slipper ikke unda bekymring denne ganga heller

Buebe0708

Elsker forumet
Barn nr 2 ble alvorlig syk etter fødsel (blodforgiftning og hyperbilirubin) fordi han fikk en annen blodgruppe enn jeg har. Vi var på sykehuset på nyfødtintensiv i 4 uker... Han er heldigvis nå en frisk og rask 5,5 åring :-)

Denne historien har gjort at M og jeg har blitt fulgt opp fra fødselen av. Hun har også fått en annen blodgruppe enn men, noe som gjorde at hun brukte lang tid til å få ned gulsotverdiene. Nå viser det seg at hun har antistoffer i blodet, men ikke noe infeksjon (enda).

Så nå må vi følges opp med kontroll av blodprosent. Har just vært hos legen og fått tatt for denne uka. Hun har synket mere enn min fastlege liker, men ikke så mye at barnelegen reagerer. Nye prøver til tirsdag allerede... Hun skal sjekkes helt til hun er 3 mnd gammel.

Så det blir en stund der jeg ikke får senket skuldrene helt, for det ligger i bakhodet hele tida. Så lenge hun spiser fint, legger på seg og har nok bleier trenger jeg ikke å bekymre meg, sier de. Men hvilken mor slår seg til ro med det...

Da blir det helsestasjon 1 gang i uka, legekontroll 1 gang i uka og prøve å holde kontroll på hvor lenge det går mellom ammingene, samtidig som en skal nyte tida og slappe av...

Vet jo at det gikk bra til slutt med nr 2, men jeg vet også hva vi måtte gjennom og kjenner at frykten sitter i meg, om enn langt inne :-(

Sorry, dette ble langt. Takk for at du tok deg bryet og leste gjennom!

Huff :( Ikke noe gøy å gå å bekymre seg hele tiden! Håper det stabiliserer seg snart så du kan slappe litt mer av. *trøsteklem*

Huff, det høres tøft ut! Ikke lett å la være å bekymre seg... Men det er jo godt at dere blir fulgt opp og passet godt på.

Du får prøve å slappe av så godt du kan. Krysser fingrene for at det stabiliserer seg snart :)

Så kjedelig :( Dere får jo veldig god oppfølging virker det som, men jeg skjønner godt at du er bekymra likevel. Sender deg en god klem!

Sniker fra februar. Jeg går gjennom det samme nå. Min lille frøken har en annen blodtype enn meg og det har skjedd en immunisering fra meg mot henne. Gulsotten forsvant heldigvis etter behandling og oppfølging, men blodprosenten bare synker og synker. Vi blir fulgt opp hver uke vi også! På mandag var blodprosenten hennes 10, og vi skal på ny sjekk i dag, for hvis den synker ned til 9 må hun ha blodoverføring.. Skummelt ord, men de på nyfødtintensiv er så flinke og hyggelige at jeg vet hun er i gode hender dersom hun må inn igjen :) på bare tre uker har blodprosenten gått ned fra 16.8 til 10, så jeg har fått beskjed om at vi må følge med på om hun blir veldig blek eller slapp. Heldigvis er hun er veldig våken baby og sover ikke så mye på dagen, så jeg får observert henne godt. Virker ikke som om hun er så veldig påvirket enda, og om natta sover hun som vanlig.

Tenk positivt og ta en dag av gangen ! Dersom du lurer på noe eller er bekymret syns jeg du burde ringe nyfødtintensiv, det har vi gjort maaaange ganger. Er heller en bekymret mamma med spørsmål som maser enn å gruble på alt ;)

Min lille pike ❤️

Sniker fra februar. Jeg går gjennom det samme nå. Min lille frøken har en annen blodtype enn meg og det har skjedd en immunisering fra meg mot henne. Gulsotten forsvant heldigvis etter behandling og oppfølging, men blodprosenten bare synker og synker. Vi blir fulgt opp hver uke vi også! På mandag var blodprosenten hennes 10, og vi skal på ny sjekk i dag, for hvis den synker ned til 9 må hun ha blodoverføring.. Skummelt ord, men de på nyfødtintensiv er så flinke og hyggelige at jeg vet hun er i gode hender dersom hun må inn igjen :) på bare tre uker har blodprosenten gått ned fra 16.8 til 10, så jeg har fått beskjed om at vi må følge med på om hun blir veldig blek eller slapp. Heldigvis er hun er veldig våken baby og sover ikke så mye på dagen, så jeg får observert henne godt. Virker ikke som om hun er så veldig påvirket enda, og om natta sover hun som vanlig.

Tenk positivt og ta en dag av gangen ! Dersom du lurer på noe eller er bekymret syns jeg du burde ringe nyfødtintensiv, det har vi gjort maaaange ganger. Er heller en bekymret mamma med spørsmål som maser enn å gruble på alt ;)

Min lille pike ❤️

Her blir det ikke lett å følge med om hun blir blek eller slapp. Hun sover ca 23 - 23,5 timer i døgnet og er fortsatt gyllen i huden. Blir hun blekere er det fordi gulfargen forsvinner, eller kanskje også blodprosenten synke :-/ Ikke lett å avgjøre da. Men har åpen retur til sykehus hvis vi føler for en prøve i helga/kveld ellers tar legen oss imot uansett om hun har ledig time eller ikke. Vet vi blir ivaretatt og fulgt nøye opp, men allikevel ikke lett å ta det med ro for vi har vært gjennom det ei gang før.

Nr 2 hadde 3 blodoverføringer før blodprosenten endelig holdt seg stabilt oppe. Den datt etter det kun ved sykdom med høy feber, men trengte ikke noe mere oppfølging. Ser litt ille ut når baby ligger der og får blod, men skal ikke være vondt for dem. Må din jente gjennom det sørg for at hun er mett når de starter :-) (Håper jo selvfølgelig at dere slipper, men er et lite tips om...)

Lykke til med blodprøvene i dag! Du kan gjerne oppdatere meg ;-)

Nei da skjønner jeg at det ikke er lett for dere å følge med på om hun blir blek eller slapp! Snuppa her er jo straks 7 uker gammel og i og med at gulsotten er borte er det ikke et problem for oss . Men det er godt å høre at dere har åpen retur da, det er vel sikkert litt betryggende?! :)
Oi, 3 runder med blodoverføring? Har lest på nettet(kanskje det dummeste man gjør) at det ofte må flere ganger til før det stabiliserer seg. Er det sånn at man får blodoverføringen og kan dra hjem samme dag? Eller blir man lagt inn og må være der? Mannen er livredd sykehus og jeg er ikke superfan av å overnatte der:/ må jeg så absolutt, alt for snuppa, men håper jo at vi slipper..

Legetime kl 14 så blir spennende å se..

Min lille pike ❤️

Nå er legebesøket over og det går fortsatt nedover :/ nå var blodprosenten gått ned til 9,7 så på mandag må vi tilbake på sykehuset for flere prøver. Legen sier at det burde stabilisert seg nå, hvertfall ikke gå nedover. Så da får vi se hva de sier på mandag!

Min lille pike ❤️

Nå er legebesøket over og det går fortsatt nedover :/ nå var blodprosenten gått ned til 9,7 så på mandag må vi tilbake på sykehuset for flere prøver. Legen sier at det burde stabilisert seg nå, hvertfall ikke gå nedover. Så da får vi se hva de sier på mandag!

Min lille pike ❤️

Ja er betryggendes med åpen retur. Det gjør at vi tør å være hjemme og prøver å leve livet så normalt det går med en baby på 3 uker :-)

De to første blodoverføringene fikk gutten da vi fortsatt var lagt inn på nyfødtintensiv. Var der til han var 4 uker gammel.. Nr 3 etter utskriving, fikk blod på formiddagen, måtte være der til sen ettermiddag og kunne så reise hjem. Da visste de at han tåler overføringen...

Guttens verdier var nede på 6, derfor flere overføringer. Og så får de mengde blod ift vekt og størrelse og en baby på 2 uker er mye mindre enn din jente nå med 7 uker. Lov å håpe at dere ev. bare trenger en. Noen ganger kunne en ønske de bare gjorde det istedenfor å vente til det går enda mere ned...

Back
Topp