er gravid :wacky:
Samme her! Men vi valgte å si det i helga fordi jeg har vært så dårlig. Er takknemlig for det nå når vi skal spise sammen 17.mai :joyful:

«Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier)». Jo lenger fisken har ligget vakumpakket, desto mer bakterier vokser. Søk opp røkelaks gravide. Jeg ville lett spist det selv om jeg hadde visst holdbarhetsdatoen, men ikke borte hos andre :)

Vi har invitert et vennepar av oss, og jeg grublet lenge på menyen. Ville ha noe som var godt, men enkelt å tilberede. Spekemat er jo utelukket (kan jo ikke invitere til det, og bare spise potetsalat og eggerøre), så endte på skalldyrkasse fra den lokale fiskebutikken. Unngår krabbeskjellene bare. :)

Røkelaks skal være trygt å spise så lenge pakken er nyåpnet og godt innenfor dato
Roastbeef derimot, er ikke gjennomstekt og du bør avstå, dessverre :oops:

Vi har invitert et vennepar av oss, og jeg grublet lenge på menyen. Ville ha noe som var godt, men enkelt å tilberede. Spekemat er jo utelukket (kan jo ikke invitere til det, og bare spise potetsalat og eggerøre), så endte på skalldyrkasse fra den lokale fiskebutikken. Unngår krabbeskjellene bare. :)
Ååh, det hørtes godt ut :D

«Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier)». Jo lenger fisken har ligget vakumpakket, desto mer bakterier vokser. Søk opp røkelaks gravide. Jeg ville lett spist det selv om jeg hadde visst holdbarhetsdatoen, men ikke borte hos andre :)
Svigermor vet jeg er gravid, så da kan jeg jo bare gi beskjed om det til henne. Tror ikke hun har handla inn enda :-) er mer glad i røkelaksen enn roastbiffen egentlig :D

Haha, uff ja jeg ser den. Vi har heldigvis fortalt svigers, så det er ingenting å skjule. Bare jeg som er et matvrak delux disse dager å har lyst på allt :laughing002

Haha, uff ja jeg ser den. Vi har heldigvis fortalt svigers, så det er ingenting å skjule. Bare jeg som er et matvrak delux disse dager å har lyst på allt :laughing002
D er eg og:banghead: haha og eeeelsker roastbiff, så spent på om mamma kommenterer noe:dead:

Nå bare spør jeg av nysgjerrighet, er reker greit å spise? Det husker jeg sto på lista over nei mat for 11 år siden da jeg var gravid, men det er jo så godt. Blir kjempeglad hvis jeg slipper å kutte det ut i sommer:)

Nå bare spør jeg av nysgjerrighet, er reker greit å spise? Det husker jeg sto på lista over nei mat for 11 år siden da jeg var gravid, men det er jo så godt. Blir kjempeglad hvis jeg slipper å kutte det ut i sommer:)
Sjømat er innafor! Man skal holde seg unna brunost i krabbe, og et par andre sære ting. Tror det er typ nyren av o-skjell og sånn. Tror ikke det er noe problem for de fleste. :p

Reker er greit å spise som gravid :-)
Unngå store mengder lakris, høyt inntak av ingefær osv. Er enkelt å google nei-mat for gravide :-)

Reker er greit å spise som gravid :)
Unngå store mengder lakris, høyt inntak av ingefær osv. Er enkelt å google nei-mat for gravide :)
Joda, jeg følger helse Norge sin veileder. Som sagt så var det bare sånn at da jeg var gravid sist så sto faktisk reker på nei lista:)

Back
Topp