Smør i mat til barn

anines

Elsker forumet
Etter å ha vært på 12 måneders kontroll i går, er jeg rimelig irritert på legen vi var hos. Mini er liten, og det har han alltid vært. Verken jeg eller samboer er heller store personer. Men legen mente at han MÅTTE opp på gjennomsnittet på percentilskjemaet, og først da var hun fornøyd. På måten hun snakket på følte jeg det nesten som at hun skulle melde oss til barnevernet eller noe, men siden hun mente han så tilsynelatende frisk ut ved første øyekast så gjorde hun ingenting med det nå. Kom med utsagn som at "dere er foreldrene, det er deres oppgave og gjøre ditt og datt" og gi han mat akkurat som at det var noe vi ikke visste. Satt med en følelse av at hun mente vi var dårlige foreldre, og det var ikke noe godt. Han spiser både mye, variert og ofte, så det er ikke det det står på. Han følger egen kurve, og jeg tror nok aldri han kommer til å havne på gjennomsnittet.

Anyways, fikk beskjed om at vi må "fete" han opp, og at vi må ha smør i alt vi gir han av varm mat og grøt. Har alltid hatt olje eller smør i middagene hans, men er det noe som er bedre en annet når det kommer til hvordan smør de skal ha?

Så lenge han følger sin egen kurve syns jeg ikke du skal gjøre noe mer enn det dere gjør nå! Eventuelt få ny helsesøster da!
Hadde helsesøster sagt det her hadde jeg nok sett rødt! Så lenge de følger sin kurve så er det, det viktigste! Og snuppa mi på tre år følger fortsatt kurven sin selvom hun er midt mellom nederste og nest nederste kurve så bekymrer ikke det noen av oss, alle barn er forskjellige og vi skal være glad for det :-)

Så lenge han følger sin egen kurve syns jeg ikke du skal gjøre noe mer enn det dere gjør nå! Eventuelt få ny helsesøster da!
Hadde helsesøster sagt det her hadde jeg nok sett rødt! Så lenge de følger sin kurve så er det, det viktigste! Og snuppa mi på tre år følger fortsatt kurven sin selvom hun er midt mellom nederste og nest nederste kurve så bekymrer ikke det noen av oss, alle barn er forskjellige og vi skal være glad for det :-)

Ja, ikke sant. Ingen er jo like, så skjønner ikke at det er noe mål å få alle til å ligge på gjennomsnittet. Ber hun foreldre med barn over gjennomsnittet om å slanke barna da eller... Har en annen helsesøster, og hun har jo ikke sagt noe på det annet en at han er en lettvekter, å det er jo ikke noe å legge skjul på. Så da vi kom til legen som vi hadde vært hos en gang tidligere (6 måneders kontroll), og hun skulle begynne å fortelle hva vi måtte gjøre og ikke ble jeg helt satt ut.

Vi brukte all slags smør og olje da vi fikk samme beskjed.
Ingenting å bli sur for , de kommer jo bare med tips. Kanskje han har flatet ut på vekstlinja

De har nå tross alt utdannelse i faget, og mye erfaring, det skader ikke å følge rådene. Mange i helsevesenet er dårlige på å legge fram beskjeder dessverre, men jeg tviler på at hun er ute etter dere.

Bruk usaltet meierismør og h-melk, så har dere gjort deres oppgave.

Vi brukte all slags smør og olje da vi fikk samme beskjed.
Ingenting å bli sur for , de kommer jo bare med tips. Kanskje han har flatet ut på vekstlinja

Han har ikke flatet ut nei. :) Skjønner at det bare er tips, men har litt med måten man sier ting på. Og følte ikke det bare var ment som hyggelige tips da hun sa det.

Det anbefales bremykt til barn. H-melk. Olje i mat ville jeg brukt rapsolje eller solsikkeolje siden de er smakløse. Denne kombinasjonen gir forskjellig type fett :)

Etter å ha vært på 12 måneders kontroll i går, er jeg rimelig irritert på legen vi var hos. Mini er liten, og det har han alltid vært. Verken jeg eller samboer er heller store personer. Men legen mente at han MÅTTE opp på gjennomsnittet på percentilskjemaet, og først da var hun fornøyd. På måten hun snakket på følte jeg det nesten som at hun skulle melde oss til barnevernet eller noe, men siden hun mente han så tilsynelatende frisk ut ved første øyekast så gjorde hun ingenting med det nå. Kom med utsagn som at "dere er foreldrene, det er deres oppgave og gjøre ditt og datt" og gi han mat akkurat som at det var noe vi ikke visste. Satt med en følelse av at hun mente vi var dårlige foreldre, og det var ikke noe godt. Han spiser både mye, variert og ofte, så det er ikke det det står på. Han følger egen kurve, og jeg tror nok aldri han kommer til å havne på gjennomsnittet.

Anyways, fikk beskjed om at vi må "fete" han opp, og at vi må ha smør i alt vi gir han av varm mat og grøt. Har alltid hatt olje eller smør i middagene hans, men er det noe som er bedre en annet når det kommer til hvordan smør de skal ha?
Skjønner hva du mener. Har en som er veldig lav og lett. Veier riktig i forhold til høyde, men er vist "krise" at han ikke veier riktig i forhold til alder. Han følger nøyaktig samme kurve som sin far, som alltid har vært mye mindre en hans 4 søsken.
Har enda ikke klart å fete han opp, så har nok ingen råd dessverre.

Hvorfor er det greit å si dette, mens hadde hun skrevet at de hadde fått beskjed om å slanke så hadde det blitt ramaskrik?? Legen har vel like mye greie på det når det kommer til overvekt, om jeg skal tenke som en lenger opp her...

Jeg har og 3 lette barn, de er tynne ja, men ikke for tynne. De spiser variert og hun mellomste som liker smør får og meierismør på brødskiva og ellers når hun spiser mat hvor det er naturlig med smør. Ellers gjør jeg ikke noe spesielt for å fete de opp. Var selv spinkel og tynn som liten og er fortsatt tynn som voksen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har forøvrig aldri fått noe beskjed om å fete de opp da, de har alltid fult kurven sin og er friske og raske. Mellomste veide 7,2 kg da hun var ett år og var 72 cm, så vet alt om å ha små barn :)

Fordi man slanker ikke en baby på et år, derfor ville det blitt ramaskrik om legen hadde gitt den beskjeden

Det gjør de ikke før ungen er eldre og langt over snittet, og da skal de gjøre det!

Mine unger er under snittet, men de følger egen kurve mer eller mindre, og sånn vil de bok forbli til de blir voksne, det gjorde jeg og det gjorde faren.

De er 4 og 7 år gamle nå og altså langt fra snittet, men helt greit.

At legen insisterer på at alle må opp på snittet blir feil, men om en unge er undervektig er det å gi råd om smør i maten rett og viktig.

Vår jente økte litt dårlig i vekt da hun var baby. Fikk da råd om å blande smør/olje i alt hun spiste.

Middag, brød, grøt og frukt, brukte ekstra fett i alt. :)

Meirerismør og kokkosolje er mine favoritter. Kokkosoljen finnes både med og uten smak, den med kokkossmak setter ekstra god smak på grøt og fruktmos.

Han har ikke flatet ut nei. :) Skjønner at det bare er tips, men har litt med måten man sier ting på. Og følte ikke det bare var ment som hyggelige tips da hun sa det.
Jeg var hvertfall glad for å få tips så vi kunne få han litt mer opp i vekt. Skjønner bare ikke hvorfor man blir så kritisk når man får litt tips:)
De sier det ikke for å være slemme

Har forøvrig aldri fått noe beskjed om å fete de opp da, de har alltid fult kurven sin og er friske og raske. Mellomste veide 7,2 kg da hun var ett år og var 72 cm, så vet alt om å ha små barn :)

Han følger kurven sin her og. Veide 8,2 og var 72 lang. :)

Vår jente økte litt dårlig i vekt da hun var baby. Fikk da råd om å blande smør/olje i alt hun spiste.

Middag, brød, grøt og frukt, brukte ekstra fett i alt. :)

Meirerismør og kokkosolje er mine favoritter. Kokkosoljen finnes både med og uten smak, den med kokkossmak setter ekstra god smak på grøt og fruktmos.

Jeg har en 2-åring som er liten og lett. Har falt to streker på kurven etter jeg sluttet å amme. Har lagt på seg 1 kg fra 12-24 mnd! Han får H-melk, og jeg har meierismør i maten :-)

Har ei som nå er 6 år. Har vært samme stresset med henne hele veien! Til og med nå som hun starter på skoLen. Hun spiser som en hest og har alltid gjort. Allikevel kommer hun ut som undervektig.

Fikk beskjed om å "feite" henne opp fra hun var 4 mnd. Ingen ting hjalp, så hu bare er sånn. Jeg er også sånn. Mormora hennes, oldemora og Tippoldemora og.. Vi bytta helsesøster til slutt, og da møtte vi mer forståelse og holdningen med at alle barn er forskjellige. Noen er små, noen er passe og noen er store.. :)
Ikke stress så mye med det, du.. Følg anbefalingene du ønsker.. :)

Fordi man slanker ikke en baby på et år, derfor ville det blitt ramaskrik om legen hadde gitt den beskjeden

Det gjør de ikke før ungen er eldre og langt over snittet, og da skal de gjøre det!

Mine unger er under snittet, men de følger egen kurve mer eller mindre, og sånn vil de bok forbli til de blir voksne, det gjorde jeg og det gjorde faren.

De er 4 og 7 år gamle nå og altså langt fra snittet, men helt greit.

At legen insisterer på at alle må opp på snittet blir feil, men om en unge er undervektig er det å gi råd om smør i maten rett og viktig.

Her følger han egen kurve :) Og spiser som en hest. Han både ser frisk ut og er frisk og sunn, ikke spinkel eller noe sånn. Har som sagt vært hos en helsesøster (som normalt), og også på noen ekstra kontroller. Hun har aldri vist tegn til noen bekymring. Så da føler jeg det blir så feil at en lege som så og si aldri har sett han før, eller fulgt han gir oss følelsen av at vi har gjort noe galt. Jeg er helt for råd, og det er jo det de på helsestasjonen er til for. Er bare hvordan ting blir sagt og formulert. Jeg trenger jo ikke å høre at det er våres ansvar å gi han mat, akkurat som at jeg ikke visste det. Skjønner jo at han ikke går i kjøleskapet og forsyner seg selv. :p

Hvorfor er det greit å si dette, mens hadde hun skrevet at de hadde fått beskjed om å slanke så hadde det blitt ramaskrik?? Legen har vel like mye greie på det når det kommer til overvekt, om jeg skal tenke som en lenger opp her...
Fordi en ettåring som er lubben ikke er noe problem, det er gjerne sunt fett fra morsmelk og grøt. Overvekt hos en ettåring er ikke det samme som hos eldre barn. Med mindre foreldrene bare gir mc donalds mat el, men altså ikke utelukkende kun ut fra kurven. Det er selvfølgelig mindre drastisk å slanke en unge enn å bare gi den mer/fetere mat. Det er heller ikke helseskadelig å være for tynn så lenge barnet får i seg det den trenger, å være for tykk/tung derimot.

Det jeg satt å tenkte litt på er at hovedgrunnen til at de måler og veier barn er jo for å utelukke sykdommer - som gjerne viser seg i at barnets vekst stagnerer hvis det er matallergier feks men også mye annet. En lege burde vel undersøkt det om hun er bekymret?

Her følger han egen kurve :) Og spiser som en hest. Han både ser frisk ut og er frisk og sunn, ikke spinkel eller noe sånn. Har som sagt vært hos en helsesøster (som normalt), og også på noen ekstra kontroller. Hun har aldri vist tegn til noen bekymring. Så da føler jeg det blir så feil at en lege som så og si aldri har sett han før, eller fulgt han gir oss følelsen av at vi har gjort noe galt. Jeg er helt for råd, og det er jo det de på helsestasjonen er til for. Er bare hvordan ting blir sagt og formulert. Jeg trenger jo ikke å høre at det er våres ansvar å gi han mat, akkurat som at jeg ikke visste det. Skjønner jo at han ikke går i kjøleskapet og forsyner seg selv. :p
Tror kanskje det er litt av problemet. At legen ikke ser barnet og snakker med dere flere ganger over tid slik som hs. Synes du skal gi tilbakemelding på det jeg. At hun burde snakket med helsesøsteren og fått et mer helhetlig bilde, snakket mer med dere og spurt hvor mye og ofte han spiser og skaffet informasjon FØR hun konkluderer med at han får for lite/mager mat.

Back
Topp