Slutte med smokk ..

Nordt

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Novemberbarna 19
Pia vår er nå snart 8 måneder å bruker ikke smokk på dagtid lengre, og i dag sovnet hun på dagtid uten også. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve nå i kveld om hun ikke kunne legge seg uten.. men det var hun ikke enig i å sutrer å skriker. Noen som har tips til hva man skal gjøre ?

På NHI (Norsk Helseingformatikk) står det anbefalt å slutte med smokk hos barn mellom 6-10 måneder :)
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/skal-barnet-ha-smokk-14359.html?page=2

Har jeg ikke tenkt på.. vi bruker nok smokken til 2 årsalder. Han er veldig avhengig :p men har begynt å bare få den ved kosing og soving! :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Storebror slutta rundt 12 mnds alder. Vi begynte med å legge han på kvelden uten smokk, etter at det gikk greit i et par dager, kutta de ut smokken ved soving i bhg, og etter et par dager med det kutta vi den siste: smokk i vogna. Så på under to uker var han smokkefri og uten mye styr. Vi gjorde dette da vi merket han kunne sovne uten en dag det ikke var smokker i senga da han ble lagt. Han savnet den en ukes tid, var litt gråt men ble roet fort ned ved at vi trøstet og gav flaske med vann i senga.

Vi satser på at Hannah også slutter mellom 10-13 mnd, som jeg har lest forskning på er et godt tidspunkt å slutte på.

Etter ei flaske i senge ble det stille :) Føler at jeg har "vunnet!" .

Og her prøver vi fortsatt å få mini til å ta sutt! :p Ho begynner å bli glad i den men er ikke avgengig :p
Kanskje vi like gjerne skal droppe det da.. hehe

Kanskje vi skal slutte før vi og! Ei venninne har ei på snart 4. Går med smokk konstant. Det syns jeg lite om :p

Her er det uaktuelt å ta den kampen det kommer til å bli før han er noen år hvis ikke han bestemmer seg for å slutte før det :P Han får kun smokk når han skal sove, koser eller er helt hysterisk :) Han finner smokker på gulvet, men de nappes ut ganske fort ;) Synes det er en uting med unger som har smokk konstant i munnen :P

Hm..vi har en fireåring som fortsatt har smokk på natta.. Sabeltann skal få den når vi skal til dyreparken.. men han får KUN ha den når han skal sove. Som regel mister han den når han har sovna, og da legger jeg den vekk fra senga..så det blir ikke mange minuttene med tutting i løpet av et døgn.. MEN jeg angrer på at vi ikke har tatt kampen for ett par år siden.. (finner stadig unnskyldninger til hvorfor vi ikke kan slutte akkurat nå...)..
Derfor tenker jeg at snuppa kan få ha tutten til ho er mellom 1 og 2 år..og så slutter vi når det passer seg sånn der omkring. Håper ikke vi må ta en sånn kamp med henne som vi må med storebror nå..

Har snakket en del med helsesøster ifht smokkeslutt på så store barn, og både hun og jeg er enig om at ungen skal være delaktig i prosessen for at det skal gå lettere.. derfor driver vi hardt motivasjonsarbeid om dagen slik at han er "klar" og at det ikke blir en veldig traumatisk opplevelse for han..

Den smokken er jammen god å ha, og er en fredelig løsning på mange problemer i hverdagen ;)

Hm..vi har en fireåring som fortsatt har smokk på natta.. Sabeltann skal få den når vi skal til dyreparken.. men han får KUN ha den når han skal sove. Som regel mister han den når han har sovna, og da legger jeg den vekk fra senga..så det blir ikke mange minuttene med tutting i løpet av et døgn.. MEN jeg angrer på at vi ikke har tatt kampen for ett par år siden.. (finner stadig unnskyldninger til hvorfor vi ikke kan slutte akkurat nå...)..
Derfor tenker jeg at snuppa kan få ha tutten til ho er mellom 1 og 2 år..og så slutter vi når det passer seg sånn der omkring. Håper ikke vi må ta en sånn kamp med henne som vi må med storebror nå..

Har snakket en del med helsesøster ifht smokkeslutt på så store barn, og både hun og jeg er enig om at ungen skal være delaktig i prosessen for at det skal gå lettere.. derfor driver vi hardt motivasjonsarbeid om dagen slik at han er "klar" og at det ikke blir en veldig traumatisk opplevelse for han..

Den smokken er jammen god å ha, og er en fredelig løsning på mange problemer i hverdagen ;)
Min elste gutt brukte og sutt til han var 4 år men da og på natta. Han slutta med bleie og da han var 4 pr og 1 mnd så da hadde jeg en orat med han om at siden han vat blitt en så stor gutt som ikke brukte bleie lenger så trengte han ikke sutten lenger å det var han enig i å slutta fort med sutten ;) ( men han lurte den inn på rommet noen netter før han slutta helt ;p)

Nå har jeg ikke lest artikkelen,men aldri i verden om jeg hadde tatt fra smokken så tidlig bare fordi noen eksperter mener det er best.
De er alt for små til å bli "trent opp" sånn. Smokk er jo trøst og tryggerehet i den store verden. Man tar jo ikke fra et større barn en kosebamse fordi de kan klare seg uten..
Sorry,det er ikke retta mot deg,men jeg blir provosert når det er snakk om babyer som skal fratas noe godt fordi noen mener det er best.

appen

• Liker
Reactions: S.
Nå har jeg ikke lest artikkelen,men aldri i verden om jeg hadde tatt fra smokken så tidlig bare fordi noen eksperter mener det er best.
De er alt for små til å bli "trent opp" sånn. Smokk er jo trøst og tryggerehet i den store verden. Man tar jo ikke fra et større barn en kosebamse fordi de kan klare seg uten..
Sorry,det er ikke retta mot deg,men jeg blir provosert når det er snakk om babyer som skal fratas noe godt fordi noen mener det er best.

appen
Veldig enig med deg.

Min elste gutt brukte og sutt til han var 4 år men da og på natta. Han slutta med bleie og da han var 4 pr og 1 mnd så da hadde jeg en orat med han om at siden han vat blitt en så stor gutt som ikke brukte bleie lenger så trengte han ikke sutten lenger å det var han enig i å slutta fort med sutten ;) ( men han lurte den inn på rommet noen netter før han slutta helt ;p)

Ja vi har prøvd oss med den "stor gutt" praten, men han sitt motargument var at "søstra får bruke smokk, så da vil han ogsååå" ;)
Men han er på gli nå, og jobber veldig med seg sjøl ifht smokkebruken, og minner seg selv på at han snart skal slutte- så nå tror jeg at neste gang vi skal til Sabeltann blir det en liten smokkesermoni :)

Selv tutta jeg på tommelen til jeg var 12 år (!!!).. Mamma prøvde ALT for å få meg til å slutte, men jeg våkna stadig med tommeltutten i munnen.. noe som var litt pinlig da vi dro på håndball og fotballcup og skulle sove samla i gymsaler- og der lå jeg med tommelen i munnen..
Så ja til smokk i stedet for tommeltott hvis det lar seg gjøre :)

Back
Topp