Sliter med amming.

Meme83

Flørter med forumet
kom med råd dere som har erfaring. Er kjempe sår og synes amming gjør så vondt. Å han vil ha mat hele tiden Har melk , men gruer meg hver gang jeg skal amme

Prøv ammeskjold? Evt pump deg? :-) et tips mot såre brystvorter er å la de lufttørke etter hver ammestund. "Lykkelig som liten" sin ammesalve er veldig god på såre brystvorter :) Om ammingen fortsattgjør vondt kan det være lurt å sjekke opp om teknikken er rett også - veldig fint å ringe ammehjelpen eller bruke ammeklinikk om det finnes der du bor:)

Lykke til:)

Jeg slet veldig med såre bryster helt i starten... Brukte ammeskjoll og det hjalp veldig, selv om barnepleierne på barsel ikke var så fornøyd med meg da... Ellers har jeg vært påpasselig med å smøre ofte og la brystene lufttørke når jeg har hatt mulighet for det... Jeg smører med bepanthen og synes den fungerer mye bedre enn for eksempel purelan... Fortsatt vondt når han tar tak, men gir seg raskt...

Bruk melkeoppsamlere i stedet for amme innlegg! Det hjalp meg veldig. Bare husk å tømme dem for melk jevnlig så nipler ikke blir våte og det renner over :) Da lufter du dem hele tiden og du slipper å ha noe liggende innpå dem :) og prøv simplex øyesalve, fikk det tipset her inne av noen og den synes jeg fungerer bra :) har hørt at mam kompressor skal være bra også. Jeg har ikke prøvd det da :)

Be helsesøster se om dere har riktig teknikk :-) men det vil gjøre vondt i starten, så går det plutselig over etter et par uker :-) hold ut :-)
Bruk lanolin salve f.eks fra apotek, luft tørk og sikre rett teknikk :-)
Jeg bruker tykke ull ammeinnlegg fra apotek, de gnager ikke, er bløte for brystvortene. De er fra LanaCare.

Last edited:
Bruk melkeoppsamlere i stedet for amme innlegg! Det hjalp meg veldig. Bare husk å tømme dem for melk jevnlig så nipler ikke blir våte og det renner over :) Da lufter du dem hele tiden og du slipper å ha noe liggende innpå dem :) og prøv simplex øyesalve, fikk det tipset her inne av noen og den synes jeg fungerer bra :) har hørt at mam kompressor skal være bra også. Jeg har ikke prøvd det da :)
Hvilke melkeoppsamlere har du kjøpt? Og fra hvor? :)

Det at de tar tak gjør kjempe vondt her, det har gjort det med alle 3. Det tar noen uker før det gir seg....
Akkurat det jeg sliter med også; er liksom det når hun lager vakum som gjør vondt og så gir det seg. Godt at du med mer erfaring sier at det gir seg etter noen uker. :) det gjør det hele litt lettere.

Luft puppene og smør med lanolin salve. Eg gav mme for og få ein pause. Det hjalp :) veldig slitsomt og ha babyen hengene i ein sår pupp.

Gaper babyen ordentlig når den skal ta tak? Husk at brystknoppene må herdes i starten - så det gjør vondt for de fleste i starten. Lufttørking, smør de inn i morsmelk, god hygiene for å hindre bakterier, og ta tiden til hjelp... Må gjennom litt for dissa småtrolla gitt! Håper det blir bedre for deg iallefall! ☺

Kjøp skjold fremfor å grue deg! Ei venninne brukte det i starten, og plutselig var det vonde over og hun sluttet med det igjen!
Ellers, som de andre sier; teknikk (bruk ammehjelpen), lufte puppene og smøre med purelan (som er lanolin). Ikke la puppene være våte, men bytt heller innlegg hele tiden!
Vi skal gjennom litt for disse små, men det blir bedre!! Lykke til!

Da var jeg så uheldig at jeg våknet med 40 i feber i går. Reiste på sykehuset og fikk konstatert brystbetennelse. Så da er det antibiotika, Ammeskjold og pumping . Lille gutt hadde fått alt for lite mat de siste dagene, og bare gått opp bare fem gram

Husk at hvis man gir erstatning er ikke d verdens undergang. Bedre at både du og barnet har d bra... :) jeg slet meg ut med amming, ble bare tull, gutten ble ikke mett osv... Så kom noen å sa jg ikke var en dårlig mor ved å gi erstatning, og etter d hadde vi d sååå fint :)

Da var jeg så uheldig at jeg våknet med 40 i feber i går. Reiste på sykehuset og fikk konstatert brystbetennelse. Så da er det antibiotika, Ammeskjold og pumping . Lille gutt hadde fått alt for lite mat de siste dagene, og bare gått opp bare fem gram
Er formen bedre i dag? Har du noen som kan hjelpe deg så du får hvilt nok?

Som ei annen sier, erstatning er ikke verdens undergang selv om man skulle tro det med akt ammefokuset som er.

Nå som jeg ammer først og så pumper ut resten, er iallefall gutten vår fornøyd og mye roligere. Jeg måtte de siste dagene amme han 2-3 ganger på hver side.. Og enda roet han seg ikke. Og jeg tenkte ikke over at det kunne være noe galt. Gutten vår er bare en uke gammel, og første barnet , så tenkte bare at sånn er det vel av og til. Ikke før han nekta og ta puppen og jeg ble dårlig at jeg skjønte det var noe. Ettersom han bare er en uke, så er samboeren min hjemme enda Så får hjelp, eller så anbefalte de på sykehuset at han kunne få sykemelding.

For meg hjalp det masse å kunne roe ned hjemme og finne gode ammestillinger. Jeg bruker nå en ammepute for å avlaste armene og da får jeg en veldig fin stilling.
Det gjør litt vondt de første 10-15 sekundene hver gang, men er ikke sår ellers. Men hadde litt blodblemmer den første uken, som forsvant fort.

Fortsett å amme først og prøv å tenke positivt hver gang du legger ham til. Prøv forskjellige sittestillinger og ikke stress med hvor lenge han spiser.

Men hvis ammingen blir noe du virkelig gruer deg til og gutten din virker sulten hele tiden kan du vurdere å delamme, og gi morsmelkerstatning. Vi gjorde det med eldstemann og jeg fikk veldig ro i mammahjertet av å vite at hun fikk i seg nok mat. Det er absolutt ikke et nederlag, slik jeg ser det, og spesielt ikke dersom du slapper mer av. Det er viktig at du tar vare på deg selv også, både fysisk og mentalt.
Dessuten kan du la faren mate med flaske når han er hjemme, så får du litt alenetid (løp på do ;) ) og han får litt av den spesielle matetiden med sønnen deres :)

Jeg slet veldig med såre bryster helt i starten... Brukte ammeskjoll og det hjalp veldig, selv om barnepleierne på barsel ikke var så fornøyd med meg da... Ellers har jeg vært påpasselig med å smøre ofte og la brystene lufttørke når jeg har hatt mulighet for det... Jeg smører med bepanthen og synes den fungerer mye bedre enn for eksempel purelan... Fortsatt vondt når han tar tak, men gir seg raskt...

Me låg på nyfødtintensiven i over ei veke pga. vesla var født i veke 35. På dag to kom dei med ammeskjoldet til meg utan at eg spurte om det. Funka heilt supert. Etter 4. Dagen, la eg det vekk, og amminga har gått som ein draum sidan. Eg skjønnar ikkje kvifor så mange er imot ammeskjold...

Me låg på nyfødtintensiven i over ei veke pga. vesla var født i veke 35. På dag to kom dei med ammeskjoldet til meg utan at eg spurte om det. Funka heilt supert. Etter 4. Dagen, la eg det vekk, og amminga har gått som ein draum sidan. Eg skjønnar ikkje kvifor så mange er imot ammeskjold...

Var en barnepleier på barsel som sa jeg kunne prøve da jeg ble veldig sår og nesten Gruet meg til å legge han til. Jeg fikk mannen til å kjøpe og prøvde, og det funket fint, fortalte det til neste barnepleier på jobb og hun mente det absolutt ikke var greit da han ikke greide å tømme brystene for hver gang ved bruk av skjoldet... Jeg fortsatte en liten stund og når det ikke var så sårt lenger tok jeg de bort... :)

Back
Topp