Slutte med nattamming?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Når ammet du ikke barnet om natten lengre?
Gikk det til av seg selv eller måtte du avvenne?

Her er veslegutt 8 mnd på søndag og ammer han minst 2 ganger hver natt, enkelte netter flere.
Hvor lenge skal jeg fortsette med dette? Blir til at jeg sover dårlig, og enkelte dager er jeg ubeskrivlig trøtt:P Koser meg uansett med det, så ingen big issue akkurat det.;) Holde på til han er 1år?:D

Bare hører snakk om dette her med avvenning, så interessert i litt erfaringer og tanker rundt dette.

Jeg tok det gradvis. Kuttet ned til en amming, og så utsatte jeg den mer og mer helt til det ble en morgenamming. Dvs en gang mellom 5 og 6 for vår del. Det holdt vi på med helt til vi sluttet helt.

Æ amma mi på natt t hu va 1 år, dsa villa hu ikke nå meir,så hu slutta enkelt å greit :)

Min gutt var ca 8/9 måneder når vi kuttet ut nattammingen. Det varierte veldig hvor ofte/lite han våknet for å amme, og han virket ikke sulten, kun tørst. Så da bestemte jeg meg for at han skulle få vann på flaske før han sovnet og når han våknet, og ikke få puppen. Det gikk kjempefint og ikke lenge etterpå våknet han gjerne bare en gang eller sov hele natten gjennom :)

Vi koste oss med nattamming til han var rundt 1 år. Da ga han seg med nattamming av seg selv.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg ammet en gang om natten til han var 8 mnd ca. Da begynte han å sove rundt av seg selv, så slapp den kampen. Hender jeg ammer i senga om han våkner tidlig. Da sover han gjerne videre en times tid. Går vel gjerne an å prøve å kutte ned på et måltid iallfall, men har dessverre ingen erfaring i hvordan det foregår. Smokk eller bare byssing/kos til han sovne igjen kanskje? :-)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Når han ble 8 mnd flyttet han på eget rom, han våknet da en gang om natten og jeg gikk inn og la meg på en madrass med han på gulvet. Etter en ukes tid sov han hele natta.

Med nummer 1 nattammet jeg til han var 12 mnd og ble lagt på eget rom.
Med nummer 2 måtte vi til slutt droppe hele ammingen fordi hun ville ha mange, mange ganger hver natt. Da var hun 20 mnd.
Nummer tre er bare 3 mnd og ammes et par ganger i løpet av natten.

Husker ikke helt når hun sluttet på natta, men gjorde det selv. Ble lenger og lenger mellom hver gang og tilslutt mellom kl 05-06. Så hvis hun våknet tidligere enn det fikk hun litt vann.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her måtte vi kutte tvert når han var rundt 10 mnd. Han våknet oftere og oftete de siste to månedene og til slutt våknet han hver time. På dagtid hadde han nesten ikke tid til å spise så han tok det defor igjen på natta. Jeg var helt utslittså vi bestemte oss for å stoppe.

Det var mannen som tok "kampen" de første 3-4 nettene. Gav han vann og trøstet til han sovnet. Første gangen tok det 20 minutt, andre 5 minutt... Etter 2 eller 3 netter drakk han bare litt vann før han la seg til å sove igjen uten noe problemer. Ammet på dagtid til han var ca. 13 mnd. Da var han ikke interessert lengre.

Kommer ann på hva man regner som natt...
Hun legger seg 20-21 og så ammer jeg en gang rundt 05-06 på morgenen. Så sover hun igjen til 07.30-08.30 en gang.
Dette har hun gjort siden hun var ca. 6 uker, nå er hun litt over tre måneder.

Det skjedde helt av seg selv, jeg har ikke gjort noe for det.
Men hun har sovet på eget rom fra hun var 4 uker, så tror det hjalp.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Eldste slutta av seg selv noen dager etter han var 6 mnd.

Yngste pressa jeg til å slutte rett før 6 mnd dagen, hun spiste lite likevel og trengte det ikke. Hadde to måltid med fast føde og ett med skiver da.

Aller viktigste du gjør uansett hvilkem evt metode du bruker er å IKKE GI OPP, stå løpet ut og IKKE gi pupp igjen.

Sist natt var det 3 ganger...

Eget rom er ikke aktuelt på en stund enda, pga. vi pusser opp. Så det blir nok ikke noe eget rom før han er 1 år uansett.
Jeg koser meg veldig med nattammingen også, så kjenner jeg liksom ikke er helt klar selv heller:P Jeg er kanskje rar?hmm...

Skal på helsestasjon for kontroll i morgen...Skal jaggu høre med helsesøster hva hun mener...

Kan avvenningen bli verre jo lenger man venter da?:P
Han spiser godt med fast føde i tilegg til mm.

Eldste var 14 måneder, da ville han ikke ha mer fordi det ble mindre melk da han sov lengre strekker på natten.
Minsten har nettopp sluttet, rett før han ble 20 måneder. Men denne gangen var det mitt initiativ pga sykdom og dårlig næringsinntak hos meg. Så da sluttet vi helt nå. Det har gått supert selvom jeg var skeptisk pga hvor interessert han har vært i ammingen. Byttet ut nattamming med flaske først og lot han få av meg morgen og kveld. Og så gav jeg flaske på forespørsel også på dag/kveld/morgen. Nå sover han som regel hele natten uten flaske, men vil gjerne ha en liten flaske om han våkner og ikke finner roen igjen selv.

Mine har alle fått om natta så lenge de ville ha. Eldste slutta tidlig, bare 4-5 månder gammel. De to yngste har holdt på lengre, mellomste hvertfall 1,5 år, kanskje litt lengre. Yngste slutta vel å våkne for pupp på natta litt før ettårsdagen, tror jeg? Kommer fortsatt ofte oppi til oss om morgenen for litt pupp, og sovner gjerne igjen og sover en times tid - veldig koselig synes jeg :Heartred

Men du - snakk gjern med helsesøster, men min erfaring med vår helsesøster er at hun ser på det som "tullete og å skjemme bort barnet" å nattamme etter 6 mnd. Da mener hun at ingen barn "trenger" mat om natta lengre, og man må gjøre seg streng og nekte...
Dette strider helt med mitt syn på barn, søvn og mat, og jeg har heldigvis tatt egne valg...
Ville bare få sagt at du må velge ditt syn og ditt ønske, uavhengig av helsesøster.
Og siden det virker som dere har det fint med nattammingen, ser jeg ingen grunn til å lage noe stress ut av det enda!? Fortsett dere, og så går det seg nok til etterhvert - det meste gjør jo det ;)

Vi sluttet når hu var 11mnd :) Flyttet inn på eget rom da og brukte ei natt hvor vi kun ga vann, hu har sovet fra 19-06/07 siden da :)

*jente020213*
*bonusgutt140710*
*på app'n*

Hvis han er sulten synes jeg du skal gi han mat - er det kun for kos så kan man prøve å la være. Min erfaring er at dersom de spiser mer på dagen, så våkner de ikke sulne på natten. Og det er veldig forskjellig hvor mye mat en baby spiser i den alderen. De spiser naturlig nok mindre på dagen om de får masse på natten, så du kan jo prøve å pumpe deg før du går å legger deg så det er mindre melk der når han våkner

Sent from my iPhone using BV Forum

Kom absolutt ikke av seg selv, måtte avvenne henne når hun var rundt året :p

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Mine har alle fått om natta så lenge de ville ha. Eldste slutta tidlig, bare 4-5 månder gammel. De to yngste har holdt på lengre, mellomste hvertfall 1,5 år, kanskje litt lengre. Yngste slutta vel å våkne for pupp på natta litt før ettårsdagen, tror jeg? Kommer fortsatt ofte oppi til oss om morgenen for litt pupp, og sovner gjerne igjen og sover en times tid - veldig koselig synes jeg :Heartred

Men du - snakk gjern med helsesøster, men min erfaring med vår helsesøster er at hun ser på det som "tullete og å skjemme bort barnet" å nattamme etter 6 mnd. Da mener hun at ingen barn "trenger" mat om natta lengre, og man må gjøre seg streng og nekte...
Dette strider helt med mitt syn på barn, søvn og mat, og jeg har heldigvis tatt egne valg...
Ville bare få sagt at du må velge ditt syn og ditt ønske, uavhengig av helsesøster.
Og siden det virker som dere har det fint med nattammingen, ser jeg ingen grunn til å lage noe stress ut av det enda!? Fortsett dere, og så går det seg nok til etterhvert - det meste gjør jo det ;)

Nei, godt poeng. Av og til er det best å gjøre seg opp sin egen mening! Skal uansett bli spennende å høre hva hun sier.

Alle jeg kjenner ammet ikke på natten rundt 8mnd, så da blir jeg liksom litt forvirra:P

Back
Topp