Smør i mat til barn

Skjønner hva du mener. Har en som er veldig lav og lett. Veier riktig i forhold til høyde, men er vist "krise" at han ikke veier riktig i forhold til alder. Han følger nøyaktig samme kurve som sin far, som alltid har vært mye mindre en hans 4 søsken.
Har enda ikke klart å fete han opp, så har nok ingen råd dessverre.

Samme her. Har helsekortet til sambo og tallene er så og si helt like.

Tror kanskje det er litt av problemet. At legen ikke ser barnet og snakker med dere flere ganger over tid slik som hs. Synes du skal gi tilbakemelding på det jeg. At hun burde snakket med helsesøsteren og fått et mer helhetlig bilde, snakket mer med dere og spurt hvor mye og ofte han spiser og skaffet informasjon FØR hun konkluderer med at han får for lite/mager mat.

Ja, burde kanskje sagt ifra til helsesøster om det da vi var hos henne etter kontrollen hos legen. Skal ta det opp med henne neste gang. :)

Jeg har en 2-åring som er liten og lett. Har falt to streker på kurven etter jeg sluttet å amme. Har lagt på seg 1 kg fra 12-24 mnd! Han får H-melk, og jeg har meierismør i maten :-)
Vår fikk bedre vektøkning etter at jeg starta å tilsette ekstra fett. :) ...plutselig fikk hun større matlyst også og da hoppa kurven så vi kutta litt på fettet igjen. ;)

Ja, ikke sant. Ingen er jo like, så skjønner ikke at det er noe mål å få alle til å ligge på gjennomsnittet. Ber hun foreldre med barn over gjennomsnittet om å slanke barna da eller... Har en annen helsesøster, og hun har jo ikke sagt noe på det annet en at han er en lettvekter, å det er jo ikke noe å legge skjul på. Så da vi kom til legen som vi hadde vært hos en gang tidligere (6 måneders kontroll), og hun skulle begynne å fortelle hva vi måtte gjøre og ikke ble jeg helt satt ut.
Skjønner den veldig godt.
Noen er dessverre altfor opptatt av at alle skal være like, men så lenge deres helsesøster ikke sier noe så ville jeg ikke gjort så utrolig mye med det men ville tatt det opp med henne ved neste mulighet

Ja, ikke sant. Ingen er jo like, så skjønner ikke at det er noe mål å få alle til å ligge på gjennomsnittet. Ber hun foreldre med barn over gjennomsnittet om å slanke barna da eller... Har en annen helsesøster, og hun har jo ikke sagt noe på det annet en at han er en lettvekter, å det er jo ikke noe å legge skjul på. Så da vi kom til legen som vi hadde vært hos en gang tidligere (6 måneders kontroll), og hun skulle begynne å fortelle hva vi måtte gjøre og ikke ble jeg helt satt ut.
Skjønner den veldig godt.
Noen er dessverre altfor opptatt av at alle skal være like, men så lenge deres helsesøster ikke sier noe så ville jeg ikke gjort så utrolig mye med det men ville tatt det opp med henne ved neste mulighet

Her har frøkna vært lang og smal hele tiden. Har prøvd å fete henne opp litt med h-melk men synes ikke det hjalp noe særlig. Så vi sluttet med h-melk og gikk over til lett, da fikk hun mye bedre matlyst og nå er hun ikke så utrolig slank lenger. Så pass på å ikke gjøre fettinnholdet i maten så høyt at det påvirker sultfølelsen og ungen ender med å spise mindre enn før...

Her har frøkna vært lang og smal hele tiden. Har prøvd å fete henne opp litt med h-melk men synes ikke det hjalp noe særlig. Så vi sluttet med h-melk og gikk over til lett, da fikk hun mye bedre matlyst og nå er hun ikke så utrolig slank lenger. Så pass på å ikke gjøre fettinnholdet i maten så høyt at det påvirker sultfølelsen og ungen ender med å spise mindre enn før...

Takk for tips. Legen sa vi skulle bruke h-melk, mens helsesøster sa at det nå var anbefalt å bruke lett eller til og med skummet. Vanskelig når alle sier ulike ting. Får bare prøve ut og se hva som funker best her :)

Fordi man slanker ikke en baby på et år, derfor ville det blitt ramaskrik om legen hadde gitt den beskjeden

Det gjør de ikke før ungen er eldre og langt over snittet, og da skal de gjøre det!

Mine unger er under snittet, men de følger egen kurve mer eller mindre, og sånn vil de bok forbli til de blir voksne, det gjorde jeg og det gjorde faren.

De er 4 og 7 år gamle nå og altså langt fra snittet, men helt greit.

At legen insisterer på at alle må opp på snittet blir feil, men om en unge er undervektig er det å gi råd om smør i maten rett og viktig.

Fordi en ettåring som er lubben ikke er noe problem, det er gjerne sunt fett fra morsmelk og grøt. Overvekt hos en ettåring er ikke det samme som hos eldre barn. Med mindre foreldrene bare gir mc donalds mat el, men altså ikke utelukkende kun ut fra kurven. Det er selvfølgelig mindre drastisk å slanke en unge enn å bare gi den mer/fetere mat. Det er heller ikke helseskadelig å være for tynn så lenge barnet får i seg det den trenger, å være for tykk/tung derimot.

Det jeg satt å tenkte litt på er at hovedgrunnen til at de måler og veier barn er jo for å utelukke sykdommer - som gjerne viser seg i at barnets vekst stagnerer hvis det er matallergier feks men også mye annet. En lege burde vel undersøkt det om hun er bekymret?

Snakket med en i barselgruppen i dag som har samme lege, de hadde fått beskjed om å sette ungen på lavkarbo siden han veide 13 kg..

Snakket med en i barselgruppen i dag som har samme lege, de hadde fått beskjed om å sette ungen på lavkarbo siden han veide 13 kg..
What!!!
Be de fortelle det til Hs! Forhåpentligvis blir hun overrasket og veileder hva man gjør videre for man putter da virkelig aldri unger på lavkarbo eller typiske slanke kurer!!!

What!!!
Be de fortelle det til Hs! Forhåpentligvis blir hun overrasket og veileder hva man gjør videre for man putter da virkelig aldri unger på lavkarbo eller typiske slanke kurer!!!

Nei, hun er tydeligvis veldig opptatt av at alle må ligge på gjennomsnittet, og ikke over eller under..

Vår jente økte litt dårlig i vekt da hun var baby. Fikk da råd om å blande smør/olje i alt hun spiste.

Middag, brød, grøt og frukt, brukte ekstra fett i alt. :)

Meirerismør og kokkosolje er mine favoritter. Kokkosoljen finnes både med og uten smak, den med kokkossmak setter ekstra god smak på grøt og fruktmos.

Har fått kjøpt kokosolje i dag! Hvor mye bruker du? :)

Kjære vene dama høres jo helt på jordet ut! :P ingen gode råd annet enn å bytte helsesøster til neste kontroll ;) og å rist av dere følelsen dere fikk av henne, hun er helt klart uproff!

Back
Topp