Slekt

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Har du god peiling på slekta di?

Sånn navn på besteforeldre, oldeforeldre osv?
Enn resten?

Jeg har veldig god oversikt over slekta på min side, men har liten oversikt utover besteforeldre og noen oldeforeldre på mannens side. Han selv har ingen peiling utover beste- og oldeforeldre.
Må sies jeg synes slekt og slektsforskning er interessant da.

Jeg kan navnene på alle mine oldeforeldre, vet hva de jobba med og litt om bakgrunnen deres, hvor de kom fra osv. På pappas side kan jeg også spore en del slekt enda lenger bak enn oldeforeldre, og vet f.eks at slekta vår dro fra Tyskland på tidlig 1700-tallet en gang.
Mannen har ikke oversikt i det hele tatt, tror ikke han vet navnene på oldeforeldrene sine en gang. Var på besøk hos svigers en gang og spurte svigerfar om et gammelt familiebilde de har på veggen, hvorpå han fortalte at det var hans mor, bestemor osv. Spurte samboer om bildet etterpå og han hadde ikke peiling på hvem de var og hadde aldri tenkt over bildet.

Men går nok på interesse ja, jeg har alltid spurt mine besteforeldre om deres familier og bakgrunn og elsket å høre historier om "gamle dager" da jeg var barn. Prøver å få mannen til å bli litt mer interessert også da, for jeg synes det er viktig å kjenne sin historie og bakgrunn, særlig nå når vi venter barn.

Ja, vet navnene og hvor vi kommer i fra. Ganske intressant. Søsteren min fant ut at vi er i slekt med dronning Sonja langt uti der haha!

Mannen min er fra et annet land, så han vet svært lite. Men jeg har forsøkt å høre litt og besteforeldre og oldeforeldrene hans, hvor mange barn de hadde etc :)

Nei, husker 2 av oldemødrene mine men vet bare hva en av oldefedrene mine het. Det snakkes svært lite om slekta mi på mamma sin side mens på pappa sin side klarer jeg ikke å henge med når de starter :P

Trur faktisk jeg kan mer om slekta til ei venninne enn om min egen etter å ha sitti å snakket med moren hennes i flere timer.

Har en oversikt, men husker ikke navna på alle. Men har en onkel som driver med slekstforskning, så er bare en tlfsamtale så har jeg navn og familieoversikten mange hubdre år tilbake i tid da :-P

Jeg driver med slektsforskning, synes det er veldig morro og interessant. Angrer på at jg ikke spurte mine besteforeldre mer om slekta da de levde.

Nei, jeg vet dessverre alt for lite. Jeg har en far som jeg ikke har sett på 17-18 år, og jeg kjenner ikke til besteforeldre/oldeforeldre på min fars side: hverken navn, tidligere yrker eller om de fortsatt lever. Moren min er svært lite interessert i å snakke om den siden av min familie. Hvem vet: kanskje jeg forsøker å få kontakt med noen på farssiden for å finne svar en dag.. :)

Vet navn på besteforeldre og deres søsken. Og oldeforeldre, men ikke alle deres søsken :) på pappa sin side har de f.eks kalt opp gutter med navn på H.
Bror heter Henrik, pappa Hallgeir, farfar Hermund, oldefar Halvdan. Lenger bak vet jeg ikke på den greina. Men synes slekt er utrolig spennende :)

Både jeg og mannen har god oversikt, vet minst om min manns fars side da han ikke er vokst opp sammen med han og han døde i fjor.
Kjenner navn på direkte forforeldre minst seks generasjoner bakover på min side, samt at det heldigvis er skrevet med mye av ivrige slektsgranskere de siste femti årene :-)

Har drevet med slektsgransking, så har god oversikt. Vet ikke så mye om morfar som var fosterbarn.

Drev med slektsforskning før og under svangerskapet.
Kom helt tilbake til vikingetiden, og fant ut at min biologiske pappa og fosterfar har felles bestefar.

Moren min har litt peiling og har nevnt navn på mine oldeforeldre. En onkel av henne har drevet med slektsforskning på hennes side og oppdaterer jevnlig. Gubben vet navnet på besteforeldrene sine men usikker om han vet så mye mer

Har grei oversikt over min slekt opp til mine oldeforeldre, men husker ikke stort av navn og slik på foreldrene deres osv. Kan gjerne se i bøkene der det står en gang her og der, og syns det er spennende :) Samboerns slekt har jeg mindre peiling på, men vet hva besteforeldrene hans heter ;)

God oversikt på mammas side, ikke fullt så god på pappas. Der stopper det ved tippoldeforeldrene mine.

Familien til mannen har slektsbok som går hvertfall 100 år bak om ikke litt mer.
Mindre kontroll på min slekt, men pga samemantallet på mamma sin side har jeg noenlunde kontroll der. Vet nesten ingenting på pappa sin side.

Back
Topp