Slutte med sutt..

Har bare en som brukte,, fjerna den rett før 1 års alder. Da er suttebehovet gått mer over til vane og jeg tenkte på tennene. Så bare la han som vanlig, han gråt littegrann de 3 første nettene ved legging, så gikk kjempe fint, var fortsatt ikke vanskelig å legge. Men nå var jeg ganske bestemt og det virket godt. Fortalte han at det var babyer som brukte smokk osv. Så han var med på den.
 
Min sendte smokkene til nissebarna rett før jul, litt etter fylte 3 år :) vi skrev et brev og la i en konvolutt sammen med tuttene. Han ble litt overrasket over at nissebarna skulle få ALLE, da hadde han jo ingen igjen :hilarious: men han var med på hele prosessen, vi gikk ut i postkassen vår og la brevet/pakken, og morgenen etter lå det en gave fra «nissebarna» som takk for tuttene :) tror han nevnte tuttene et par ganger, men ingen gråt etter dem :)
 
Måtte slutte da han var 3-4 måneder. Våknet hvert 45.minutt når han mistet den. Første natta uten sov han 7 (!) timer i strekk.
 
Vår jente er 1 år 8 mnd. Ho gnager og ødelegger alle smokkene sine, sjølv om ho kun bruker dei når ho skal sove. Bruker ellers ikkje på dagtid. Vi tenker å kutte smokken i påska, sidan det er langfri. Spent på korleis det kjeme til å gå, frykter ein del gråting! Tar gjerne imot tips ift ei som er så ung og ikkje nødvendigvis forstår om vi seier at «smokken er borte/glemt» osv..
 
Min sendte smokkene til nissebarna rett før jul, litt etter fylte 3 år :) vi skrev et brev og la i en konvolutt sammen med tuttene. Han ble litt overrasket over at nissebarna skulle få ALLE, da hadde han jo ingen igjen :hilarious: men han var med på hele prosessen, vi gikk ut i postkassen vår og la brevet/pakken, og morgenen etter lå det en gave fra «nissebarna» som takk for tuttene :) tror han nevnte tuttene et par ganger, men ingen gråt etter dem :)
Åh! Det var fantastisk :D Likte den ideen! Kanskje vi kan prøve å gi de til påskeharen i bytte mot sjokolade :laughing002
 
Har bare en som brukte,, fjerna den rett før 1 års alder. Da er suttebehovet gått mer over til vane og jeg tenkte på tennene. Så bare la han som vanlig, han gråt littegrann de 3 første nettene ved legging, så gikk kjempe fint, var fortsatt ikke vanskelig å legge. Men nå var jeg ganske bestemt og det virket godt. Fortalte han at det var babyer som brukte smokk osv. Så han var med på den.
Har prøvd litt sånn. Si at det bare er babyer som bruker sutt og at han er stor gutt. Men da sier han bare at han er baby og at han trenger den litt til :laughing002
 
Vår jente er 1 år 8 mnd. Ho gnager og ødelegger alle smokkene sine, sjølv om ho kun bruker dei når ho skal sove. Bruker ellers ikkje på dagtid. Vi tenker å kutte smokken i påska, sidan det er langfri. Spent på korleis det kjeme til å gå, frykter ein del gråting! Tar gjerne imot tips ift ei som er så ung og ikkje nødvendigvis forstår om vi seier at «smokken er borte/glemt» osv..
Masse lykke til! :) Tror det er litt sånn her også. At det mest er vanen. Vi hadde ikke fått med oss at de hadde sendt sove-sutten med hjem fra barnehagen. Og da spurte de etter noen dager om han var slutta med sutt, så tror nok det skal gå fint uten ;)
 
Måtte slutte da han var 3-4 måneder. Våknet hvert 45.minutt når han mistet den. Første natta uten sov han 7 (!) timer i strekk.
Det har MYE å si for nattesøvnen, ja! Like greit uten :))
 
1 år og 9 mnd, bruker kun når hun skal sove. Vi har de i en boks på dagtid, hun putter de selv i boksen, og tar de ut på kvelden. Begynte med 7, har nå 5 igjen. Vi plukker ut, og sier at den er borte vekk sakte men sikkert....
 
Eldste her sluttet da hun var 3, da pakket vi inn alle smokkene og gav dem til julenissen, slik at han kunne gi en gave til nissebarna. Hun var veldig glad i smokkene sine, men fikk de bare når hun skulle sove. Gikk veldig fint å slutte med smokk når vi gjorde det på den måten, hadde trodd det skulle bli vanskeligere.

Mellomste sluttet da han var 2,5. Han var ikke så veldig avhengig av smokkene for å sove, men måtte slutte tvert fordi han fikk en løs tann etter et fall. Da sa tannlegen at det var lurt å slutte, så da ble det sånn. Det gikk veldig fint.
 
Back
Topp