Sliten 2 åring

frøspire

Forelsket i forumet
Jeg har begynt å lure litt på om det kan feile gutten vår på 2 år og 4 mnd noe. Han er så ofte trøtt og sliten selv når han som oftest sover 12-13 timer om natta. Han sover i tillegg gjerne 1-2 timer midt på dagen. Han står opp 6.30 og er gjerne slapp, etter litt frokost stiger gjerne energien fort for en periode. Han er blid og aktiv i en times tid når han spiser godt ( ca en skive pluss drikke yoghurt til frokost)Spiser han mindre er han sliten og utålmodig. Han er i bh til ca 14-15 hver dag og kommer ofte hjem veldig sliten. Han spiser frukt i bh, men må ha middag før halv fire vis ikke blir han helt slapp igjen og blir umulig og få i mat. Rundt klokka 18.00-30 sover han som en stein. Han spiser ofte helt ok mengde mat og drikker godt, men er ganske tynn 11 kg og 92 cm lang. Mulig han er helt normal?

Ojsann... No kan eg berre forklare utifrå min eigen 2åring.. Men han våkner med livets lyst, hopper opp i senga mi, ligger å koser litt med meg, før vi står opp altifrå 06.00 - 08.00 (kjem naturlegvis annpå kortid han våkner).

Så ete vi frukost... Han kan ete alt ifrå 1/2 skive til 2 skiver... Så leiker han seg til klokka er ca 9, då leverer vi han i barnehagen. Der varierer det om han sover eller ikkje. Hender han er litt trøtt og sur når vi henter han i barnehagen, men energinivået er stortsett høgt. slik beskriver dei han i barnehagen også..

Så hjelper han til med middagen, småsmaker litt før grønnsakene er klare. Etter middag  kunne han sikkert ha leika i tiiimesvis om han hadde fått lov og  ikkje måtte i seng :P

Så var eg deg ville eg nesten ha tatt han med til legen for å få tatt nokon blodprøver.

men... alle barn er jo forskjellige, så kan jo hende din berre er veldig rolig av seg? Passer de på å ikkje gje han mat som får blodsukkeret til å blåse i været?

Jeg tror nok han er ganske forsiktig av seg, men han løper og er i humør når han er i form. Jeg synes vel at han før hadde et mer høyt aktivitetsnivå hele dagen., mens nå er det gjerne bare en kort periode etter mat. Jeg synes vi har et ganske normalt norsk kosthold. Jeg tror jeg vil ha han med til legen en tur, jeg bare føler meg som en hønemor! Faren hans var plaget med tomme jernlager i oppveksten så kan vel være greit og få det sjekket.

Okei ;) Eg prøvde ikkje å beskylde deg for noko, forresten :) Berre greit å utelukke :)
Ja, om dei ikkje finner noko, så kan du iallefall slå deg litt til ro med det..

Lykke til iallefall :)

Og håper du får nokon betre råd frå nokon med meir erfaring enn meg ;)

Jeg synes du skal ta han med til legen jeg. En to åring pleier å være ganske så aktiv gjennom hele døgnet. Men de er jo også veldig forskjellige. Noen barn trenger masse søvn, og veldig ofte måltider og andre er stikk motsatt igjen. Her har min lillemann alltid vært utsultet etter barnehagen, så vi har en avtale med barnehagen at før frukt skal han ha en brødskive, det hjalp veldig på vår lille, da han trengte litt påfyll:)

høres ut som mine barn. før vi fant ut at de hadde allergi.
de var helt utslått og supertrøtte.
Se etter symptomer på det. det er også en lett blodprøve å ta.

Håper du finner ut hva som plager

Ville absolutt tatt en sjekk på han. Kan det være diabetes f.eks? Tanken slo meg litt da han er trøtt og slapp men får seg en oppsving når han får mat og drikke og så blir han slapp igjen når blodsukkeret synke,,,,, var bare en tanke altså.

Jeg var slik som liten. Og ba om å få legge meg osv. Måtte ta jerntilskudd store deler av oppveksten (og nå) fordi jeg har tomme lager.

synes også du burde ta han med til legen for en sjekk  Du nevner jo selv jernmangel som faren har hatt, om det er arvelig vet jeg ikke men.. Jeg tenker også om det kan være noe med blodsukkeret etter som du sier han er mest aktiv etter at han har spist.. 

kan høres ut som han ikke får i seg det han trenger, enten mangelfull kosthold, at han ikke tar til seg næring eller har noe form for matallergi. ville absolutt tatt han med til lege ja!

Back
Topp