Slutte og amme?

astrid

Elsker forumet
Kanskje dette høres dumt ut,men jeg ønsker og slutte og amme... [&o]Grunnen er det at jenta mi henger på puppen ennenhver time og det virker ikke som hun får nok næring.. Sutrete og sover ikke ordentlig godt.. Har så vidt begynt med grøt og da er hun mye roligere etter endt måltid.. Tør ikke ta dette opp med helsesøster da hun er av den gamle sorten.. Har også prøvd med økedager men det blir ikke bedre...
Er det dumt av meg og gi opp nå? Guttungen ammet jeg kun i 6 mnd også for da var det ikke mer melk...[8|]

Les min kommentar i den andre tråden om amming, du...og gjør det DU føler er riktig for DEG. Du skal være noenlunde rolig og avslappet når du mater ungen din, ellers blir ungen også urolig, noe ingen av dere har godt av. Min spiser også ganske ofte, men er ikke mer enn seks uker ennå. har du slitt i fire mn, bør du kanskje ta et valg. men la det være DITT valg, ikke helsesøsters. Det er DITT barn, og DERES sjelefred i matestunden.
Hilsen ei som selv ammer, men har vært fordømt heldig.

Siden du spør så må jeg si at jeg syns det er litt dumt. Prøv å finne motivasjon i det at du vet at det er best for henne.
Jeg også ammet hver annen time hele døgnet til hun var ca 5-6 mnd. Passet på å sove litt ekstra på dagtid, så gikk det greit. Jeg ammer fortsatt 2 ganger i løpet av natten. Slutter jeg med det så er jeg sikkert på at jeg mister melka mi. Jeg har holdt på å miste den før, har vært hos akupunktur for å få opp produksjonen også når hun var 4 mnd. Tenk på at dette er så kort tid av livet alikevel! Jeg vet at med den motivasjonen så klarer jeg å holde på til hun er 1 år.

Motivasjonen er nok blitt litt borte ja.. Føler at jeg får ikke gjort noen verdens ting på dagtid.. Føler meg som ei ku der jeg sitter[:-]Vet jo at morsmelk er best og det er nok det som gjør at jeg fortsatt holder på...[&o] Hun legger heller ikke på seg så mye.. 250 gram på en mnd nå og det synes jeg er lite,hun er stor nok det er ikke det men 250 gr på 5 uker???[8|]

hei.
Håper du har sett den andre tråden ang liknande og.
eg meiner at du skal gjere det som er best for deg og babyen..eg amma lisja mi til ho var 4,5 mnd,gjekk da over på mme(nan) go er nå straks 11 mnd.
Ho vart smitta av eine syskenbarnet sitt nå før jul,det har gått influensa her,men det var kun forkjølelse og ingen feber eller noe,Allmenntilstande var heilt fin.

Ei som fikk ilag med meg ammer enda,barnet er vel 8 mnd,og den ungen har vert mye sjuk!!! men som sagt,eg fikk eit heilt anna liv etter att eg gjekk over på mme!!
kanskje det ikkje kan samanliknast da eg hadde vondt og lisja var flink å ete men saug ikkje ut puppen som var tett...

vart du klokare????
Trur ikkje ongjen lider noke nød om du bestemmer deg for å gå over til det,da veit du ihvetfall kva og kor mykje ongjen får i seg,og det er vel beroligande??

Jeg ammet ikke datteren min lenger en i 2-3 mnd, og da fikk hun alltid en flaske på kvelden fra hun var 1 uke gammel.
Jeg sluttet og fikk full støtte av helsesøster.
For meg ble ammingen for mye "stress", jeg utviklet kløe på hals og fjes. Det kom hver gang noen kom borti puppen min, men dette forsvant rett etter at jeg sluttet å amme. Datteren min har ikke lidd noe tap av dette.
Men jeg er enig i at du trenger ikke si noe til helsesøster dersom du føler hun vil gi deg pes om dette, det trenger man ikke.
Jeg følte at jeg sviktet barnet mitt, men i dag ser jeg at det gjorde jeg IKKE!
Om du ønsker å slutte så gjør det, barnet har faktisk større sjanse for å få i seg alle riktige vitaminer om det får morsmelkerstatning, for der er behøvd mengde alltid tilmålt, hos mor varierer dette. Dette sa min helsesøster til meg, hun anbefalte alle som ammet å gi barnet tran og biovit, men de barna som fikk erstatning ikke trenger det.

Nå får jeg sikkert masse kjeft rundt her, men jeg må bare si at jeg støtter deg 100% hvis du vil slutte å amme når tingene er som du forteller her.. Ammet min første i 16mnd,og det gikk greit. Men nr to og tre var sånn som jenta di. Utrolig slitsomt i lengden. Helsesøster maste på meg og sa jeg måtte fortsette, og stort sett alle andre også. Det hele endte opp med voldsomme depresjoner og rett å slett avsky mot ungen(sorry folks)... Det var fælt,men jeg fikk så nok. Begynte etterhvert å kombinere bryst og MME. Det gikk veldig greit. Da fikk babyen hoved maten på flasken og pupp innimellom for å trappe ned på produksjonen og gjøre overgangen litt "snillere"... Mener ikke at du kan komme til å føle avsky mot jenta di,men det som skal være koselig for dere begge kan bli en slitsom opplevelse hvis det blir mye styr. Du vet best selv[;)]

Du skal ikke være så bekymra for vekta, se heller an ungen.Jenta mi la bare på seg 10 gram i uka når hun var 4 mnd. Det var da jeg holdt på å miste melka, men etter endel jobbing fra våres begge side kom det mer etter hvert, men jeg måtte gi hver annen time for å holde produksjonen oppe. Sånn sett er det litt uretferdig, noen har masssssse melk og andre må jobbe litt for det. Men for meg er dette veldig viktig og derfor har jeg gjort en liten insats for det. Men selvfølgelig må man kjenne litt på dette selv, er du såååå lei så bør du vurdere dette. Du har jo hvert flink og skal være stolt over disse fire måndene. Du har jo gjort en kjempe jobb bare der.

Nå har jo ikke disse helsesøstrene noe autoritet akkuratt, så de bør ikke komme med pekerfingeren. Da kan du ihvertfall be de putte den fingeren godt ned i lomma igjen!

Helsesøsteren sa til meg da i fjerde mnd at jeg kanskje måtte begynne å tenke på å gi tidlig grøt, jeg ble jo skremt og fòr hjem å ga hun grøt, men ungen skjønte ikke ett kvekk av det. Det var da jeg gjorde en insats og fikk opp prod og klaret det helt fint i løpet av kort tid. Så jeg fullammet til hun var 6 mnd.

Dette er din unge og du bestemmer hva som er riktig for dere!

Lykke til uansett hva du gjør.

ser ingen grunn at det her skulle skape diskusjon,må ver opp til kvar ankelt om og når de skal slutte amme...og når det vert slik kav og styr og berre tull,da kan en like godt la ver spør du meg.Vi ammer tross alt for at ongen skal få mat ikkje for at vi mødre skal kose oss. Men det skal gjere godt å amme!(nå får vel eg kjeft!!!!)[:D]
ORIGINAL: Trine5

Nå får jeg sikkert masse kjeft rundt her, men jeg må bare si at jeg støtter deg 100% hvis du vil slutte å amme når tingene er som du forteller her.. Ammet min første i 16mnd,og det gikk greit. Men nr to og tre var sånn som jenta di. Utrolig slitsomt i lengden. Helsesøster maste på meg og sa jeg måtte fortsette, og stort sett alle andre også. Det hele endte opp med voldsomme depresjoner og rett å slett avsky mot ungen(sorry folks)... Det var fælt,men jeg fikk så nok. Begynte etterhvert å kombinere bryst og MME. Det gikk veldig greit. Da fikk babyen hoved maten på flasken og pupp innimellom for å trappe ned på produksjonen og gjøre overgangen litt "snillere"... Mener ikke at du kan komme til å føle avsky mot jenta di,men det som skal være koselig for dere begge kan bli en slitsom opplevelse hvis det blir mye styr. Du vet best selv[;)]

Back
Topp