Sluttet å vokse..

Le10

Glad i forumet
Marsmellows-15
Hei :) Som andregangs ble jeg veldig fort stor denne gangen og gikk nesten over den mørkegrønne linja på måling i uke 21. Var på kontroll på torsdag (uke 28) og nå ligger jeg under den røde linja!
Flere som har opplevd at en står stille så tidlig?
Skal på ny kontroll 7.jan og har jeg ikke vokst da, blir jeg sendt på ny ul.

Symfysemålet mitt var helt normal for en uke siden men ikke gått opp noe i vekt den siste uken og gikk ned forrige uke så litt bekymret selv

Er det ikke normalt at det stagnerer litt rundt uke 28 da? Sist jeg var gravid la jeg ikke på meg et gram etter uke 28 og det var bra ellers ville jeg nok blitt veldig stor! Fikk en stor gutt på over 4 kg, så det hadde ikke noe å si for min del :) Håper det er sånn denne gangen også!

Er det ikke normalt at det stagnerer litt rundt uke 28 da? Sist jeg var gravid la jeg ikke på meg et gram etter uke 28 og det var bra ellers ville jeg nok blitt veldig stor! Fikk en stor gutt på over 4 kg, så det hadde ikke noe å si for min del :) Håper det er sånn denne gangen også!
Ingenting opp etter uke 28? Hvor mye var vekten gått opp da?

Hadde gått opp 18 kg :p
Ah :p men da holdt jo vekten i massevis :p her går vekten veldig lite opp ingen vektøkning på 1 uke og forrige uke nedgang 300 gr bare gått opp 2,9 kg :(Er i uke 29

Ah :p men da holdt jo vekten i massevis :p her går vekten veldig lite opp ingen vektøkning på 1 uke og forrige uke nedgang 300 gr bare gått opp 2,9 kg :(Er i uke 29
Ja, den holdt for å si det sånn! Tror det var like greit for jeg sleit med å få av meg kiloene etter fødsel :( men heldigvis var jeg da undervektig før jeg ble gravid så det gjorde ikke så mye! Jeg tror du er helt normal jeg :) det er jo veldig forskjellig hva folk legger på seg så jeg hadde ikke tenkt så mye på det jeg :) kjenner flere som ikke legger på seg noe hele svangerskapet selv om de prøvde og de fikk alle helt normale barn! Ikke no å stresse med tror jeg :)

Ja, den holdt for å si det sånn! Tror det var like greit for jeg sleit med å få av meg kiloene etter fødsel :( men heldigvis var jeg da undervektig før jeg ble gravid så det gjorde ikke så mye! Jeg tror du er helt normal jeg :) det er jo veldig forskjellig hva folk legger på seg så jeg hadde ikke tenkt så mye på det jeg :) kjenner flere som ikke legger på seg noe hele svangerskapet selv om de prøvde og de fikk alle helt normale barn! Ikke no å stresse med tror jeg :)
Her var jeg akkurat regnet som overvektig ifølge BMI før jeg ble gravid men i følge gravidbøkene så regner de BMI litt høyere før man blir overvektig så i følge den var jeg liksom normal vektig før graviditeten. Har egentlig mer en nok fett på kroppen matlysten går veldig opp å ned, spiser akkurat hva jeg har lyst på men har også vært en del i bevegelse(trener ikke). Skal heldigvis på ultralyd om 10 dager så da vet jeg hvor stor han egentlig er :)

Målte i dag 26+3 og da fikk lege. Samme mål som jordmor i uke 23+3. Men de måler ikke helt likt. Var alltid forskjell sist. Da lå jeg litt over hos jm og under hos lege. Og babyen var liten. Var 23cm i dag

Hei :) Som andregangs ble jeg veldig fort stor denne gangen og gikk nesten over den mørkegrønne linja på måling i uke 21. Var på kontroll på torsdag (uke 28) og nå ligger jeg under den røde linja!
Flere som har opplevd at en står stille så tidlig?
Skal på ny kontroll 7.jan og har jeg ikke vokst da, blir jeg sendt på ny ul.

Hei!

J vokser jevnt og trutt og ligger langt over men følges opp i fht vektnedgang (i fht ungen asså..., huff værre m a mor - fra spøk til alvor).
J ville bare informere deg om en tilstand j har. J har noe som heter notching i en uterinarterie. Nå veit j ikke hvor helsefagkyndig du er så j forklarer litt;) Uterinarteriene har du to av, de forsyner morkaka med næring. Notching tilsier (i mitt hodet lugging i flyt) at d ikke er normal/fri flyt av næring til morkaka. Denne tilstanden blir ikke bedre utover i svangerskapet, men blir dårligerer kanskje bare bittelitt, eller veldig.
J hadde dette forrige svangerskap også, d var da de oppdaga d for første gang, og da fikk j beskjed om at barnet ville bli prematurt, d ville være lite og j ville utvikle svangerskapsforgiftning. Ingen av delene skjedde. J var frisk, gikk over tida og ungen ble 4,5. På siste målingene før fødselen var d kun såvidt tilstrømning i den ene uterinarterien, og helt stopp i den andre.
D viktige med denne tilstanden er kontroller. At barnet har d bra og legger på seg, så når barnet nå er 14 over persentilen så skal han følge d, eller øke. Han er over grønt felt osv, og om han skrår ned i d grønne feltet KAN d tyde på at han får for lite og må ut, selv om han er innenfor normalen.

Så d j ville med dette, er å informere om Notching i uterinarterie - slik at du kan be om ul for å sjekke om du kan ha d evt. Og enda viktigere, DIN unge er programmert til å bli SIN strl, så hvis han/hun viker fra SIN kurve så er d d som teller. Da skal d skjekkes om alt er bra, selv om målene er innenfor "normalen".
J går forøvrig til vanlig kontroll hver 14 dag m tanke på svangerskapsforgiftning. Hyppigheten av d vurderes også etter hver ul-sjekk.

Første gang de fant dette ut på meg var ved et universitetssykehus med GOD kompetanse. Der j er nå, måtte j forklare hva d var, så slike kontroller varierer ekstremt fra hvor man bor desverre.

J håper dette var nyttig info, d er i hvertfall skrevet i beste mening.
Lykke til meg deg og lille, og god jul!!

Back
Topp