sliter med amming pga for lite melk, medisiner og sykdom

Pinklet

Flørter med forumet
Hei. Jenta mi er 1 uke nå. Da jeg fant ut jeg var gravid var jeg på veldig mye medisiner pga psykiske problemer. Trappet ned på alle disse før termin. Er tidligere rusavhengig har 2 år uten rus men går på subutex. Ble veldig sterkt rådet til å iKKe trappe ned denne i svangerskapet og valgte å følge rådet da jeg hørte alle grunnene (fosteret kunne bli veldig skadet av abstinens i verste fall dø. Abstinens kunne oppstå også etter fødsel men da ville det i det minste vært mulig å behandle dette) snakket med flere enn noen få leger om dette før jeg bestemte meg for å fortsette på min faste dose. Gjennom svangerskapet led jeg av hyperemesis gravidarium. Kastet opp hver dag i 9 mnd frem til timen før hun var ute. Ikke engang vann ville sitte på de verste dagene så ble veldig lite næring. Mange turer på sykehuset for væske iv. Det var trygt å gå av de andre medisinene jeg stod på da jeg hadde holdt meg stabil psykisk over lengere tid da jeg plutselig ble gravid. Vært alene gjennom svangerskapet da barnefar har vært i aktiv rus og i tillegg behandlet meg veldig dårlig. Bodd på en salgs institusjon for gravide eks narkomane for å få ekstra oppfølgning og støtte og trygge omgivelser ved nedtrappingen. Det jeg vil frem til med denne alt for lange forklaringen er at det var et tøft og langt svangerskap. Kanskje dette har bidratt til mine amme problemer? Har nemlig ikke nok melk..

De to første dagene ble hun matet med kopp og da tok hun puppen helt fint så begynte de med flaske.. uten å snakke med meg først. Da begynte jeg med skjold uten det vil hun ikke ha puppen. Jeg var så redd for å ikke få melk da jeg gikk gravid fordi det lakk aldri men så kom det etter fødselen og jeg var overlykkelig også er det bare så lite :( det meste jeg har klart å pumpe ut er 50.. men det var en gang. 3.dagen. Etter det har jeg pumpet 25-40. Jeg har veid henne før hun suger av meg og det meste hun har tatt er 30. Nå istad tok hun bare 10 og jeg pumpet 40. Altså har jeg ikke en dråpe mer idag på dag 7 enn hva jeg hadde på dag 3 .. har vært veldig deprimert etter fødselen og redd for å gå i tung depresjon og trenge medisiner igjen . Fødselen var tøff pga tidligere overgrep og mye ble rippa opp i.

Jenta mi er ei sterk jente og hadde ikke sterke abstinens symptomer og trengte ikke medisinsk behandling slik mange dessverre Gjør etter å ha blitt utsatt for subutex i svangerskapet . Mange av disse barna har lav suge evne eller ekstremt suge behov. Men nå er hun så bortskjemt med flaska. Skal Være på sykehuset til observasjon en uke til for så videre til mødrehjemmet. Klarer ikke være alene nå. Dette med ammingen får meg til å føle meg totalt mislykket :( sitter og gråter mens jeg ammer og blir ekstra lei meg fordi jeg vet at stresset absolutt ikke hjelper på melkeproduksjonen. Finnes det noe jeg kan gjøre? Vil ikke gi opp på dette, jeg har jo noe melk. Men er redd jeg stresser henne til ingen nytte hun blir jo sliten av å bare suge og suge uten at det kommer noe særlig og i og med at det tar så lang tid (kan bli sittende en time til sammen) så blir hun jo veldig trøtt og får kanskje ikke sove så snart som hun kunne ha fått om jeg kun hadde gitt mme på flaske.

Mens jeg ammer henne kommer det også inn forskjellige pleiere heele tiden og det stresser meg også ikkesant. Også sovner hun nesten med en gang jeg legger henne til brystet. Sikkert fordi det er slitsomt for henne? Jeg tror dette kan bli enklere på mødrehjemmet da jeg får bo på samme rom som henne og slipper å bli iakttatt hele tiden. Nå er jeg så redd for å gjøre feil fordi de følger med meg hele tiden jeg er ung (23) og har aldri hatt med babyer å gjøre er utslitt og deppa . Hva kan jeg gjøre ?
 
Med at hun sovner nesten med en gang jeg legger henne til mener jeg etter MaX 2 min.. jeg hører sjelden at hun svelger etter disse 2 min og hun drar veldig og kaster seg bort som om det ikke er noe der da prøver jeg å klemme og da kommer det jo noen dråper med en gang..Etter at hun tar ca 30 av meg får hun 80 på flaske. Ca 2.5 timer mellom hvert måltid en soveøkt på 4-5 timer på natt. Ca mellom 5-6-7 pm morgenen suger hun mest. Etter de 2 min med suging tar det såpass lang tid fordi hun tar 3 tak og venter i 5 sekunder eller mer. Hvis jeg tar henne vekk og legger henne til tar hun litt mer enn 3 tak. Får ikke lov av pleierne å gi mindre mme de mener hun må ha det.. jeg har mest lyst å legge henne ned etter kun amming og heller amme igjen etter 1 time eller før hvertfall en dag og prøve men pleierne sier nei . Skal jo være en uke til også reise kanskje noe jeg kan prøve når jeg er for meg selv i samråd med helsestasjon ? Håper bare det ikke vil være for seint? Når vi drar vil hun være 2 uker +3 dager . og at hun er for bortskjemt av flaska de gav henne flaske allerede 3 dagen før det kopp. Føler de ikke vil jeg skal amme når de Gjør sånn når jeg ikke er her.. jeg må bo på eget rom i en annen etasje
 
Hei kjære deg!

For en utrolig innsats du har gjort for jenta di!! Du har gått gjennom et knalltøft svangerskap, du har kuttet ut masse medisiner som jeg som sykepleier vet at det er vanskelig å kutte ut, du har fulgt det opplegget som har vært laget for deg både med tanke på bosituasjon og Subutex-behandling. Du har virkelig gjort så uendelig mye mer enn de fleste mammaer må gjøre for sine barn. Jeg håper at du ser hvor mye du har gitt jenta di og du skal være uendelig stolt over det!

Når det gjelder ammingen så er det vanskelig å si noe så lenge dere er innlagt på sykehuset fordi vi i ammehjelpen ikke gir medisinske råd- og dette kommer inn under det. Det jeg vil anbefale er at du forteller de på sykehuset at du ønsker sterkt å amme og om dere kan lage en plan for hvordan dere skal få opp melkeproduksjonen din og øke dielysten til barnet ditt. Hvis du har en plan som er laget i samarbeid med pleiepersonalet så må alle forholde seg til den.

Det jeg kan si er at melkeproduksjonen er særlig lett påvirkelig de første 6-8 ukene etter fødselen så toget har ikke gått enda for å få opp produksjonen :) Det du må få sjekket er at det ikke er mistanke om rester etter morkaken igjen i livmoren din, hvis det er det så vil ikke melkeproduksjonen komme ordentlig i gang. Du vil kunne få svar på dette på fødeavdelingen der du fødte. Ellers så er hyppig stimulering av melkeproduksjonen viktig for å få gang på produksjonen, det kan du gjøre ved å la babyen die hyppig eller så kan du pumpe deg. Regelen er at jo mer du ammer eller pumper jo høyere blir nivåene av ammehormoner i blodet og jo mer melk vil du produsere.

Dersom pleiepersonalet er usikre på dette kan de ta kontakt med nasjonal kompetansetjeneste for amming og lage en plan i samarbeid med dem for å hjelpe deg å øke melkeproduksjonen. Etter at du er utskrevet kan helsesøster ta kontakt med kompetansesenteret.

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp