Småbarnspappa - Alkohol i bryllup

sommer

Første møte med forumet
Hvordan gjør dere det "dagen der på" etter en stor fest? Står begge tidlig opp med barna eller bare en av dere?

Vi skal i bryllup i utlandet og lurer på hva jeg kan kreve/forvente av mannen dagen der på?
Han har en utfordring med alkohol og jeg er redd det skal bli en reprise av en MEGET ukoselig bryllupsfest i utlandet for noen år siden (da var hans mor med som barnevakt, heldigvis).

Denne gangen er det min mor som blir med som barnevakt bryllupskvelden, men det betyr jo ikke at hun "skal/må være" barnevakt dagen etter også. Barna er 1 år og 2 1/2 år.

Er det helt bak mål å kreve/forvente at han blir med på frokost med barna dagen der på eller at han må være klar nok til å være med barna fra kl 10?
 
Nei, absolutt ikke. Skulle bare mangle, tenker jeg. Det at han har en utfordring ift alkohol bør ikke gjøre at det er andre "regler" som gjelder for han. Skjønner at det er enklere å stille mindre krav for å unngå skuffelse/diskusjoner men det er jo ikke slik det skal være.

Jeg ville ha tatt praten i god tid i forveien. Vet han at du gruer deg og er redd for gjentakelse?
 
Tusen takk for svar :)

Ja vi går faktisk til familierådgiving (jeg har endelig lykkes å få han med meg), pga bla alkohol.
Det har blitt bedre men ja han vet jeg gruer meg og for min og barnas del blir dette en siste test for "å være eller ikke være gift".

Jeg skal sette krav til "dagen der på", men hvor streng skal man være?
 
Tusen takk for svar :)

Ja vi går faktisk til familierådgiving (jeg har endelig lykkes å få han med meg), pga bla alkohol.
Det har blitt bedre men ja han vet jeg gruer meg og for min og barnas del blir dette en siste test for "å være eller ikke være gift".

Jeg skal sette krav til "dagen der på", men hvor streng skal man være?

Jeg tror jeg det finnes altfor mange meninger om hvor streng man skal være ;), men det er veldig mye lettere å ta frem pekefingeren når man står utenfor og ikke har opplevd slikt selv. Har selv et nært familiemedlem med alkoholproblem og etter mange år med skuffelser har toleransen min nærmest forsvunnet. Ikke så mye for min skyld men ene og alene fordi jeg nå har blitt mor og vil skåne mine barn for alt det jeg har opplevd. Det man sier om at selv små barn får med seg ting, stemmer!

Jeg har også lært at når det kommer til alkoholproblemer så fungerer ikke det å møtes på halvveien i det hele tatt på lang sikt. Er det ikke full stopp, glir det sakte med sikkert ut.

Men tilbake til det du spør om. Hvor streng man skal være finnes det nok ingen fasit på, og jeg kan tenke meg at du tenker litt "hvor mye er jeg villig til å tolerere?" For du vil dette skal funke og du vil ha minst mulig bråk, og er villig til å "gi" litt. Men igjen, normal konflikthåndtering lykkes sjelden når Kong alkohol er med i bilde. Her skal du føle godt etter, ikke tenkt på hvordan han kommer til å reagere, men tenk på hvordan du vil ha det. Uten å være snill pike. Når du har kommet frem til svaret er det nettopp det som er fasiten på hvor streng du bør være. Om det er å piske han opp i bakrus kl 09, kreve alkoholfri kveld eller noe helt annet, det er helt opp til deg - toleransen når det gjelder dette er utrolig forskjellig fra person til person, og familie til familie. Men innerst inne vet du hvordan du egentlig vil ha det - og der er svaret ditt :)
 
Nå har ingen av oss et problem med alkohol, men om en av oss skal ut eller i en annen anledning drikke får den personen lov å sove ut dagen etterpå. Syntes det er ufint å "straffe" vedkommende som først har fått lov ved å sparke han ut og opp tidlig på morran. Hvis det hadde vært meg da hadde jeg heller driti i å drikke dagen før. Lite kos. Samt vil man egentlig ha en hangover person som stinker fyll til frokosten med barna?
 
Det er vell like mye hans ansvar at barna får mat og stell på morgene! Som ditt. Her er det ingen av oss som tar det som en selvfølge at den andre tar hovedansvaret. Men i festlige lag bytter vi litt på hvem som drikker og hvem som tar det rolig. Da avtaler vi på forhånd, og dermed får den som drakk litt ekstra også sove lenger. Men hadde vi hatt to barn i så lav alder hadde vi nok tatt det med ro begge to å stått opp sammen.

Ingen av oss drikker sånn som vi gjorde før heller. Ikke vært full siden vi fikk barn. Den dagen jeg er bortreist uten ungen(e), så kan det nok hende jeg tar meg en ordentlig fest.

Hadde heller aldri godtatt at mannen min kom ravende full hjem på natta. Hva om ungen(e) våkner? I verfall ikke om vi bodde på hotell og hadde ungen sammen med oss på rommet.
 
Tusen takk for svar :)

Ja vi går faktisk til familierådgiving (jeg har endelig lykkes å få han med meg), pga bla alkohol.
Det har blitt bedre men ja han vet jeg gruer meg og for min og barnas del blir dette en siste test for "å være eller ikke være gift".

Jeg skal sette krav til "dagen der på", men hvor streng skal man være?

Om han har et SÅ stort problem med alkohol bør han ikke bare holde seg helt unna? Vet mange som ikke klarer å begrense seg når de først begynner å drikke, og for de er eneste mulighet å holde seg edru. Så kan de heller ta seg en fyllafest når man er helt uten barn, både på kvelden, natten og morgenen.
 
Jeg ville heller stilt krav til hvordan han oppfører seg på kvelden :) nå vet jeg ikke hvilke utfordringer han har med alkohol, men hvis det er den typiske klarer ikke stoppe - bli drita problemer, burde du kanskje heller si han får holde seg unna alkohol eller iallefall drikke det i moderate mengder?
 
Han får heller beherske seg mtp alkoholbruken, og ta konsekvensene. Det går an å ha det koselig uten å drikke seg full. Og det blir mye hyggeligere for dere alle sammen dagen derpå.
 
Back
Topp