Småbarn og trapper?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hvor gamle var deres barn da de var stødige i trapper? Når kunne de krabbe opp og ake seg ned igjen? Og når kunne de stødig gå opp og ned mens de holdt seg i rekkverket?

Storebror her krabbet opp og akte ned fra han var 7 mnd, og gikk opp og ned fra han var ca 1,5 år. Han hadde full kontroll hele tiden, og har aldri noensinne falt i trappen. Lillesøster er nå snart 2 år, og kan fremdeles ikke gå trapper. Hun faller flere ganger hver eneste dag. (Jeg tar i mot henne altså, hun slår seg ikke.) Vi bor i 2. og 3. etasje, så hun får mer enn nok øvelse, hun lærer det bare ikke likevel. Bør jeg bli bekymret, eller er det flere som sliter lenge med trapper?

Jeg har dessverre ikke noe erfaring med dette, men dytter opp i håp om at noen kan hjelpe deg :-)

Eldste var under året når han krabbet opp. Gikk vel stødig opp og ned når han litt over året, tror jeg. Han var litt tidlig, tipper jeg.

Minste er 11 mnd nå og kryper ikke opp.

Tror kanskje jeg ville hørt med hs om når det bør være litt på plass.

Vesla på tre kan fint klare det alene, men vil gjerne ha en hånd både opp og ned, så da får hun det. Hun har hatt et par episoder hvor hun har falt ned, og blitt litt redd. Kanskje du burde ta en prat med hs?

Min på 2 år krabbet opp trappene selv (vi gikk etter bak han da) da han var 10- 11 mndr. han har aldri krabbet ned, for han har alltid bare prøvd å gå rett utfor (skummel unge hehe).
Han har gått opp trappen siden han var rundt 1,5 kanskje litt mer, men tør ikke å lan han gå uten at noen er med han. Når han skal gå ned må vi fremdeles holde han i ene hånda.

minste min blir 3år i februar.. han går selv i trapper, både opp og ned, holder seg bare i gelenderet når han skal ned...  husker ikke når han begynte å gå selv i trapper men var vel rundt 2år.. opp lærer de fort, verre når de skal ned..  de to andre har vært et sted mellom 2-3år når de har gått selv i trappa.

Min blir også 3 i februar og for noen måneder siden LØP han opp trappa hos oldeforeldrene. Så det er stor variasjon i når de klarer sånt tror jeg. Han var sååå stolt da han kom løpende bort til meg som forfjamset innså at han hadde faktisk kommet seg helt opp trappen alene uten noen til å følge han opp. Jeg har vært ordentlig hønemor og han har ikke fått sjansen til å øve seg så veldig på det heller så det har kommet av seg selv. Eller... jeg tror han har hatt god øvelse i lekeapparatene på lekeplassen og i barnehagen da. Hehe

Takk for svar alle sammen! :)

Fint å se at det er litt variasjoner. :) Jeg klagde generelt på grovmotorikken hennes på helsestasjonen for noen uker siden, så får jeg ta opp trappegåing spesifikt hvis det ikke er på plass når vi skal på 2-årskontroll. 

Hei sukkertopp! Lenge siden :) Går lille i bhg? Klarer hun klatre på lekeapparater? Variasjonene er store, men jeg ville bedt om hjelp evt fra fysioterapaut via hs, kanskje de kan gi dere noen grovmotoriske øvelser. Jeg ville kanskje sjekket even til å klatre ett annet sted enn trappen, f.eks i lekeapparater, slik at barnet kanskje har en større motivasjon for å prøve. Hvordan går barnet i bratte oppoverbakker og nedoverbakker?

Hei sukkertopp! Lenge siden :) Går lille i bhg? Klarer hun klatre på lekeapparater? Variasjonene er store, men jeg ville bedt om hjelp evt fra fysioterapaut via hs, kanskje de kan gi dere noen grovmotoriske øvelser. Jeg ville kanskje sjekket even til å klatre ett annet sted enn trappen, f.eks i lekeapparater, slik at barnet kanskje har en større motivasjon for å prøve. Hvordan går barnet i bratte oppoverbakker og nedoverbakker?

Mi er ikke helt stødig i trapper enda. Hun "krabber" opp som regel, men kan gå ett trinn i slengen om vi holder henne i hånden. Nedover aker hun seg på rompa, men kan også gå om hun får støtte. Dette vil hun dog ikke så mye. Vil helst bli båret. Mulig mi er litt forsiktig av seg, men generelt er hun litt sent ute motorisk sett synes jeg(gikk ikke før ved 17 mnd), så vi skal til fysio for å få en vurdering der og. 

Ugla skrev:

Lenge siden siste ja, hyggelig å se deg igjen. :) Kan jeg spørre om det er en hyggelig grunn til at du er tilbake? 

Hun går ikke i barnehage nei. Hun kommer seg opp trappen til sklien i joggesko og sommerklær, men er ikke spesielt ivrig. I vinterklær gidder hun ikke prøve. Vi hadde bittelitt snø her noen dager, og da var det full streik, da sto hun bare rolig der jeg satte henne ned, og ventet på å bli plukket opp igjen. Hun klarer ikke gå i ulendt terreng, så vi må alltid holde oss på turstiene / barnevognveiene, hun kan ikke gå i naturen. Hun ramler i bratte bakker... Hun er ekstremt lite interessert i å prøve også, vil helst bare sette seg ned for å utforske en kongle / strå / pinne, hva hun nå enn har funnet. 

Jeg klagde på helsestasjonen for en måned siden, men helsesøster bare feide det bort med en kommentar om at hun har veldig runde føtter ennå. Hun fikk litt ekstra oppfølging av fysio som liten baby, med øvelser for grovmotorikken. Det ble avsluttet da hun nådde igjen det nivået hun skulle være på, men nå tror jeg hun henger etter igjen. Dessverre har vi byttet helsestasjon, og det er mye vanskeligere å få ekstra hjelp her. Jeg drøyer nok til etter 2-årskontrollen før jeg går til fysio et annet sted, men det spørs om vi trenger litt hjelp etterhvert.

Back
Topp