Sliter veldig med gulsott!!

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Hjelp. Babyen min har gulsott og den hadde økt til 365 slik at vi måtte tilbringe 12 timer i lyskassen 7 dager gammel. Etterpå var den på 235, men i morges var den på 244 så den øker igjen. Hva gjør jeg feil? Hva kan jeg gjøre for å få den ned? Han har ingen symptomer annet enn at han er litt gul, sover godt (men våkner ofte etter 2-3 timer og vil ha mat) og sovner litt ved puppen. Det spises mye, han er supersterk for alderen og veldig til stede.

Jeg vil ikke inn i lyskassa igjen, det var forferdelig for han og jeg håper at det går over av seg selv. Han ligger mye i vinduet i lekegrinda og får mye morsmelk.

Har du erfaringer som ligner mine og kan roe meg litt? Tips? Kan det være at morsmelken min er skyldig?
 
La babyen få så mye dagslys som mulig, sove i vugge eller lignede at med vindu i stuen.

Leste du trådstarters innlegg i det hele tatt? Det er jo nettop det hun gjør.
;)

Hva sier lege/helsestasjon? Hvor gammel er lille?
Det finnes mulighet for at verdiene øker pga ammingen, men det er vel ikke så ofte det skjer heller. Uansett høres det litt ut som noe du må få hjelp til av helsepersonell. Og ikke vær så redd for lysbehandlingen. Den er en fantastisk magisk nyttig medisin mot potensielt skadelig problem :Heartred
 
Så vidt jeg kan lese gjør du nok alt rett ved å amme og legge mot dagslys. Vi har hatt samme problem nå i tre uker, men må nok bare være tålmodig - det går over av seg selv ☺ Håper du kan få bedre hjelp hos lege eller helsestasjon viss det må til!
 
Enig med Hildeee, du gjør alt rett. :) Snakk med helsepersonell som tar målingene, spør og grav til du føler deg trygg :)
 
Hei!
Vil bare gi deg en klem og si at jeg føler med deg. Da sønnen min kom til verden for 11 mnd siden hadde vi samme problem. Han måtte tilsammen få 4 hele døgn i lyskasse og jeg synes det var like ille hver gang. Men det går over..og verdiene gutten din nå har er ikke skadelige. Jeg synes du gjør alt riktig.. ha han mye i dagslys og pass på at han drikker nok [emoji4]
I mitt tilfelle fikk jeg beskjed om at det var morsmelken som var grunnen til at verdiene steg, men fikk beskjed om å fortsette å gi bare morsmelk uansett[emoji4] og det er et godt tegn at han våkner selv for å få mat[emoji4]
 
Jeg hadde melk som gjorde at gulsotten bare ble sugd opp igjen i kroppen uten at han klarte å skille den ut. Lillemann lå 4 runder i lys og selv om at han fikk mye mat, så hjalp det ikke. Jeg fikk til slutt beskjed av legen om å gi halve måltidene med erstatning og at han skulle ha erstatning først (det gikk dritt med ammingen etter det, kan man si). Men etter 3 dager med kun erstatning så var gulsotten ute.
Her hadde vi også ulik blodtype, som visstnok også spiller inn på utstillingen av gulsotten.
 
Jeg hadde melk som gjorde at gulsotten bare ble sugd opp igjen i kroppen uten at han klarte å skille den ut. Lillemann lå 4 runder i lys og selv om at han fikk mye mat, så hjalp det ikke. Jeg fikk til slutt beskjed av legen om å gi halve måltidene med erstatning og at han skulle ha erstatning først (det gikk dritt med ammingen etter det, kan man si). Men etter 3 dager med kun erstatning så var gulsotten ute.
Her hadde vi også ulik blodtype, som visstnok også spiller inn på utstillingen av gulsotten.

Hvordan fant de ut at det var morsmelken sin skyld? Måtte du bare prøve deg frem?
Lurer også på hvordan man finner ut av blodtypen til baby for den har jeg ikke noe papirer på, selv om de har tatt blodprøver.
 
Hvordan fant de ut at det var morsmelken sin skyld? Måtte du bare prøve deg frem?
Lurer også på hvordan man finner ut av blodtypen til baby for den har jeg ikke noe papirer på, selv om de har tatt blodprøver.

Han var innlagt på nyfødtintensiven. De tok alle mulige tester av han og melken min. Og de prøvde seg frem. Vi fikk ikke dra hjem før gulsotten var under kontroll
 
Han var innlagt på nyfødtintensiven. De tok alle mulige tester av han og melken min. Og de prøvde seg frem. Vi fikk ikke dra hjem før gulsotten var under kontroll

Kunne jeg spurt hva slags verdier av bilirubin han hadde når han var innlagt?
 
Hei
Ser denne tråden er gammel, men jeg har samme problem nå. Hvor lang tid tok det før det var kontroll? Begynner å bli temmelig lei av sykehus nå
 
Hei
Ser denne tråden er gammel, men jeg har samme problem nå. Hvor lang tid tok det før det var kontroll? Begynner å bli temmelig lei av sykehus nå
Vi hadde gulsott baby for 2 år siden. Holdt han i lyset og ga mme ved siden av mm. Da gikk det ganske fort ned. Ser den originale bare ga mm. Vi fikk beskjed om at det går fortere bort hvis babyen får mye mat. Så han fikk pupp først og mme etterpå. Han ble fullammer etter noen mnd så mme ødela ingenting. Det bare gjorde at jeg fikk gått en etterlengtet tur til frisøren mens han var veldig liten. Han ammer enda litt pga dårlig matinntak og ernæringsfysiologen sa at da måtte jeg bare fortsette å amme til han var klar og spiste nok mat.
 
Vi hadde gulsott baby for 2 år siden. Holdt han i lyset og ga mme ved siden av mm. Da gikk det ganske fort ned. Ser den originale bare ga mm. Vi fikk beskjed om at det går fortere bort hvis babyen får mye mat. Så han fikk pupp først og mme etterpå. Han ble fullammer etter noen mnd så mme ødela ingenting. Det bare gjorde at jeg fikk gått en etterlengtet tur til frisøren mens han var veldig liten. Han ammer enda litt pga dårlig matinntak og ernæringsfysiologen sa at da måtte jeg bare fortsette å amme til han var klar og spiste nok mat.

Samme beskjed her, gulsotten «bæsjer de ut» så fikk beskjed om å gi x antall ml hver 3 time hele døgnet og ekstra hvis hun var interessert..
 
Back
Topp