Slutte med folat?

Goldenchild

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Når tenker dere å slutte med folat?
Det sies at det skal taes til og med 12 uker.
Jeg har tatt de gravid-vitaminene man kjøper på apoteket for 1.trimester.

Jeg spurte jordmor i går angående det. Hun sa at de verken anbefalte/ikke anbefalte å ta det etter 12 uker... men at det nok ikke hadde noen hensikt nå! Hun anbefalte at jeg tok det jeg hadde igjen av glasset bare.. :)

Jeg spurte jordmor i går angående det. Hun sa at de verken anbefalte/ikke anbefalte å ta det etter 12 uker... men at det nok ikke hadde noen hensikt nå! Hun anbefalte at jeg tok det jeg hadde igjen av glasset bare.. :)
Jeg har gått over til 2.trimester vitaminer, men tar folat ved siden av siden jeg er bare i uke 12+1...og jeg har nesten hele glasset med folat igjen :P

Jeg har stoppet :) Stoppet når jeg var 12 uker.

skader jo ikke å ta de. selv har jeg ikke tatt folat siden uke 10. for jeg får brekning av å ta tabletter å da kaster jeg opp. å legen mente det var bedre at jeg holdte på noe mat enn å prøve å tvinge i meg folat som gjorde at det jeg hadde av næring forsvant igjen.

men i de to forrige sv.skapa , så gikk jeg på folat kun til uke 12-13

Er 12 uker i dag, og kommer til å ta folat til glasset er tomt! :) (og det er mye igjen.. ;) )

Mener å ha hørt at det kan være kreftfremkallende å bruke forlat over lang tid. Bør man ikke stoppe om det ikke lenger har noe å si for fosteret?

Fikk beskjed om å ta til uke 12 og deretter legge de bort! Så da gjor jeg det! Legen min er barnelege så stoler på at hun vet:-)

Jeg sluttet når jeg var 12 uker på vei :) Tok ferdig tablettene jeg hadde (noen dager bare), så sluttet jeg :D

Mener å ha hørt at det kan være kreftfremkallende å bruke forlat over lang tid. Bør man ikke stoppe om det ikke lenger har noe å si for fosteret?
Å? Hmm, det hørtes rart ut... Kan hende det stemmer men.... Samboeren min tar folsyre hver dag regelmessig (for å redusere bivirkninger av andre medisiner han tar), rart dersom det er kreftfremkallende?

B9 er også et vannløselig vitamin, som gjør at overskudd skilles ut med urinen. Folat i store mengder kan derimot øke risiko for tykktarmkreft (dette er over 1 mg daglig).

Det får jeg inderlig ikke håpe, for vi har prøvd i 4,5 år, og jeg har tatt folat hver dag i denne perioden. Akkurat det er nesten litt komisk:)

Slutta ved uke 12, ble styggkvalm oppå svangerkvalmen av de, prøvde forskjellige typer men ikke søren.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

kopierer en del av teksten som står i den artikkelen jeg. så man ikke skremmer vannet av folk med å si at det er kreftfremkallende!

Gravide og folsyremangel

Folsyre er den syntetiske formen for B-vitaminet folat. Hovedfunksjonen til folat er å gi fra seg en-karbon grupper til ulike reaksjoner i cellene. Dette er grunnleggende prosesser for vedlikehold og deling av celler. For lite folat i kroppen kan føre til blodmangelsykdom.

Ifølge Bønaa er det kun to grupper som vil ha nytte av å ta ekstra tilskudd av folsyre. Den ene er personer som har fått konstatert folsyremangel av sin lege. Den andre gruppen er fertile kvinner som planlegger graviditet eller som befinner seg i svangerskapets tre første måneder. De norske retningslinjene anbefaler bruk av 400 mikrogram folsyre daglig for å forebygge ryggmargsbrokk og andre misdannelser hos fosteret.

- For disse to gruppene vil folsyreinntaket begrense seg til en kortere periode. Det er ikke noe i vår studie som tyder på at man bør stanse praksisen med å anbefale folsyre til gravide, sier Bønaa.

kopierer en del av teksten som står i den artikkelen jeg. så man ikke skremmer vannet av folk med å si at det er kreftfremkallende!

Gravide og folsyremangel

Folsyre er den syntetiske formen for B-vitaminet folat. Hovedfunksjonen til folat er å gi fra seg en-karbon grupper til ulike reaksjoner i cellene. Dette er grunnleggende prosesser for vedlikehold og deling av celler. For lite folat i kroppen kan føre til blodmangelsykdom.

Ifølge Bønaa er det kun to grupper som vil ha nytte av å ta ekstra tilskudd av folsyre. Den ene er personer som har fått konstatert folsyremangel av sin lege. Den andre gruppen er fertile kvinner som planlegger graviditet eller som befinner seg i svangerskapets tre første måneder. De norske retningslinjene anbefaler bruk av 400 mikrogram folsyre daglig for å forebygge ryggmargsbrokk og andre misdannelser hos fosteret.

- For disse to gruppene vil folsyreinntaket begrense seg til en kortere periode. Det er ikke noe i vår studie som tyder på at man bør stanse praksisen med å anbefale folsyre til gravide, sier Bønaa.

Selvsagt skal man ta det om man trenger det eller prøver å bli gravid/1.trimester (det står jo anbefalt i kortere periode), men jeg ser liksom ikke poenget med å fortsette lenge etter det, som noen skriver, om det ikke har noe å si for fosteret, og KAN være negativt å ta.

Selvsagt skal man ta det om man trenger det eller prøver å bli gravid/1.trimester (det står jo anbefalt i kortere periode), men jeg ser liksom ikke poenget med å fortsette lenge etter det, som noen skriver, om det ikke har noe å si for fosteret, og KAN være negativt å ta.
Enig i det. Jeg sluttet i 12 uke.
Jeg fokuserer jeg på sunt kosthold i tillegg til en teskje med tran på kvelden. Skeier ut innimellom selvsagt, og i min verden er det lov.

Sluttet ca i uke 11, klarte ikke en tablett til! og det sa jordmor var helt greit:)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp