"Små barn skal ikke vekkes etter 30 minutt i barnehagen"

Linken fører til en side som ikke kan vises. Derved ikke så lett å diskutere saken.

Ettersom f. Eks jeg ikke vet hvor små barn de snakker om i den artikkelen.

Vi har jo trappet ned via en time og en halvtime når de sluttet å sove. Yngste nå har max en time, men hun er tre år og stort sett våken når de henter henne. Kunne sikkert klart seg med mindre, men siden hun sovner greit på kvelden lar vi henne sove i bhg. Hjemme har hun ikke sovet på dagtid siden før sommeren.

Alle barn er forskjellige, og selv om vi måtte vekke etter 30min de siste mnd han sov i bhg, så betyr det jo ikke at det er riktig for alle barn. Men mitt barn har aldri trengt mye søvn på dagtid, han tar det igjen på natta og da er det viktig at han får de timene. Ved å sov lenger på dagen, fikk han tilsammen midre timer enn om han sov 30min på dagen.

Så riktig eller ikke, ver jeg ikke. Viktigste er vel at barnet får både nok søvn og er opplagt til å leke på ettermiddagen.
Og for mange er vel det å vekke etter 30min kun en kort periode, før de er klare til å kutte dupp?

Kommer an på alderen og barnet. En på avdelingen til toåringen vår som ikke har middagslur. Om hun sover på dagen er hun oppe til 23 om kvelden. Ved å droppe luren i barnehagen sovner hun klokken 19 i stedet. Sier seg selv at det er viktigere med mer enn åtte timers søvn om natten enn at hun får en time midt på dagen.

Generelt sett er barnehagen flinke til å snakke med foreldrene og sammen med dem finne den beste løsningen for hvert enkelt barn :)

Jeg synes nattesøvnen er viktigst.

Vekk i barnehagen sier jeg om barnet trenger det, handler ikke om slappe foreldre men barnet som får helt snudd døgnrytme. Lest artikkelen og jeg kjente at dette var svært trangtsynt.
Barn er ikke like, men heldigvis kjenner foreldrene barna best :)

Hele artikkelen er direkte tatt fra promotering på en ny bok og jeg mener den derfor ikke burde vært lagt ut på denne måten på akkurat denne nettsiden. Jeg synes hele innlegget virker som om burde vært merket med "reklame" eller i det minste burde de som leser denne artikkelen være rimelig kildekritiske når de tar med dette videre til avdelingen.

Stemmer nok for mange barn, men for eksempel mitt barn vekkes etter 45 minutter i barnehagen. Får han sove 1 time våkner han kl 4 og vil ikke sove igjen. Han mister med andre ord to timers søvn på å sove et kvarter lenger i barnehagen. Det er greit at det er bedre for oss foreldre at han sover til kl 6 istedenfor kl 4 og at det sånn sett er noe egenmotivert, men det er fader meg best for ungen min også å få sove de ekstra to timene! De som jobber i barnehagen også forøvrig..

Det at forfatter sammenlikner det å vekke barnet i barnehagen med å gi det for lite mat synes jeg også er helt drøyt. Det ene er omsorgssvikt, det andre er gjort i beste mening for å forlenge nattesøvnen for barnet.

Enig! Barn bør få sove til de vokner i barnehagen. Og foreldrene må tåle en time eller to ekstra på kvelden.
Å gi barnet 15-30 min sovetid er håpløst.
Vi sitter med stuptrøtte sure barn på fanget i lang tid etter de har sovet en «mini dubb»

Mine kunne sove flere timer på dagen. Legging på kvelden var null problem og de sov gjerne oppimot 14 timer i strekk. Hadde en som ikke sov i bhg. Og en som sov. Han fikk sove så lenge han ville , ble vekket om de skulle gjøre noe spesielt. Ble lagt når han så sliten ut.

Synes foreldrene får bestemme selv hva som funker. Hos oss så avla søvn søvn.

Barn er så forskjellige at her finnes det nok ikke noe fasitsvar. Viktig med et godt samarbeid mellom hjem og barnehage, hvor fokus må være å finne den soveløsning dom totalt sett, døgnet under ett, fungerer best for BARNET.

Jeg tenker at det må være opp til hver familie og se hva som passer best for barnet, min er en "søvn avler søvn" type. Til ped.leder sin store fortvilelse fordi hun mener han sover for mye og går glipp av mye i barnehagen. Han sover nå rundt 1,5-2 timer i bhg, selv om han fint kunnet sove 3-4 timer. Han har behov for mye søvn og blir trøtt og sliten av medisiner han får, men sover han ikke på dagen er natta ødelagt og påfølgende dag er pyton...

Men det betyr ikke at jeg ikke har vekket han selv, når han har sovna på sofaen ved kl 14, har jeg vekket han ved 16-17 tiden slik at han får litt tid før han legger seg. Han bruker gjerne 1 time på å våkne helt, så når man skal få i han mat, medisiner og kveldstell må jeg jo rekke det før han er for trøtt igjen og alt bare er en kamp...

Enig! Barn bør få sove til de vokner i barnehagen. Og foreldrene må tåle en time eller to ekstra på kvelden.
Å gi barnet 15-30 min sovetid er håpløst.
Vi sitter med stuptrøtte sure barn på fanget i lang tid etter de har sovet en «mini dubb»
Har også vært borti det.. en unge som foreldrene helst ikke ville at skulle sove i barnehagen i det hele tatt.. vi prøvde og barnet sovnet på huska, i fart ..... :confused:
Måtte noen runder til med foreldrene før de gikk med på at vi kunne la barnet sove i barnehagen.

Har også vært borti det.. en unge som foreldrene helst ikke ville at skulle sove i barnehagen i det hele tatt.. vi prøvde og barnet sovnet på huska, i fart ..... :confused:
Måtte noen runder til med foreldrene før de gikk med på at vi kunne la barnet sove i barnehagen.
Huff da, det hørtes ikke godt ut

Min treåring er et av to barn på avdelingen som sover Og de to går jo glipp av noe, i går var det itetiden. De ble så fort våte at de hadde gått inn før de våknet.

Men så lenge bhg mener hun trenger å sove, så sover hun. Og hun liker det. Jeg har blitt enig med dem om å begrense til en time men hun er altså våken når de tar henne opp så det passer nok. Jeg har også sagt at det er de som ser henne og får justere etter det de mener er nødvenig. Hjemme har hun jo ikke sovet på dagen på et halvt år så jeg klarer ikke vurdere behovet hennes, det er de som er der, og ser henne.

De to andre sluttet i samråd med bhg å sove før de var tre, men denne her er ikke helt som de andre to.

Hele artikkelen er direkte tatt fra promotering på en ny bok og jeg mener den derfor ikke burde vært lagt ut på denne måten på akkurat denne nettsiden. Jeg synes hele innlegget virker som om burde vært merket med "reklame" eller i det minste burde de som leser denne artikkelen være rimelig kildekritiske når de tar med dette videre til avdelingen.

Stemmer nok for mange barn, men for eksempel mitt barn vekkes etter 45 minutter i barnehagen. Får han sove 1 time våkner han kl 4 og vil ikke sove igjen. Han mister med andre ord to timers søvn på å sove et kvarter lenger i barnehagen. Det er greit at det er bedre for oss foreldre at han sover til kl 6 istedenfor kl 4 og at det sånn sett er noe egenmotivert, men det er fader meg best for ungen min også å få sove de ekstra to timene! De som jobber i barnehagen også forøvrig..

Det at forfatter sammenlikner det å vekke barnet i barnehagen med å gi det for lite mat synes jeg også er helt drøyt. Det ene er omsorgssvikt, det andre er gjort i beste mening for å forlenge nattesøvnen for barnet.

Enig i det siste. Tipper det er for å provosere for slike sammenligninger er jo helt på jordet... Men folk sammenligner i hytt og pine og skjønner ikke hva de sammenligner heller, tror jeg.

Er greit at dette blir diskutert, men en må også huske at barn er forskjellige og det er ikke hos alle at søvn avler søvn.

I kommunen her jeg bor vekker de barna først hvis de sover over tre timer og etter kl 15.

De har såkalt søvnpolitikk og foreldrene har ingenting de skulle ha sagt.

Her får ikke mini på 2,5 sove i barnehagen. De prøvde først å vekke han etter 30-40 min, men da sovnet han alt mellom 21-22.30, og våknet rundt 5-6 om morgenen. Nå sover han ikke, og sovner rundt 19.30 og sover til 6-7. Så han får flere timers søvn ved å ikke sove på dagen. Og hjemme har han ikke sovet på dagen på lenge, for han vil ikke sove, og klarer seg helt fint uten søvn. Her var det barnehagen som pushet på og ville at han skulle sove litt på dagen.

Back
Topp