Små barn og hoste..

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Noen som har hatt små med langvarig hoste?
Gikk dere til legen, og hvilken hjelp fikk dere?
Kommer til å kontakte legekontoret i morgen da det har vært av og på med hoste i 6 uker, rekker såvidt å blir bra før det et påan igjen. Får som oftest sove om natta, men plaget ved innsovning og i løpet av dagen. Etter bhg i dag har han hatt noen anfall med pipehoste som han nesten spyr av, men det høres generelt ut som slim fremfor tørrhoste, og blir såklart verre når han løper og baser - hvilket han gjør konstant :hilarious: han er forresten straks 2.
Når det er sagt er vi voksne syke nå også, men vi har "bare" vært plaga av forkjølelse og hanglende form i 2 uker, så vi har ikke hatt det like lenge.
 
Nevnte det for legen da han hadde hostet et par mnd (hadde samme lege på hs som fastlege og var på kontroll med lillesøster der) hun ba oss bestille en time, og siden dengang har han stått på astmamedisin. Den legetimen var på våren 2011 så det er en stund siden.
 
Nevnte det for legen da han hadde hostet et par mnd (hadde samme lege på hs som fastlege og var på kontroll med lillesøster der) hun ba oss bestille en time, og siden dengang har han stått på astmamedisin. Den legetimen var på våren 2011 så det er en stund siden.
Ville sjekka for astma.

Kommer til å nevne det for legen ja.. Han var plaget en del i fjor høst også, men det gikk over og kom ikke tilbake før nå. Har ikke hørt de andre barna på avd hoste noe særlig, men jeg vet virkelig ikke hva som er vanlig. Håper uansett det er noe som kan hjelpe han ❤️
 
Jepp, var på legen i sommer da hadde hun hostet noen mnd, og hadde blitt forverring ved at hun hostet hver kveld, natt til hun kastet opp. + hun var mye hvesen på dagtid også.

Potenisell astma ble nevnt men de sa også at det ikke var uvanlig at små barn hadde slike lengre episoder i forbindelse med luftveisinnfeksjoner/forkjølelse, skulle ha flere slike runder før de vuderte det til å være astma:)
 
Vi fikk også beskjed om at hoste ved luftveisinfeksjon kunne sitte i lenge, jenta hosta til hun kasta opp i mange uker. Jeg ville ha det sjekket pga astma, da far i huset hadde astma som barn, og siden jenta vår har atopisk eksem så fikk vi beskjed fra hudlege på Aleris at slike allergener henger sammen, da de bryter ut fra samme sted i kroppen, og derfor være obs på feks astma eller andre allergier. Vi hadde også mange runder med falsk krupp, og enda har det ikke sjekket for astma. Fikk bare betapred.

Sønnen til venninna mi hoster ofte til han spyr og det sitter lenge i, han har astma.
 
Vi har også en frøken her som har hostet i flere måneder nå.
Var hos legen. Fikk i første omgang beskjed om virus. Men hosten ga seg ikke. Tilbake 3 uker senere var virus borte.
Men hun hoster fremdeles. Samme med jenta til en venninne av meg.
De ansatte i barnehagen sier det er veldig vanlig å hoste i over 3mnd med barnehagestart :eek:

Ingen av de overnevnte barna har astma.
 
Vi har også en frøken her som har hostet i flere måneder nå.
Var hos legen. Fikk i første omgang beskjed om virus. Men hosten ga seg ikke. Tilbake 3 uker senere var virus borte.
Men hun hoster fremdeles. Samme med jenta til en venninne av meg.
De ansatte i barnehagen sier det er veldig vanlig å hoste i over 3mnd med barnehagestart :eek:

Ingen av de overnevnte barna har astma.

Ja, er litt det jeg har inntrykk av også.
Jeg har blitt syk seøv om ikke klart å følge han til lege, og ikke prioritert fri for mannen for å gjøre det siden hosten har blitt noe bedre etter i skrev dette. Det gikk dog over av seg selv d vi hadde det samme i fjor høst. Da gikk han ikke i bhg, men var mye i åpen bhg og fikk litt av hvert der. Om det er uendret på mandag, tenker jeg at jeg ringer inn.
Hosten plaget han ikke ved legging i går, men han våkna dessverre en time for tidlig pga hoste og fikk ikke sove igjen.
 
Langvarig hoste (3 uker) etter forkjølelse her tidligere i høst. Skikkelig slimhoste på dagen, som gikk over i tørr, smellende og vond hoste på natt. Hun hosta til hun kasta opp og frekvensen bare økte på fra oppkast x1 per natt, til x 4-5 og også under dagdupp selv med hevet hodeende, damp og div tiltak. Gikk til legen som satte oss på astmamedisin og vi fikk en ny unge! Hun er 2,5 år.
 
Vi var hos legen i dag, og pusten hans er heldigvis helt normalt. Som heldigvis betyr at ingenting tyder på astma per nå, men som uheldigvis betyr at vi ikke kan gjøre så mye enn det vi allerede gjør :p men fikk tips om å spraye med saltvann og dråper litt oftere så han ikke svelger så mye snørr og slim. Det kan også hjelpe å løse opp slimet.
Det er likevel godt som mor å vite at jeg har sjekket alle muligheter som kan hjelpe barnet.
Våkne 3 herlige timer i natt på grunn av hosten :hilarious: men håper det kan være på bedringens vei nå.
 
Å, nå blir jeg snart SPRØ. Hver gang vi har 2 dager hvor hosten virker bedre, blir det tilbakefall og enda verre. I kveld har han akkurat hostet til han kastet opp masse slim (og litt middag såklart :facepalm:). Fra han sovnet og til dette skjedde tok det 45 min, og i den tiden var jeg inne 4 ganger pga hoste. Med andre ord, lite tid hvor han sover uforstyrret. Når han leker, og særlig på ettermiddagen, går hosten jevnt og trutt, han blir kjempeirritert og det skjønner jeg jo.
Har hatt han 2 ganger til lege. Første gang lyttet han bare til pust. I dag tok han prøver fra stikk i fingeren og nesa, førstnevnte viste at han har normal crp og ikke dehydrert.

Noe av problemet er at han er dårligst fra 15 og utover natta, så han er jo mye piggere når vi er hos lege..
Skjønner at man ikke skl gi medisiner uten god grunn, men ER dette virkelig normalt? 5. Uka med hoste nå.
 
Sier det samme som mange over. Astmamedisiner med hjem etter legebesøk etter langvarig hoste. Og det står han på 4 år senere , men mer medisiner og sterkere.
Her hoster han til han ikke får puste og blir da stressa og sliter enda mer med pusten. Hvert en laaang høst pga dette i år.
 
Sier det samme som mange over. Astmamedisiner med hjem etter legebesøk etter langvarig hoste. Og det står han på 4 år senere , men mer medisiner og sterkere.
Her hoster han til han ikke får puste og blir da stressa og sliter enda mer med pusten. Hvert en laaang høst pga dette i år.

Skal ta han med i morgen på nytt, han har jo blitt verre bare siden vi var hos lege tidligere i dag. Forstår jo at de er litt restriktive, og kanskje særlig til de under 2 år, men dette virker ikke normalt. Den ene av foreldrene har også hatt barneastma. Har fått henvisning som jeg skal sende bare for å få en ordentlig sjekk. Han har heldigvis ikke pipete pust og når hoste anfallene roer seg, går pusten lettere, men tidvis hoster han jo hvert 4. Sekund mens han prøver å leke med noe. Og jeg fatter ikke at det kan være normalt. Har dessverre vært hos 2 ulike leger med han, og det gjør det ho vanskelig for dem å bedømme utviklingen, men skal virkelig forsøke å få samme lege i morgen som i dag.

Synd med gutten din, håper han blir bedre snart!
 
Jeg ser jo at det er flere som nevner astmamedisin men hvordan fikk dere det?
Ringte fastlegen og ja vi kan få komme inn i dag... FOR Å MÅLE TEMPEN OG TA EN CRP.
Alt annet må man til brneleg for. Javel, jeg har en henvisning og ringte noen steder for å høre, men nei, det er TRE TIL FEM måneders ventetid. Skal han gå å spy slim i tre måneder da??
Spydde etter legging og alle frokosten+slim i dag, og legen mener fortsatt at det ikke er NOENTING hun lan gjøre.
Er så sliten og lei nå, har sittet med hoste gutt på fanget nesten hele natta og sovet minimalt, og ingen vil hjelpe oss. Dette er jo helt håpløst  :arghh: :crybaby2
 
Jeg ser jo at det er flere som nevner astmamedisin men hvordan fikk dere det?
Ringte fastlegen og ja vi kan få komme inn i dag... FOR Å MÅLE TEMPEN OG TA EN CRP.
Alt annet må man til brneleg for. Javel, jeg har en henvisning og ringte noen steder for å høre, men nei, det er TRE TIL FEM måneders ventetid. Skal han gå å spy slim i tre måneder da??
Spydde etter legging og alle frokosten+slim i dag, og legen mener fortsatt at det ikke er NOENTING hun lan gjøre.
Er så sliten og lei nå, har sittet med hoste gutt på fanget nesten hele natta og sovet minimalt, og ingen vil hjelpe oss. Dette er jo helt håpløst  :arghh: :crybaby2
Krev innleggelse på sykehuset til vurdering. Der har de barnelege
 
Jeg ser jo at det er flere som nevner astmamedisin men hvordan fikk dere det?
Ringte fastlegen og ja vi kan få komme inn i dag... FOR Å MÅLE TEMPEN OG TA EN CRP.
Alt annet må man til brneleg for. Javel, jeg har en henvisning og ringte noen steder for å høre, men nei, det er TRE TIL FEM måneders ventetid. Skal han gå å spy slim i tre måneder da??
Spydde etter legging og alle frokosten+slim i dag, og legen mener fortsatt at det ikke er NOENTING hun lan gjøre.
Er så sliten og lei nå, har sittet med hoste gutt på fanget nesten hele natta og sovet minimalt, og ingen vil hjelpe oss. Dette er jo helt håpløst  :arghh: :crybaby2
Hør om de har forstøverapparat på legekontoret og be om å få prøve det. Merker forskjell med en gang.
 
Vi fikk astmamedisin til utprøving av fastlegen, og henvisning til barnelege med lang ventetid. Men inntil videre standard medisinering til test fea fastlegen.

Som dog selv hadde barn med astma og derved interesse og erfaring
 
Krev innleggelse på sykehuset til vurdering. Der har de barnelege
Hør om de har forstøverapparat på legekontoret og be om å få prøve det. Merker forskjell med en gang.
Vi fikk astmamedisin til utprøving av fastlegen, og henvisning til barnelege med lang ventetid. Men inntil videre standard medisinering til test fea fastlegen.

Som dog selv hadde barn med astma og derved interesse og erfaring

Takk for tips :)
Blir litt motløs når lege mener at absolutt ingenting kan prøves og ungen hoster så slimet spruter ut v kjeften. Jaja, det som er bra er at det i det minste har begynt å komme opp, og han hadde bedre hydrering i dag så med andre ord fungerer det å løpe etter han med vannflaska og la han bade med en haug plastkopper :p
Jeg fikk til slutt mast meg til at han skal få prøve bisolvon, som kan gis til de under 2 år etter avtale med lege.
Så nå håper jeg det kan hjelpe han litt selv om det ikke er noe sterke greier.
Hvis ikke så har vi hvertfall henvisning som vi kan ta videre. Han mangler mange av symptomene på astma, som jeg jo forsåvidt er glad for, men litt fortvilende når han akkurat er på vippen mellom syk nok/frisk nok og likevel blir så plaget. Også står vi på en venteliste til ny lege som forhåpentligvis har mer erfaring med de minste. Det bare tar så lang tid å få ny lege her.
 
Hei:)
Vi hadde samme problem med vår treåring tidligere. Når han ble forkjøla, ble han ofte veldig syk og hostet i en evighet. Feber av og på. Mange våkenetter og hostet til han kastet opp slim flere ganger på natta eller ved anstrengelse. Han (og vi) ble helt utslitte, hver gang han ble forkjøla. Vi fikk astmamedisin med fastlegen. Flutide som er forebyggende og skal brukes over tid. Også har vi Ventolin som vi tar når han blir syk. Gikk fra måneder med hoste, til at den verste hosten gikk over etter en ukes tid! Vi har astma på begge sider, men de gir sjeldent diagnosen når de er så små. Fikk likevel medisiner som HJALP :). Legene sier han mest sannsynlig vil vokse plagene av seg ved 4-6 års alderen.

Håper det ordner seg! Hoste, nattevåk og oppkast i ukesvis, er helt grusomt. Får så vondt av de små og blir helt utslitt selv.
 
Back
Topp