Hei

Som andregangs ble jeg veldig fort stor denne gangen og gikk nesten over den mørkegrønne linja på måling i uke 21. Var på kontroll på torsdag (uke 28) og nå ligger jeg under den røde linja!
Flere som har opplevd at en står stille så tidlig?
Skal på ny kontroll 7.jan og har jeg ikke vokst da, blir jeg sendt på ny ul.
Hei!
J vokser jevnt og trutt og ligger langt over men følges opp i fht vektnedgang (i fht ungen asså..., huff værre m a mor - fra spøk til alvor).
J ville bare informere deg om en tilstand j har. J har noe som heter notching i en uterinarterie. Nå veit j ikke hvor helsefagkyndig du er så j forklarer litt

Uterinarteriene har du to av, de forsyner morkaka med næring. Notching tilsier (i mitt hodet lugging i flyt) at d ikke er normal/fri flyt av næring til morkaka. Denne tilstanden blir ikke bedre utover i svangerskapet, men blir dårligerer kanskje bare bittelitt, eller veldig.
J hadde dette forrige svangerskap også, d var da de oppdaga d for første gang, og da fikk j beskjed om at barnet ville bli prematurt, d ville være lite og j ville utvikle svangerskapsforgiftning. Ingen av delene skjedde. J var frisk, gikk over tida og ungen ble 4,5. På siste målingene før fødselen var d kun såvidt tilstrømning i den ene uterinarterien, og helt stopp i den andre.
D viktige med denne tilstanden er kontroller. At barnet har d bra og legger på seg, så når barnet nå er 14 over persentilen så skal han følge d, eller øke. Han er over grønt felt osv, og om han skrår ned i d grønne feltet KAN d tyde på at han får for lite og må ut, selv om han er innenfor normalen.
Så d j ville med dette, er å informere om Notching i uterinarterie - slik at du kan be om ul for å sjekke om du kan ha d evt. Og enda viktigere, DIN unge er programmert til å bli SIN strl, så hvis han/hun viker fra SIN kurve så er d d som teller. Da skal d skjekkes om alt er bra, selv om målene er innenfor "normalen".
J går forøvrig til vanlig kontroll hver 14 dag m tanke på svangerskapsforgiftning. Hyppigheten av d vurderes også etter hver ul-sjekk.
Første gang de fant dette ut på meg var ved et universitetssykehus med GOD kompetanse. Der j er nå, måtte j forklare hva d var, så slike kontroller varierer ekstremt fra hvor man bor desverre.
J håper dette var nyttig info, d er i hvertfall skrevet i beste mening.
Lykke til meg deg og lille, og god jul!!