Slutte med sprinkelseng?

Nymor21

Andre møte med forumet
Hvor gamle var dere barn når dere sluttet med sprinkelseng? Hvilke seng byttet dere til?

Vi tok av den ene sida på sprinkelsengen da eldste var 12-13 mnd gammel. Han har fått «stor» seng nå (80x200), han er 2 år og 2 mnd gammel.

Største var 1 år, lå noen mnd i vokseseng før det ble juniorseng
Minste var 2 år of 7 mnd ,ligger på rammemadrass

Rundt 2-2,5 år, mener jeg.
Minste er 17 mnd nå, og jeg tenker det hadde blitt bare tull om vi hadde fjernet siden på senga eller lagt henne i vanlig seng. :P

Hører om så mange som fjerner rundt 1-2 år, men tror min på 1år og 8mnd bare hadde vandret rundt i hele etasjen hele kvelden hadde vi fjernet en vegg på sprinkelsenga. Han kan også bli veldig grinete når han legger seg i perioder selv om han er trøtt, og har tenkt mye på om det ville hjulpet eller bare gitt mer uro hadde vi åpnet sengen Kunne godt ha tenkt meg å prøve, men mannen er veeeeeldig imot

Vår sov i sprinkelseng til han var over 3 år :playful: Han var fornøyd oppi der og vi gadd ikke kjøpe ny seng, selv om han så klart kunne fått ny seng før. Fikk arve en Ikea vokseseng etter nevøen min som han sover i nå.

Eldste var 14-15 mnd da hun gikk over til juniorseng, og yngste var ca 1,5 år. Begge to HATA sprinkelseng, og ble mye enklere å legge og sov bedre da de fikk juniorseng :) «Storseng» fikk de da de var ca 4 år.

Eldste her sov i sprinkelseng til han var litt over 3 år :p
Minste ligger i sprinkelseng med ene siden montert av og satt inn mot vår seng. Så hun er «fri» når hun legger seg. Opplever at hun sovner tidligere enn broren og det er koseligere. Men tror det igså er litt fordi hun får velge å ligge i armkroken vår hvis hun vil. Sønnen min var liksom «tvunget» til å være i sprinkelsenga mens hun her får den nærheten hun trenger for å roe seg. Hun ble akkurat 2 år forresten.
Og denne «filososfien» rundt legging trenger ikke være riktig for alle heller. Noen barn sovner feks best alene. Men ser at det fungerer bra for begge barn hos oss. Fra 2,5 år lot vi sønnen vår sovne i vår seng også bar vi han over i sprinkelseng etterpå. Da tok legging 10 minutter og han sov hele natta i egen seng. Før det brukte vi 1,5-2 timer på legging hver kveld.

Storesøster sov i sprinkelseng til hun var nesten 3 år, men fjernet den ene siden når hun var ca. 2-2,5, hun var fornøyd med å sove i sprinkelsenga (og god plass) så var ikke noe hastverk. Byttet til vokseseng (fra ikea) når vi skulle forberede på å arve sprinkelsenga videre til lillebror. :)

Alle 3 har brukt sprinkelseng til de har vært 3 år. De var så fornøyd oppi der så så ingen grunn til å bytte før. De fikk alle 3 voksen seng i bursdagsgave når de ble 3 år. Har forøvrig brukt sprinkelseng uten den ene siden som seng hos besteforeldre frem til de to eldste var 4 år. Yngste er ikke fylt 4 år ennå og bruker den ennå hos besteforeldre .

Eldste fikk juniorseng da han var 2 år og 2 mnd (da kom lillebroren og tok over sprinkelsenga), tok aldri av siden på sprinkelsenga til han.
Mellomste var vel 2,5år før han (og storebroren) fikk hver sin 75×190-seng på samme rom. Tok av ene siden på sprinkelsenga et par mnd før det.
Minstemor sover i sprinkelsenga enda, 1 år og snart 3 mnd. Alle sidene oppe. Blir en god stund til vi tar av den ene siden, så får vi se hvilken seng hun får etterhvert :)

Eldste byttet rett rundt to år til 180 seng. Nr 2 hadde sprinkelseng til hun var 3,5 ? Da vi hadde fjernet en side og endret den til junior side. Hun har 180 nå. Minsten er straks 3 og må snart bytte seng... Ikke fordi den er liten, men fordi sengebunnen ble knekt av noen som hoppet på den og.. den er skrudd fast, men tror ikke den tåler vekten stort lengre. Eldste maser om større seng, men vi klarer oss egentlig fint uten 200 seng .

Ca 2 år, juniorseng hvor vi saget beina veldig korte så den ble veldig lav. Byttet til 90x200 nå 4,5 år (mest fordi pappaen som regel sover der også :P ). Hun sov knapt i vugge eller sprinkelseng.

Lillebror har vugge, men sover 99.9999 prosent av tiden med meg ;) Har juno-seng (originalen til sebra) og den er jo rimelig svær.

Hører om så mange som fjerner rundt 1-2 år, men tror min på 1år og 8mnd bare hadde vandret rundt i hele etasjen hele kvelden hadde vi fjernet en vegg på sprinkelsenga. Han kan også bli veldig grinete når han legger seg i perioder selv om han er trøtt, og har tenkt mye på om det ville hjulpet eller bare gitt mer uro hadde vi åpnet sengen Kunne godt ha tenkt meg å prøve, men mannen er veeeeeldig imot

Du må jo ikke bytte før ungen vokser ut av senga, så om du tenker det bare blir tull, så er det bare å avvente til du tror lille er klar for ny seng :)

Mini fikk ny seng når hun var 1,5 omtrent. Den er helt lav så hun ikke faller ut og 140 bred. Det handlet mer om at hun ikke sover gjennom natta, og at den som har natta pleide å ta henne med seg over i gjesteseng som stod på rommet hennes da hun våknet.

Nå sover hun bare i hennes egen store seng, og vi legger oss sammen med henne heller enn å flytte frem og tilbake mellom sprinkelseng og gjestesenga.

Når hun var 1,5 klarte hun også å komme seg ut av sprinkelsenga selv… så det hadde ikke noe å si mtp at hun vandret rundt alene.

Her sov 3 av dem i sprinkelseng til de var rundt 3 år, en til over 4 :hilarious:. Ungen likte sengen, og det var ingen stor grunn til å bytte da synes vi. Vurderte å bytte tidligere med første, men så raskt nytten med å ha dem der lengre. Ja, de klatrer over uansett, men vi fant ut at de gir seg raskere når de må klatre over, de blir lei etter noen ganger. Med voksenseng, går de ut x 100 hvis de finner det for godt. Og det går jo i perioder, men av og til er det meget interessant å gå ut av sengen etter leggetid...

Når de har vært rundt 2.5 år.

Back
Topp