Småbarnsmark

Lizz83

Gift med forumet
Minstemann på 3år har fått småbarnsmark og det er så ekkelt at jeg holder på å kaste opp hver gang han bæsjer. Vi oppdaget det på mandag og da fikk han også første dose med Veromox. Greia er at han fortsatt bæsjer levende mark og jeg har vært hos legen med han som var uinteressert og bare jaget meg fort ut av kontoret sitt igjen... kan jeg gi han en runde til med veromox siden den første da ikke har funket? Selv om at det kun har gått 5 dager siden første kur. Marken skal dø etter ca 2 døgn så det er tydelig at den ikke virket godt nok første gang...

Dette kan du spør om på apoteket. Me kan ikkje gi deg medisinske råd. Lykke til:)

Ville hørt på apoteket.

Har du vasket alt av sengetøy, leker ol?
Så er det anbefalt å vaske å dusje rumpa hver morgen så snart barnet står opp til dere er sikre på at marken er borte.

Kan skjønne legen ikke ville ha dere der. Det er veldig smittsomt. Hele familien må Ta kur og alt av sengetøy skal vaskes. Ville nok snakket med apotek eller ringt og snakket med en lege via telefon. Kan være de vet årsaker til at det ikke fungerer

Midler mot småmark, Vermox® eller Vanquin®, dreper marken. Middelet anbefales i de fleste tilfeller til hele familien, også de som ikke har symptomer, for å sikre at marken utryddes. Behandlingen bør gjentas etter 2 uker. Disse midlene fås på apoteket uten resept. Begge preparatene doseres som en enkeltdose, og kan brukes av barn over ett år og opptil voksen alder.

Vermox er førstevalg, men begge preparatene er effektive. Til gravide anbefales Vanquin®(Pyrvin), fordi det er usikkert om Vermox kan være skadelig i svangerskap. Ved behandling med Vanquin blir avføringen rød.

I noen tilfeller hjelper ikke disse midlene. Andrevalg er da albendazol (Zentel) som fås på resept, men der legen må søke om registreringsfritak. Doseringen er 400 mg som en engangsdose. Behandlingen bør gjentas etter omtrent 14 dager.

Kan skjønne legen ikke ville ha dere der. Det er veldig smittsomt. Hele familien må Ta kur og alt av sengetøy skal vaskes. Ville nok snakket med apotek eller ringt og snakket med en lege via telefon. Kan være de vet årsaker til at det ikke fungerer
Altså nå er det coronatider, det burde være nesten umulig å smitte noen med noe. En lege er likevel en lege og skal oppføre seg profesjonelt, da kunne han sagt at det er smittsomt, dere får dra hjem så får vi ta en telefonkonsultasjon. Syntes kommentaren din var litt unødvendig til noen som er i en vanskelig situasjon og trenger råd.

Minstemann på 3år har fått småbarnsmark og det er så ekkelt at jeg holder på å kaste opp hver gang han bæsjer. Vi oppdaget det på mandag og da fikk han også første dose med Veromox. Greia er at han fortsatt bæsjer levende mark og jeg har vært hos legen med han som var uinteressert og bare jaget meg fort ut av kontoret sitt igjen... kan jeg gi han en runde til med veromox siden den første da ikke har funket? Selv om at det kun har gått 5 dager siden første kur. Marken skal dø etter ca 2 døgn så det er tydelig at den ikke virket godt nok første gang...
Kanskje du kan sende legen en melding og spør eller ringe resepsjonen i morgen (på mandag selvfølgelig) og be dem be legen ringe deg så fort som mulig? Alternativt kan du ringe legevakten å spør siden det er fredag og legen ikke åpner før mandag.
Det høres grusomt ut så føler virkelig med deg! Håper det løser seg raskt.

Last edited:
Altså nå er det coronatider, det burde være nesten umulig å smitte noen med noe. En lege er likevel en lege og skal oppføre seg profesjonelt, da kunne han sagt at det er smittsomt, dere får dra hjem så får vi ta en telefonkonsultasjon. Syntes kommentaren din var litt unødvendig til noen som er i en vanskelig situasjon og trenger råd.

Enig. Det er ekstremt mye som er smittsomt. Man skal ikke bli nektet legehjelp av den grunn :o uproft!

Vi har selv hatt det, eller, eldste har. Vi tok alle en dose (som anbefalt) og tok ny dose etter to uker. Står på pakken pluss at apoteket informerte. Hørte ikke noe mer om kløe etter første dose. Kanskje det har noe med hvor tidlig man oppdager det?

Det var ikke det at det var smittsomt som var problemet. Problemet var at hun mente at han fint kunne gå med det som det var... etter nesten en uke med fortsatt mye levende mark i avføringen, var jeg på apoteket og der sa de at jeg skulle gi en ny dose med en gang for så å vente i 2 uker for dose nr to. Heldigvis så er det ikke noen levende mark i avføringen hans nå.

jeg har opplevd legen som uprofesjonell og en bedreviter før, men dette tok kaka. Kommer til å gå til Volvat hvis det ikke er helt akutt.

Når jeg oppdaget mark så fulgte jeg alle råd og retningslinjer. Klippet negler, vasket han hver morgen, byttet sengetøy hver dag, alt i vaskemaskinen på 95 grader. Det var derfor det var så fortvilende at de fortsatt ikke ble borte. Lekene vasket jeg også pluss at barnehagen hadde tatt forhåndsregler da det var flere der som også hadde det. Tipper at han har fått i seg noe mer dritt der som har holdt det gående....

Det var ikke det at det var smittsomt som var problemet. Problemet var at hun mente at han fint kunne gå med det som det var... etter nesten en uke med fortsatt mye levende mark i avføringen, var jeg på apoteket og der sa de at jeg skulle gi en ny dose med en gang for så å vente i 2 uker for dose nr to. Heldigvis så er det ikke noen levende mark i avføringen hans nå.

jeg har opplevd legen som uprofesjonell og en bedreviter før, men dette tok kaka. Kommer til å gå til Volvat hvis det ikke er helt akutt.

Når jeg oppdaget mark så fulgte jeg alle råd og retningslinjer. Klippet negler, vasket han hver morgen, byttet sengetøy hver dag, alt i vaskemaskinen på 95 grader. Det var derfor det var så fortvilende at de fortsatt ikke ble borte. Lekene vasket jeg også pluss at barnehagen hadde tatt forhåndsregler da det var flere der som også hadde det. Tipper at han har fått i seg noe mer dritt der som har holdt det gående....
Du bør heller bytte lege, han her virker ikke som noe å spare på :facepalm: Bra det løste seg, håper marken holder seg borte!

Syns det var dårlig info og imøtekommende lege. blir sint på vegne av deg.
syns du skall spør på Apotek de er flink. hopperd dere blir kvitt det snart.

Billigere og lettere å bytte fastlege :)

-behandle hele husholdningen til samme tid
-Hold alle negler kortklipt
-bytt sengetøy daglig
-sprit dørhåndtak og andre flater kiden tar mye på, de eggene er klebrige.
-vask mini godt hver morgen, markene legger egg rundt analåpningen om natten.

Det er noe herk, -føler med deg!

Back
Topp