"Små barn skal ikke vekkes etter 30 minutt i barnehagen"

I kommunen her jeg bor vekker de barna først hvis de sover over tre timer og etter kl 15.

De har såkalt søvnpolitikk og foreldrene har ingenting de skulle ha sagt.

Og ved hvilken alder har denne kommunen bestemt at de skal slutte å sove da? For de sover vel ikke til de begynner på skolen? Og skal gå fra 3 timer til ingenting? Eller slutter de å sove når de våkner før? Når de nekter å legge seg? For det er bedre at ungen nektet enn at foreldrene forteller om ungenes behov?

Nå er alle barn forskjellig så å si at dette passer alle barn blir feil. Her har søvn avlet søvn helt til for et halvt år siden ca. Han er 2,5 nå Og sover ikke i barnehagen lenger så sant han er skikkelig trøtt og sier ifra at han vil sove. Vi har prøvd oss litt frem med å vekke han etter 1 time, så 45 min ingenting hjalp her. Ja han har godt sovehjerte og kan/kunne sove 2 timer på dagen, men om
Kvelden er han da så grinete men nekter og sovne. I tillegg er nattesøvnen hans dårligere om han sover på dagen. Dette med å vekke var faktisk på barnehagens initiativ. Det jeg vil frem til er at nattesøvnen er viktigere, så om foreldrene merker at for mye dagsøvn ødelegger for nattesøvnen er det helt greit å vekke.

Jeg har gikk beskjed til barnehagen om at mine barn må vekkes senest kl 14. Hvis ikke går det utover nattesøvn, som er mye viktigere. Ca 70% av dagene våkner de av seg selv før kl 14.

Enig! Barn bør få sove til de vokner i barnehagen. Og foreldrene må tåle en time eller to ekstra på kvelden.
Å gi barnet 15-30 min sovetid er håpløst.
Vi sitter med stuptrøtte sure barn på fanget i lang tid etter de har sovet en «mini dubb»

Unger er forskjellige. Mine var våkne ca 2,5-3 timer lenger på kvelden om de skulle få sove 30 min ekstra i bhg. Hva tror du er best da?

I kommunen her jeg bor vekker de barna først hvis de sover over tre timer og etter kl 15.

De har såkalt søvnpolitikk og foreldrene har ingenting de skulle ha sagt.

Vel, den søvnpolitikkeb hadde snudd døgnet her, og tatt mange timers nattesøvn fra hele familien.

Og ved hvilken alder har denne kommunen bestemt at de skal slutte å sove da? For de sover vel ikke til de begynner på skolen? Og skal gå fra 3 timer til ingenting? Eller slutter de å sove når de våkner før? Når de nekter å legge seg? For det er bedre at ungen nektet enn at foreldrene forteller om ungenes behov?

Når de starter på stor avdeling, da har de avslapping i 30 min ca eller så sover de i bussen til der de blir fraktet (er to uker i byen og to uker i skogen).

Når sover de fleste barn ikke 3 timer når de nærmer seg 3 år, så se opplever ikke det som noe porblem. Sist jeg sjekket sover de fleste 1-1.5 time.

Når de starter på stor avdeling, da har de avslapping i 30 min ca eller så sover de i bussen til der de blir fraktet (er to uker i byen og to uker i skogen).

Når sover de fleste barn ikke 3 timer når de nærmer seg 3 år, så se opplever ikke det som noe porblem. Sist jeg sjekket sover de fleste 1-1.5 time.

Så de får stå opp når de våkner da i det minste, det var jo bra.

Mi yngste er jo tre år nå, og sover ca en time mener jeg. De er bare to på hennes avdeling som sover (ikke småbarn eller storbarn, det er 2015-barn, pluss en januar 2016 som faktisk ikke er av dem som sover) Altså unger som blir 4 i år, så sånnsett storbarn da (men mi blei tre for to uker siden) De har ikke felles avslapping heller, faktisk.

Jeg har sagt at om det pga aktiviteter blir slik at mi ikke sover en dag så er det greit, det hender de er på tur, og når de kommer tilbake er det litt sent å sove. Hun sover jo ikke hjemme, så en dag i mellom går greit på bhg, men på det jevne liker hun å sove i bhg. Heldigvis så får hun det :)

Så de får stå opp når de våkner da i det minste, det var jo bra.

Mi yngste er jo tre år nå, og sover ca en time mener jeg. De er bare to på hennes avdeling som sover (ikke småbarn eller storbarn, det er 2015-barn, pluss en januar 2016 som faktisk ikke er av dem som sover) Altså unger som blir 4 i år, så sånnsett storbarn da (men mi blei tre for to uker siden) De har ikke felles avslapping heller, faktisk.

Jeg har sagt at om det pga aktiviteter blir slik at mi ikke sover en dag så er det greit, det hender de er på tur, og når de kommer tilbake er det litt sent å sove. Hun sover jo ikke hjemme, så en dag i mellom går greit på bhg, men på det jevne liker hun å sove i bhg. Heldigvis så får hun det :)

Vi har hat masse søvn problemer med yngste og gått til diverse søvneksperter, alle sier det samme. At små barn under 3 år skal ikke vekkes, så lenge det ikke er over 3 timer og etter kl. 15.00.

Vi har dog ikke merket forskjell på om vår sover 30 min eller 3 timer.
Han er nå 2.5 år, sover 1 time i bhg, legges kl. 19 og sove til 07-07.30 ( noen ganger 8 i helgene).
Han sover sjeldent hjemme i helgene, kun når han spør om det selv eller går å legger seg selv :)

Eldste er snart 5 år og sover gjerne 30 min under avslapping eller i bussen. Dette er jo i 14.30-15 tiden, hun er alltid stuptrøtt kl 19...

Min eldste begynte i bhg da han var 2 år, og i løpet av den høsten trappet vi ned via 1 time og en halv time til at han til jul hadde sluttet å sove i bhg. Han hadde sluttet å sove hjemme før han begynte i bhg, men de ville han skulle sove der.

Unger er forskjellige, søstra er altså passert tre og ønsker fortsatt å sove i bhg. Det hender hun sier hun er trøtt og vil legge seg hjemme også. Da vil hun egge seg i voksensenga sammen med meg, og vi har nesten fått på oss dynene når hun sier "nå er vi ferdige" og er klar for ny action. Men i bhg der liker hun å sove.

Våre eldste er skolebarn nå, og sover selvsagt ikke på dagen lenger.
(Men mora kunne nå godt tenkt seg en sovestund utpå dagen, skal sitte på jobb til ungene er i seng i kveld)

Back
Topp