Slutte å gi melk på natta nå?

Major80

Flørter med forumet
Septemberlykke 2015
Helsesøster mener det er på tide å slutte med mar om natta. Hun drikker ca 1 gang per natt.
Hun gråter sldri om natta, jeg bare våkner av "prating", gir henne og så sovner hun igjen.

Prøvde sist uke å bare gi vann, men da klikka hun, samme med bare halve flaska... Så jeg har bare fortsatt med melka hennes jeg.

Hun får stor porsjon grøt ca 17:30, og melk ca 18:30 når hun legger seg. Våkner ca 02 for melk.

Hva er beste avvenning uten å ta fra alt med en gang? Tips? Jeg orker rett å slett ikke grining på natta :dead:

Litt grining må du kanskje tåle, men hun skal selvfølgelig ikke gråte seg i søvn.
Vann ut melken gradvis, så blir den uinteressant.

Hvor gammel er hun?
Har hun fått tenner?

Har du prøvd med grovere grøt eller brødskive på kvelden? :)
Spiser hun middag?

Har du behov for å venne av på natt da? Eller er det bare helsesøsters ønske? Hvis hun våkner en gang, prater litt, spiser og sovner igjen, så er jo det nokså rolige netter :) Ihvertfall hvis du selv ikke ser på det som et problem :) Kanskje blir det tidligere morgener hvis du dropper den ammingen på natt også.

Her spiser mini ca 4 ganger hver natt, og helsesøster mener det er for tidlig å avvenne på natt. Ble anbefalt å vente til han hadde 2-3 fulle måltider med fast føde på dag. Vi er et stykke unna det, og mini følger vektkurven sin slik som han spiser nå.

Får jenta di nok mat på dag til å droppe dette måltidet? Her hadde vi det slik at han våknet hver time etter legging og ville ha melk. Vi visste da at han var god og mett etter grøt og melk, så jeg sendte inn samboer istedet. Først protest, men roet seg raskt når han skjønte at pappa ikke hadde noe å tilby. Nå virker det som han har vent seg til dette, og sover nesten 3t før første amming. Kommer til å gjøre det samme på natt etterhvert, for våkner nokså hyppig. Samboer får da tilby vann tenker jeg, i tilfelle han er tørst :) Hvis du har bestemt deg for å droppe måltidet må du nok uansett regne med litt gråt. Men skjønner at det er vanskelig å ikke gi melk når det blir gråting.

Tror jeg ville blitt temmelig provosert om helsesøster sa noe slikt... Men min skal få amme om natten til hun slutter av seg selv, har ingen planer om å tvinge henne til å slutte før hun er klar.

Litt grining må du kanskje tåle, men hun skal selvfølgelig ikke gråte seg i søvn.
Vann ut melken gradvis, så blir den uinteressant.

Hvor gammel er hun?
Har hun fått tenner?

Har du prøvd med grovere grøt eller brødskive på kvelden? :)
Spiser hun middag?
Ja kankje jeg kan redusere melken gradvis...
Hun er 6 mnd og fått to tenner, spiser to matmåktider på dagtid pluss resten melk.. Frukt innimellom.

Har du behov for å venne av på natt da? Eller er det bare helsesøsters ønske? Hvis hun våkner en gang, prater litt, spiser og sovner igjen, så er jo det nokså rolige netter :) Ihvertfall hvis du selv ikke ser på det som et problem :) Kanskje blir det tidligere morgener hvis du dropper den ammingen på natt også.

Her spiser mini ca 4 ganger hver natt, og helsesøster mener det er for tidlig å avvenne på natt. Ble anbefalt å vente til han hadde 2-3 fulle måltider med fast føde på dag. Vi er et stykke unna det, og mini følger vektkurven sin slik som han spiser nå.

Får jenta di nok mat på dag til å droppe dette måltidet? Her hadde vi det slik at han våknet hver time etter legging og ville ha melk. Vi visste da at han var god og mett etter grøt og melk, så jeg sendte inn samboer istedet. Først protest, men roet seg raskt når han skjønte at pappa ikke hadde noe å tilby. Nå virker det som han har vent seg til dette, og sover nesten 3t før første amming. Kommer til å gjøre det samme på natt etterhvert, for våkner nokså hyppig. Samboer får da tilby vann tenker jeg, i tilfelle han er tørst :) Hvis du har bestemt deg for å droppe måltidet må du nok uansett regne med litt gråt. Men skjønner at det er vanskelig å ikke gi melk når det blir gråting.

Har egentlig ikke behov for å slutte, men skal i fullt arbeid fra mai av ig tenker da det er ok med noen timer mer søvn sammenhengende Kan prøve å trappe ned på melken litt etter litt kankje.

Ja kankje jeg kan redusere melken gradvis...
Hun er 6 mnd og fått to tenner, spiser to matmåktider på dagtid pluss resten melk.. Frukt innimellom.
Da kan du introdusere middagsmåltid samtidig som du vanner ut melken gradvis, så hun ikke er like sulten på natten etterhvert. :)
Med mindre du er alene med henne, kan hun jo få melk av partneren din også? :)
Eller ammer du? (Da kan du jo pumpe, hvis hun tar flaske.)
Hvis hun får mme, bør du venne av med nattmaten så fort som mulig, av hensyn til tennene hennes. :)

Jøss..ikke fått noen sånn beskjed her. Her får hun kveldsflaske 19.30-20.00 uavhengig av når hun drakk sist. Den får hun i senga/vogna - så vet hun at det er kveld. (hun drikker det hun orker) Så er det flaske igjen rundt 23.30-00.00, og som deg, så gråter hun ikke - men hun blir veldig urolig og skal begynne å dra seg opp i senga. Når hun får flaske, så roer hun seg og sover videre. Så ny flaske 03.30 - 05 før hun våkner 06 - 06.30..

Skulle gjerne hatt mer søvn, men så lenge hun ikke spiser så mye fast føde (bare 5-7 skjeer) så får hun de flaskene hun vil ha.

Har egentlig ikke behov for å slutte, men skal i fullt arbeid fra mai av ig tenker da det er ok med noen timer mer søvn sammenhengende Kan prøve å trappe ned på melken litt etter litt kankje.
Da jeg begynte å jobbe tenkte jeg først at pappa skulle få ta seg av nattmatingene, men så syntes jeg det var så koselig å amme på natta at jeg egentlig bare har fortsatt :p han var 3,5 mnd da jeg begynte å jobbe 50%. Våkner 1-3 ganger i løpet av natten, men som regel bare en gang, og jeg sover ekstra godt etter ammingen, så her fungerer det godt med både nattmat og jobb :) Men det bør nevnes at jeg ikke visste at en kunne venne dem av nattmaten, trodde de skulle spise til de ga seg selv :p lykke til!

Jeg syntes det høres litt (les: veldig) spesielt ut.... En ting er hvis hun våknet "automatisk" og kunne la seg lure tilbake i søvn på et vis, men det virker som om hun har behov for den flaska på natta. Og med bare to måltider om dagen så er kanskje ikke det så rart.
Men kan jeg spørre om hvorfor helsesøster mener dette her?

Her sier helsesøstrene at når babyene får to måltider med fast føde på dagtid, så skal de ikke ha behov for mat om natta..... forstår ikke helt den selv men. Hilsen mammaen til Aldri Mett :rolleyes:

Min helsesøster har ikke sagt dette.. Selvom jeg skulle ønske min hadde sluttet med nattmaten. Jeg gir mme, så det er tungvint å stå opp og blande flaske og mate hver natt. Noen netter våkner hun ikke i det hele tatt, og andre våkner hun, men jeg får lagt henne igjen uten mat. Hun spiser grøtx2, og får siste måltid (grøt) kl 19.30. Hun har egentlig ikke behov for nattmåltidet med tanke på at hun får godt i seg på dagtid, men hun skal få så lenge hun vil ha. Håper bare hun sover natten igjennom snart. Hun gjorde nemlig det frem til nyttår (uten om de første ukene hvor det var amming tre ganger i løpet av natten).

Jeg synes du skal fortsette hvis DU vil det og barnet har behov for det.

Stor forskjell på hs tydeligvis... Her sier hun at jeg skal amme når baby vil ha, uansett når på døgnet det måtte være.. Mini her har aldri vært en sovebaby, så det blir litt amming på natt.

Lille mi å vokner flere ganger løpet av natta og styrer og sutrer, men roer seg og sovner med en gang igjen hun får litt pupp. Ofter sovner vi sammen å :P Så det skal hun få så lenge hun har behov for det :) Men vi har nettopp begynt med litt smaksprøver og grøt før leggetid no, er straks 6måneder. Så skal på kontroll igjen til uka, så får se og høre hva de mener der da.

Jeg bryr meg ikke hva hs mener, i natt sov snuppa til 03:30, så ser heller ut som hun regulerer selv og til slutt sover rundt.. Jeg synes ikke det er problem, så kan hs mene hva hun vil Vi har alle ulike meninger og til slutt så fjelder det hva som er best for baby og oss

Det er ikke alt de har noe med i grunn. Vår hs sa at jeg skulle vekke baby på natta for å gi mat da hun sov natten gjennom.. Dette gjorde jeg ikke, fordi hun la godt på seg og vi trengte den søvnen vi kunne få. Jeg hadde masse melk også, så det brydde jeg meg ikke noe om.

Back
Topp