Slutte med nattamming mens man samsover

SN94

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Har ei jente på 12 mnd som ammes veldig mye på natt. Vi samsover og hun har aldri sovet i egen seng. Tenker det er på tide å slutte med nattamming men ønsker samtidig å samsove. Helsestasjonen mener dette er vanskelig å få til og mener hun bør sove i egen seng på eget rom nå. Ønsker å høre andres erfaringer rundt samsoving og slutte med nattamming.
 
Jeg gjorde dette med begge de to eldste da de var hhv 13 og 10 måneder, altså sluttet med amming/nattamming men fortsatte med samsoving. Jeg husker det ikke så veldig godt, men tror det var noen netter med gråt pga det uvante, men ikke noe dramatisk. Klart man kan få det til! Vær vennlig og forståelsesfull, men samtidig bestemt.
 
Husker ikke helt hvor gammel barnet var, men litt over året. Kjøpte en sånn klokke som har en kanin som sover eller er våken som lyser svakt.
Når kanimen sov, så sov puppen også. Forklarte til barnet.
Ble litt gråt og styr, men hjalp å ha tydelig grense.
 
Har ei jente på 12 mnd som ammes veldig mye på natt. Vi samsover og hun har aldri sovet i egen seng. Tenker det er på tide å slutte med nattamming men ønsker samtidig å samsove. Helsestasjonen mener dette er vanskelig å få til og mener hun bør sove i egen seng på eget rom nå. Ønsker å høre andres erfaringer rundt samsoving og slutte med nattamming.
Min lille var litt eldre da men jeg hadde plaster på puppene og sa de var nå tom for melk:laughing002 Tre netter å våkne med gråt etter melk men natt nummer fire sov hun igjennom hele og fortsatte uten oppvåkninger etter melk etter det.
 
Vår er litt eldre (snart 22 mnd), men har hatt avvenning 3 ganger. De første gangene gikk det tilbake til nattpupp igjen pga. sykdom og at vi var slitne. Denne gangen for en mnd siden hadde vi en fase hvor jeg ammet på kvelden før far la henne. Han la henne i en halvannen ukes tid. Tok alle kveldene, og var bare de første 2-3 kveldene at hun gråt litt og sutret da hun skulle legges. Etter hvert gikk det seg til og jeg sov noen netter ekstra på et annet rom for å få den nye rutinen spikra. Så fortsatte vi samsovinga, og om hun våkner på natta nå spør hun faktisk aldri etter pupp. Gjorde det kanskje et par ganger i starten, men var da konsekvent med å si at det skulle hun få når det ble morgen. Nå spør hun bare når det er morgen og da får hun den kosen før vi står opp.
 
Har ei jente på 12 mnd som ammes veldig mye på natt. Vi samsover og hun har aldri sovet i egen seng. Tenker det er på tide å slutte med nattamming men ønsker samtidig å samsove. Helsestasjonen mener dette er vanskelig å få til og mener hun bør sove i egen seng på eget rom nå. Ønsker å høre andres erfaringer rundt samsoving og slutte med nattamming.
Jeg ammer henne i sengen, og når vi er ferdige (ca 8-10mim) så sier jeg «nå er det natta, nå skal pappa legge deg!» Så bytter vi, at mannen tar leggingen og jeg går opp. Første jveld ropte hun mamma og gråt 5 minutter, andre lveld 3 minutter og etter det helt fintsamaover fortsatt, ammer på natt og morgenkvist. Problemet mitt var t jeg likte ikke at det MÅTTE være jeg som la jenne alltid. Så har funka fint her
 
Min var litt større da, sluttet nattamming like før to år. Han ligger på gulvseng på eget rom men de fleste netter samsover jeg med han siste del av natta. Det er 140x200cm madrass:)
Pappaen tok første del av natta da vi avslutta nattammingen, så ammet jeg, så samsov jeg resten av natta uten å amme. Da det hadde stabilisert seg kuttet jeg den siste ammingen når jeg tok over på natten og.
Det fungerte veldig greit. Det kan jo bli litt melkespreng hvis du vanligvis ammer veldig mye og kutter brått. I tillegg kan det bli et hormonfall som kan gi nedstemthet hos deg, så det kan være lurt å kutte litt gradvis.

Pga temperamentet på kidden (særlig sammenlignet med alle venner med utrolig rolige unger som sa at det bare tok to-tre dager med litt gråt så sov barna godt) så trodde jeg det skulle bli ukevis med lange våkeperioder, men det stabiliserte seg veldig fort. Etter en uke maks kunne vi gjøre all trøsting liggende i senga, som jeg føler er hovedfordelen med samsoving. Noen netter våkner han 1-2 ganger og sovner fort, andre føles det som han er urolig hele natta. Han var tydeligvis klar for det da vi gjorde det!

Hvorfor mente helsesykepleier hun burde ligge i egen seng og på eget rom?
 
Min var litt større da, sluttet nattamming like før to år. Han ligger på gulvseng på eget rom men de fleste netter samsover jeg med han siste del av natta. Det er 140x200cm madrass:)
Pappaen tok første del av natta da vi avslutta nattammingen, så ammet jeg, så samsov jeg resten av natta uten å amme. Da det hadde stabilisert seg kuttet jeg den siste ammingen når jeg tok over på natten og.
Det fungerte veldig greit. Det kan jo bli litt melkespreng hvis du vanligvis ammer veldig mye og kutter brått. I tillegg kan det bli et hormonfall som kan gi nedstemthet hos deg, så det kan være lurt å kutte litt gradvis.

Pga temperamentet på kidden (særlig sammenlignet med alle venner med utrolig rolige unger som sa at det bare tok to-tre dager med litt gråt så sov barna godt) så trodde jeg det skulle bli ukevis med lange våkeperioder, men det stabiliserte seg veldig fort. Etter en uke maks kunne vi gjøre all trøsting liggende i senga, som jeg føler er hovedfordelen med samsoving. Noen netter våkner han 1-2 ganger og sovner fort, andre føles det som han er urolig hele natta. Han var tydeligvis klar for det da vi gjorde det!

Hvorfor mente helsesykepleier hun burde ligge i egen seng og på eget rom?
Hørtes ut som en god måte å gjøre det på! Har tenkt å kutte gradvis ned ja. Har ammet hver Time på natt i 6 mnd, så nå tenker jeg å amme 2-3 ganger. Har faktisk ikke gått inn for å kutte på ammingen, men det har gått gradvis ned av seg selv. Ammer 20,23,03/05. Helsesykepleier mente det var enklere å kutte nattammingen hvis hun sov på eget rom, og at det kunne være vanskeligere for henne hvis vi samsov å stoppe med amming.
 
Hørtes ut som en god måte å gjøre det på! Har tenkt å kutte gradvis ned ja. Har ammet hver Time på natt i 6 mnd, så nå tenker jeg å amme 2-3 ganger. Har faktisk ikke gått inn for å kutte på ammingen, men det har gått gradvis ned av seg selv. Ammer 20,23,03/05. Helsesykepleier mente det var enklere å kutte nattammingen hvis hun sov på eget rom, og at det kunne være vanskeligere for henne hvis vi samsov å stoppe med amming.
En fordel med å samsove mens du kutter ned er at du slipper å stå opp for å gå til et annet rom når hun våkner. Noen babyer sover lengre når de sover helt alene, men pga temperament forventet jeg ikke at min baby skulle sove lange strekk med en gang! Da ville jeg ikke bruke unødvendig mye energi på å stå opp og gå om natta. Jeg samsover fortsatt en kort eller lang del av natta de aller fleste netter og trives med det:) når pappaen er alene med han, samsover de ikke fordi pappaen ikke sover så godt når han samsover. Det funker, det og:)
 
Back
Topp