Sliter du med søvn?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har slitt med søvn gjennom mange år, og har de siste 3-4 årene brukt medisiner som skal hjelpe meg med søvn. Det har fungert jeg har noen ganger sovnet før jeg har klart å komme meg til sengs.
Nå er det som det har motsatt effekt, jeg sover ikke, sovner ikke før 04 tiden. Er lys våken, er som om det ikke skulle være natt :p Siden mange her har hatt små barn med mye våkenetter så er det kanskje noen som også har fått ødelagt søvnen sin. Jeg vil ikke starte på vanedannende søvnmedisiner, det er det legen tilbyr. Så hva gjør dere når dere ikke får sove? Funnet ut noe som kan hjelpe?
Nå om dagen gjør jeg alt feil, jeg ligger i senga til langt på dagen, så ender jeg opp på sofaen. Vet det har helt motsatt effekt. :p Tenkte å starte prosjekt sove igjen i morgen, og jeg kan ikke skylde på barna lenger :)

Vanligvis har jeg et godt sovehjerte, men sliter for tiden og vet ikke hvorfor :sorry:

Ja, slitt med søvn i mange år.
Får ikke noe hjelp, får beskjed om at jeg er for ung for vanedannende sovemedisiner.
Ligger der hele natten og er våken.
3-4 ganger i uka ender jeg opp med å sove/ligge i senga lenge. De andre står jeg opp med frøkna..
Har du prøvd andre ting mot søvn da? Jeg har brukt anti dep i små doser i fire år og det har fungert, bare nå er det slutt ser det ut som. Men godt tips til deg om du ikke har prøvd :)

Ja. Har slitt med insomnia i mange år.
Ingenting hjelper her. Jeg sitter oppe til ca 01 hver natt. Hjelper ikke å legge seg tidligere for jeg får ikke sove før 02-03 uansett. Så jeg sitter heller oppe enn å ligge lys våken i senga.
Leger har anbefalt meg å ikke ligge i senga mer enn 20-30 min. Får man ikke sove da så går man å gjør noe annet og prøver igjen senere. Noe med at hjernen skal forbinde sengen med søvn osv

Har du prøvd andre ting mot søvn da? Jeg har brukt anti dep i små doser i fire år og det har fungert, bare nå er det slutt ser det ut som. Men godt tips til deg om du ikke har prøvd :)
Brukte anti dep i flere år før jeg ble gravid.
Prøvd vallergan.
Prøvd Melatonin.
Jeg har prøvd det meste som ikke er vanedannende..
Tror jeg har prøvd alt.
Hjelper ikke en døyt.
Ligger der fortsatt som ett slakt.
Orker ikke å bevege meg osv.. Og jeg er for ung sier de til å prøve sovemedisin fast en gang i uken.
Ikke villig til å begynne på anti dep igjen da jeg ikke følte det funket noe særlig allikevel.

Det er vel mye som skjer i livet ditt om dagen så kanskje ikke så rart❤️
Jeg kjenner at jeg stresser litt over situasjonen med smitte som står på her, og at jeg ikke våger å besøke pappa akkurat nå :(

Brukte anti dep i flere år før jeg ble gravid.
Prøvd vallergan.
Prøvd Melatonin.
Jeg har prøvd det meste som ikke er vanedannende..
Tror jeg har prøvd alt.
Hjelper ikke en døyt.
Ligger der fortsatt som ett slakt.
Orker ikke å bevege meg osv.. Og jeg er for ung sier de til å prøve sovemedisin fast en gang i uken.
Ikke villig til å begynne på anti dep igjen da jeg ikke følte det funket noe særlig allikevel.
Kjedelig når ikke noe fungerer. Men alder bør ikke ga noe å si på om man trenger hjelp til søvn.
Jeg har brukt Imovane i flere år tidligere, var vel rundt midten av 20 årene når jeg fikk de utskrevet, og de fungerer de, og vet jeg får de igjen. Jeg bare ønsker ikke det nå. Så min anbefaling bytt lege og legen kommer med så idiotiske argumenter. Ung eller gammel spiller vel ingen rolle om man sliter med noe!

Ja. Har slitt med insomnia i mange år.
Ingenting hjelper her. Jeg sitter oppe til ca 01 hver natt. Hjelper ikke å legge seg tidligere for jeg får ikke sove før 02-03 uansett. Så jeg sitter heller oppe enn å ligge lys våken i senga.
Leger har anbefalt meg å ikke ligge i senga mer enn 20-30 min. Får man ikke sove da så går man å gjør noe annet og prøver igjen senere. Noe med at hjernen skal forbinde sengen med søvn osv
Ja, det har jeg hørt også men fungerer det? Føler liksom jeg bare bruker lenger og lenger tid om jeg driver å står opp igjen

Kjedelig når ikke noe fungerer. Men alder bør ikke ga noe å si på om man trenger hjelp til søvn.
Jeg har brukt Imovane i flere år tidligere, var vel rundt midten av 20 årene når jeg fikk de utskrevet, og de fungerer de, og vet jeg får de igjen. Jeg bare ønsker ikke det nå. Så min anbefaling bytt lege og legen kommer med så idiotiske argumenter. Ung eller gammel spiller vel ingen rolle om man sliter med noe!
Flytter nå så har ny fastlege fra 1 desember. Så håper den nye fastlegen kan hjelpe meg!
Skulle virkelig hatt en god natts søvn...

Ja, det har jeg hørt også men fungerer det? Føler liksom jeg bare bruker lenger og lenger tid om jeg driver å står opp igjen
Det fungerer i den grad at jeg ikke ligger i flere timer i sengen før jeg sovner. Det gjør ikke så jeg klarer å sovne til en «normal» tid. Men legger jeg meg rundt 01 så har som regel sovnet til 0130. Noe som er mye bedre enn det var. Har ofte ligget våken til 05-06

Jeg har kronisk insomnia. Jeg responderer ikke på noen sovemedisiner :P

Under er en av de mest effektive oppskriftene for å bedre langvarige søvnproblemer. Den er beintøff å følge de første ukene, fordi man i starten får enda mindre søvn enn man i utgangspunktet får, men så snur det :)

- Stå opp til samme til hver dag (uansett om det betyr 2 timer søvn den natten, eller til og med 0 timer)
- Ikke sov på dagtid. Må man av en eller annen grunn sove på dagtid, så sov maks en halvtime og ikke etter klokken 16.
- Kutt ut skjerm og aktiviteter som virker stimulerende minst en time før planlagt leggetid, demp belysningen samtidig.
- Legg deg til samme tid hver kveld. Sovner du ikke på en på forhånd bestemt tid* så stå opp igjen og gjør rolige aktiviteter i dempet belysning som ikke innebærer skjerm.
- Kun søvn og sex i sengen.

* Den offisielle anbefalingen tror jeg er 20 minutter, men jeg har aldri sovnet på 20 minutter. Jeg har fått beskjed om at man tiden man ligger i sengen skal være 20 minutter eller så lang tid du vanligvis bruker på å sovne i en periode du ikke har insomnia eller uttalte søvnproblemer. For meg tilsvarer den tiden 60 minutter.

Denne metoden er en av få metoder mot kronisk insomnia som faktisk fungerer. Det vil føles som at det virker mot sin hensikt i starten fordi du får faktisk mindre søvn i en periode. Det beste er å vente til man har mulighet til å være ekstra trøtt i noen uker før man starter. :)

Jeg har kronisk insomnia. Jeg responderer ikke på noen sovemedisiner :p

Under er en av de mest effektive oppskriftene for å bedre langvarige søvnproblemer. Den er beintøff å følge de første ukene, fordi man i starten får enda mindre søvn enn man i utgangspunktet får, men så snur det :)

- Stå opp til samme til hver dag (uansett om det betyr 2 timer søvn den natten, eller til og med 0 timer)
- Ikke sov på dagtid. Må man av en eller annen grunn sove på dagtid, så sov maks en halvtime og ikke etter klokken 16.
- Kutt ut skjerm og aktiviteter som virker stimulerende minst en time før planlagt leggetid, demp belysningen samtidig.
- Legg deg til samme tid hver kveld. Sovner du ikke på en på forhånd bestemt tid* så stå opp igjen og gjør rolige aktiviteter i dempet belysning som ikke innebærer skjerm.
- Kun søvn og sex i sengen.

* Den offisielle anbefalingen tror jeg er 20 minutter, men jeg har aldri sovnet på 20 minutter. Jeg har fått beskjed om at man tiden man ligger i sengen skal være 20 minutter eller så lang tid du vanligvis bruker på å sovne i en periode du ikke har insomnia eller uttalte søvnproblemer. For meg tilsvarer den tiden 60 minutter.

Denne metoden er en av få metoder mot kronisk insomnia som faktisk fungerer. Det vil føles som at det virker mot sin hensikt i starten fordi du får faktisk mindre søvn i en periode. Det beste er å vente til man har mulighet til å være ekstra trøtt i noen uker før man starter. :)
Denne metoden fungerer nok, du er så trøtt at du stuper til slutt, det bare fungerer ikke for en med turnusjobbing. Der den ene kvelden kommer du hjem fra jobb 04 og dagen etter skal du stå opp 04. Men jg kjører en sånn mini variant iblant, at på fridagene så sover jeg aldri lenger enn til 08 og legger meg rundt 23 på kvelden. Problemet at det sklir ut til slutt for det er alltid manko på søvn. Men det jeg bør bli flinkere til er ingen skjerm og stå opp igjen om jeg ikke sovner

Slitt med søvn hele livet, det som hjelper meg er å høre podcast, ha det helt mørkt og være skikkelig sliten når jeg legger meg, altså være fysisk aktiv på dagen. Trenger ikke være trening, men husarbeid, gå tur osv. Drive med hjernetrim spill gjør jeg også for å bli sliten i hode.

Utvikla store søvnproblemer etter vi fikk yngste for litt over 3 år siden. Han sov ikke, så da sov ikke jeg heller. Etter at han begynte å sove hele natta for rundt 1,5 år siden, så fortsatte jeg å ha store problemer. Brukte 2-3 timer på å sovne. Våkna flere ganger om natten og var våken flere timer om gangen. Var helt ødelagt. Er først nå jeg sover ganske normalt. Våkner fortsatt i løpet av natten, men sovner som regel igjen med en gang. Har ikke gjort noe spesielt egentlig. Legger meg tidlig og ser fram til dette. Tenker mye når jeg legger meg, så da er det godt å legge meg tidlig så jeg har litt tid å gå på. Blir lett stressa av klokka. Når jeg våkner om natta, så er det for å se på klokka.

Gå turer og bli skikkelig sliten. Men jeg bruker tv. Sånn at jeg har lyd i bakgrunnen. Ser som regel på barnefilmer pga barnet som sover med meg enda og de to andre kan dukke opp om natten. Men det er ikke altid det fungerer. Mange tanker i hodet gjør det umulig å sovne så prøver å roe meg ned før jeg legger meg. Har fått tabletter av en lege en gang og sovna da innen 30 min. Skulle ta det for å snu døgnet, men hjelper ikke mye når man ikke får sove etter kuren uansett. Var vel våken til nærmere 3 i natt og stod opp med nr 1 og nr 2 som skulle i bhg og skole. Heldigvis er skolen naboen og svigermor skulle levere nr 2 i bhg, så jeg gikk å la meg med nr 3. Men det blir jo som regel bare enda verre til kvelden igjen. I morgen må jeg levere nr 2 selv så håper på å få sovne tidlig i kveld. Jeg går på tabletter mot smerter som kan gjøre at man blir sliten og trøtt, men er det bare om morran så skkelig irriterende.

Denne metoden fungerer nok, du er så trøtt at du stuper til slutt, det bare fungerer ikke for en med turnusjobbing. Der den ene kvelden kommer du hjem fra jobb 04 og dagen etter skal du stå opp 04. Men jg kjører en sånn mini variant iblant, at på fridagene så sover jeg aldri lenger enn til 08 og legger meg rundt 23 på kvelden. Problemet at det sklir ut til slutt for det er alltid manko på søvn. Men det jeg bør bli flinkere til er ingen skjerm og stå opp igjen om jeg ikke sovner

Ja, jobber du turnus er det ikke rart du også sliter med søvn. Håper noen av tipsene kan hjelpe deg til at det blir litt bedre i alle fall. :)

Det fungerer også fordi man omprogrammerer hjernen ved at man ikke lenger assosierer seng med å ligge våken, og ikke nødvendigvis fordi man er stuptrøtte. Tror de fleste med insomnia vet at det ikke nødvendigvis hjelper å være stuptrøtt, i dårlige perioder får de som er hardest rammet bare ikke sove samme hvor utslitte og slitne de er. Det er jo ganske klassisk for folk med søvnproblemer at de er stuptrøtte, men med en gang de legger seg i sengen så våkner de. Ikke nødvendigvis fordi de ligger å grubler på ting, men fordi kroppen assosierer seng med våkentid. :)

Jeg kjører bare såpass strengt regime i veldig dårlige perioder. Nå er jeg inne i en lang god periode, og da står jeg opp om jeg blir liggende våken, men "unner" meg å sove lenge om jeg har mulighet og har heller ikke veldig strikt leggetid.

Glemte å legge ved at om man ikke får sovne pga klassisk grubling så er det andre gode tips som også kan være nyttig i tillegg. Jeg har ikke satt meg inn i dette fordi det ikke er det jeg sliter med. Men tror det skal være snakk om avspenningsøvelser, at man kan sette av tid til å få ut tankene før man legger seg, osv.

Sliter med søvn, men har lite tips da. Jeg går fast på remeron 30 mg hver kveld. Men sover alt fra 2 til 6 timer. Og det er veldig oppstykket søvn.

Men nå er jeg rimelig vond i kroppen da, så er vanskelig å finne søvn og vanskelig å få til god stilling. Så ender med å vri meg hele natta helst. Skal være ganske utslitt for å sove i strekk egentlig.

Back
Topp