Slutte med melk på natten

Babyverden24

Flørter med forumet
Hvordan sluttet dere med å gi melk på natten og hvordan gikk det? Tok det lang tid før det ble ok? Gir dere vann i stedet eller sluttet dere helt?
Og sluttet dere med flaske ved legging også da?

Vi gir flaske med melk på soverommet når han legger seg og han sovner nesten da. Også gir vi flaske med melk når han våkner på natten (og da peker han på flasken for å få melk) ✨ da sovner han fort igjen så er så redd for å slutte å gi flaske om det blir mye gråting da

Jeg ammer, så blir jo litt annerledes, men her holder vi på med nattavvenning på februarjenta vår og det går egentlig over all forventning. Ammer i søvn ved leggetid, men resten av natta fikser vi oppvåkninger med sutt og håndholding. Hun protesterer litt de første sekundene, men roer seg egentlig ganske raskt.

Måten vi løste det på var at vi kom til et punkt med så elendig søvn og laaange våkenvinduer på natt (de har vi enda), så pappaen begynte å ta noen netter alene med henne (så da ble det heller ingen pupp) så jeg fikk sove (vi har samsovet ganske knirkefritt mesteparten av livet hennes). Etterhvert prøvde vi å la pappaen legge henne etter amming, og det gikk faktisk ganske bra (tidligere har det bare resultert i hylende baby). Nå kan begge legge og roe, uten pupp. Har vel egentlig gått seg til litt gradvis.
Beste rådet mitt er vel bare å prøve seg litt fram og se hva som fungerer og ikke! Og kanskje finne andre søvnassosiasjoner sammen med flaska, og så prøve med bare den andre søvnassosiasjonen etterhvert. Se hvordan ungen reagerer på å få sutt når den er nesten ferdig med flaske/pupp feks, ikke alltid det går men det fungerer greit her nå. Holde hender gjør vi også, og vi prøver å introdusere en kosebamse.

Vi har aldri gitt flaske så kan ikke svare der men jeg ammer fortsatt morgen og kveld og gjerne en gang eller to i løpet av dagen dersom V har lyst på og åpenbart ber om det. Hører også til i februar, født 22/2. Her ble det gradvis overgang fra nattamming nå i januar/februar. Da tok hannen her seg av de fleste legginger når han kunne, fordi at V assosierte bare meg med pupp siden jeg ammet i søvn lenge. Nå tilbyr jeg pupp som det siste vi gjør før vi tar V inn på soverommet og da ammer jeg sittende i stuen eller liggende i egen seng siden jeg er seks mnd gravid og har et bekken som er begynt å skrante. Unngår å amme på V sitt rom. Når jeg er ferdig med amming så overtar hannen også legger han ved å synge et par sanger og ved å bare ligge ved siden av til det sovnes. Jeg har ammet 1x på nattestid nå de siste mnd og det var ifb tannfrembrudd og når ingenting annet hjalp. Her bare gikk det seg til. Det var litt protestering i starten men det gikk fort over :)

Back
Topp