Sliter med amming.

Nå som jeg ammer først og så pumper ut resten, er iallefall gutten vår fornøyd og mye roligere. Jeg måtte de siste dagene amme han 2-3 ganger på hver side.. Og enda roet han seg ikke. Og jeg tenkte ikke over at det kunne være noe galt. Gutten vår er bare en uke gammel, og første barnet , så tenkte bare at sånn er det vel av og til. Ikke før han nekta og ta puppen og jeg ble dårlig at jeg skjønte det var noe. Ettersom han bare er en uke, så er samboeren min hjemme enda Så får hjelp, eller så anbefalte de på sykehuset at han kunne få sykemelding.
Så bra det går bedre
Av og til er det bare slik, uten at det er noe galt...

Sykehuset tar nok feil, mannen din kan ikke bli sykmeldt siden han ikke er syk. Men du kan bli og han kan overta permisjonen din, alternativt kan han bruke syktbarndager som også gjelder syk barnepasser...

Vi sliter også med ammingen. Hun tar ikke brystet mitt pga flat brystvorte, men med brystskjold då går det fint. Jeg har dog ikke nok melk så vi må kombinere med erstatning. Har møtt flotte folk på helsestasjon og ammepoliklinikken vi har, de sier alle at bryst er best, men kun med en uthvilt mor. Jeg skal ikke fortsette å amme hvis jeg sliter meg ut. Så vi får se hvor lenge jeg klarer å kombinere aning og erstatning. Hun er bare 12 dager og jeg har satt som et lite mål å fortsette til hun er fire uker. Så får jeg vurdere veien videre da.

Da var jeg så uheldig at jeg våknet med 40 i feber i går. Reiste på sykehuset og fikk konstatert brystbetennelse. Så da er det antibiotika, Ammeskjold og pumping . Lille gutt hadde fått alt for lite mat de siste dagene, og bare gått opp bare fem gram
God bedring og lykke til :-)

Akkurat det jeg sliter med også; er liksom det når hun lager vakum som gjør vondt og så gir det seg. Godt at du med mer erfaring sier at det gir seg etter noen uker. :) det gjør det hele litt lettere.
Jeg har samme problemet og 3 jordmødre som sier hun sitter perfekt på puppen. Så da er det bare å bite tenna sammen og vente til det går over. Fikk tips fra ei om at dersom det blir for ille så kan du håndmelke eller pumpe og gi fra kopp en gang innimellom.

Jeg har samme problemet og 3 jordmødre som sier hun sitter perfekt på puppen. Så da er det bare å bite tenna sammen og vente til det går over. Fikk tips fra ei om at dersom det blir for ille så kan du håndmelke eller pumpe og gi fra kopp en gang innimellom.
Ja, håndmelke og gi fra kopp har jeg gjort hvis det er helt krise :)

Husk at hvis man gir erstatning er ikke d verdens undergang. Bedre at både du og barnet har d bra... :) jeg slet meg ut med amming, ble bare tull, gutten ble ikke mett osv... Så kom noen å sa jg ikke var en dårlig mor ved å gi erstatning, og etter d hadde vi d sååå fint :)
Enig me deg :-)

Ja, håndmelke og gi fra kopp har jeg gjort hvis det er helt krise :)
Tidligere idag tok en fjerde jordmor en titt og fortalte at grunnen til at det gjør så vondt er at hun suger seg fast og biter istedenfor å bruke tunga. Lite melk ut og en frustrert frøken som biter og suger seg hardere fast. Fikk hjelp til å teste tvilling stilling og det hjalp faktisk veldig for å få henne til å jobbe med å suge isteden. Håpløst når de forrige bare så på hvordan hun tok brystvorten og ikke hva hun faktisk gjorde med den. Nå er brystene ekstremt vonde så går mest i håndmelking og korte forsøk idag, men blir forhåpentligvis bedre imorgen.

Tidligere idag tok en fjerde jordmor en titt og fortalte at grunnen til at det gjør så vondt er at hun suger seg fast og biter istedenfor å bruke tunga. Lite melk ut og en frustrert frøken som biter og suger seg hardere fast. Fikk hjelp til å teste tvilling stilling og det hjalp faktisk veldig for å få henne til å jobbe med å suge isteden. Håpløst når de forrige bare så på hvordan hun tok brystvorten og ikke hva hun faktisk gjorde med den. Nå er brystene ekstremt vonde så går mest i håndmelking og korte forsøk idag, men blir forhåpentligvis bedre imorgen.
Uff :( håper det bedrer seg nå, og at hun skjønner at det er tunga som skal brukes

Men får du vondt under hele ammingen eller kun når hun suger/biter seg fast?

Men får du vondt under hele ammingen eller kun når hun suger/biter seg fast?
Når hun bet istedenfor å suge så sugde hun seg samtidig mye hardere fast også. Jeg viste jo ikke at hun bet egentlig. Ingen erfaring med dette fra før :) Men nå som hun har lært seg å suge istedenfor så er det bare vondt i begynnelsen og så går det over. Telle til ti fikk jeg beskjed om. Gjør det vondt etter det så er det noe feil (og det var det jo). Men nå er jo brystene helt ødelagt allerede så gjør nok mer vondt enn hva det burde selv med riktig ammeteknikk inne.

Når hun bet istedenfor å suge så sugde hun seg samtidig mye hardere fast også. Jeg viste jo ikke at hun bet egentlig. Ingen erfaring med dette fra før :) Men nå som hun har lært seg å suge istedenfor så er det bare vondt i begynnelsen og så går det over. Telle til ti fikk jeg beskjed om. Gjør det vondt etter det så er det noe feil (og det var det jo). Men nå er jo brystene helt ødelagt allerede så gjør nok mer vondt enn hva det burde selv med riktig ammeteknikk inne.
Men det var vondt hele tiden for hun bet hele tiden istedenfor å suge. Hun også trengte litt opplæring av jordmoren før hun skjønte at hun ikke fikk lov til å bite :-)

Men det var vondt hele tiden for hun bet hele tiden istedenfor å suge. Hun også trengte litt opplæring av jordmoren før hun skjønte at hun ikke fikk lov til å bite :)
Hva gjorde jordmoren for å lære henne å suge riktig? :)

Hva gjorde jordmoren for å lære henne å suge riktig? :)
La henne i tvilling stilling og lot henne suge i en veldig kort stund mens hun holdt igjen haken hennes underfra for å få henne til å bruke tunga istedenfor. Dersom hun ikke sluttet så hektet hun henne av brystet og lot henne prøve på nytt. Bare 40 ish sekunder. Frøkna ble skikkelig sinna etter noen slike runder, men ga seg til slutt og begynte å suge istedenfor. I tvilling stilling var det lett for meg å se når hun bet og ikke sugde for da ser jeg det på at hun har nikkebevegelser med hode, kjeven jobber hyppigere og man ser også aktiv jobbing i tinningen. Når hun suger så er hode rolig og jeg ser at det er nederste del av kjeven som jobber og mye roligere bevegelser. Ingen aktiv jobbing i tinningen.

Kjøp multi mam kompresser!! Hjalp mine sår i løpet av ett døgn :D Nå går jeg med de hele tiden

Kjøp multi mam kompresser!! Hjalp mine sår i løpet av ett døgn :D Nå går jeg med de hele tiden
Kjøpte de idag faktisk og de hjalp ganske raskt på sårene :)
Men hos meg så er det ikke sår som er det største problemet, men det er frøkna har sugd hardt og bitt i 2 dager. Mer vondt pga hard behandling.

Jeg har prøvd et par ganger, og vil også gjerne ha tips For øyeblikket er det flaskemating, pumping og tillegg her. Men har kanskje en mulighet om jeg får til med Ammeskjold.
Jeg har ikke gitt flaske for jeg har hørt at de får inn dårlig sugeteknikk da og vil ikke eller tar bryst dårlig, men jeg håndmelker i en kopp og gir via sprøyte (uten spissen seff) når jeg har for vondt til å i det hele tatt tenke tanken på å gi bryst.

Back
Topp