Små hunderaser

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg passer en dvergmops og en chihuahua.
De kom i dag tidlig, og vi har brukt mye av dagen ute.
De to småtrolla kan jo ingenting??!
Er det ikke vanlig å være streng ++ med små raser?
Er det liksom ikke så nøye siden de er små?

Jeg forventer at en hund skal kunne sitte, ligge, vente, ikke ta mat før værsågod ++ sånne småting...
Er ikke det vanlig? Eller er jeg overstreng med min hund? (som er stor da...)

tror ikke det har så mye med raser eller størrelse og gjøre, har vel heller mer med eierne og deres kunnskaper/evner/vilje til hundetrening/oppdragelse

tror ikke det har så mye med raser eller størrelse og gjøre, har vel heller mer med eierne og deres kunnskaper/evner/vilje til hundetrening/oppdragelse

Det er nettopp det som er feilen.. mange synes de små er sååå søte.. og lar de komme unna med hva som helst.. ikke så farlig med oppdragelse osv.. men det er helt feil! De trenger like mye "diseplin" som en annen stor hund. Ofte så kan hunder som ikke har lært seg hverdagslydighet bli usikre hunder..

Når de ikke kan det.. så må du jo begynne i de små.. hadde kanskje tatt det opp med eieren jeg.. om du kjenner de godt..

mammatileijente skrev:
Det er nettopp det som er feilen.. mange synes de små er sååå søte.. og lar de komme unna med hva som helst.. ikke så farlig med oppdragelse osv.. men det er helt feil! De trenger like mye "diseplin" som en annen stor hund. Ofte så kan hunder som ikke har lært seg hverdagslydighet bli usikre hunder..

Når de ikke kan det.. så må du jo begynne i de små.. hadde kanskje tatt det opp med eieren jeg.. om du kjenner de godt..

Akkurat det samme tenkte jeg..
I stad gikk jeg tur med bare chihuahuan, og alle bare åååååå, såååå søt +++
Alle kom bort å ville hilse osv.

Så gikk jeg tur med mopsen og Laban sammen (golden retriever) og alle kommenterte mopsen.
Ingen kommenterte min fine Laban:( Bare fordi han er stor...
Men men...

Eieren av mopsen kjenner jeg godt, mens eieren av chihuahuan har jeg bare møtt èn gang.
Kommer ikke til å ta det opp med de, da jeg ikke har noe med hva de gjør..

Jeg har Dverg Schnauzer og hun er oppdratt som "en hvilken som helst" stor hund, for å si det sånn. Gidder ikke ha en ulydig, bortskjemt hund bare fordi den kommer i liten "innpakning"  Så vi har vert på valpekurs, grunnkurs osv, og jobbet mye med hverdagslydighet ellers. Syns det er viktig å ha en velfungerende hund, hvis man skal ha et kjekt hundehold i hverdagen.

smash skrev:

mammatileijente skrev:

Akkurat det samme tenkte jeg..
I stad gikk jeg tur med bare chihuahuan, og alle bare åååååå, såååå søt +++
Alle kom bort å ville hilse osv.

Så gikk jeg tur med mopsen og Laban sammen (golden retriever) og alle kommenterte mopsen.
Ingen kommenterte min fine Laban:( Bare fordi han er stor...
Men men...

Eieren av mopsen kjenner jeg godt, mens eieren av chihuahuan har jeg bare møtt èn gang.
Kommer ikke til å ta det opp med de, da jeg ikke har noe med hva de gjør..

Forundrer meg ikke.. små hunder blir oftest lagt merke til..

Nei, skjønner at du ikke vil si noe.. men tror heller ikke du kan forvente så mye av de da denne helgen;) Kose deg! Og lykke til;)

Vår er ikke "liten og søt", bare mellomstor og "ulydig".

Hun kan det vi trenger at hun skal kunne, men ikke verdens lydigste på innkallomg osv. Det har ikke vi øvd på, eller hatt behov for.

Kommer an på eierne mer enn hundene.

hissigproppen skrev:

Hun kan det vi trenger at hun skal kunne, men ikke verdens lydigste på innkallomg osv. Det har ikke vi øvd på, eller hatt behov for.

Alt kommer nå ann på eier mener nå jeg.. tror ikke jeg har sett et tilfelle hvor det er hundens feil

mammatileijente skrev:

hissigproppen skrev:

Alt kommer nå ann på eier mener nå jeg.. tror ikke jeg har sett et tilfelle hvor det er hundens feil

Sant nok!

Back
Topp