Slanking under svangerskap

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10153900874444528&id=509484527

Råder dere til å lese og se på dette. Da jeg var gravid i 2008 synes jeg både jordmødre og andre gravide hadde ett mye sunnere syn på mat og trening under svangerskapet, enn nå. Hvor ble det av det aller viktigste med graviditeten; lytte til kroppen?
Man skal såklart ikke spise dobbelt så mye når man er gravid, men jeg tror heller ikke det er sunt telle kalorier, kutte alt av sukker og bli helt panisk. Her gjør jeg som sist - spiser slik jeg alltid har gjort. Kostholdet vårt er normalt og variert og det tror jeg holder i massevis. Samtidig så har jeg pga kvalmen fått i meg "kun" brødskive med nugatti på morgenen. Dette var i følge lege på sykehuset ikke noe å bekymre seg over. Jeg blir også kvalm av kokte/stekte grønnsaker (det håper jeg gir seg) så litt mindre grønnsaker blir det - tar derfor vitaminer og spiser salat :) husk at dere også skal nyte denne tiden. Om dere legger på dere litt ekstra så er ikke det verdens undergang. Jeg spiste akkurat som jeg ønsket sist og gikk opp 11,9 kg og fødte en gutt på 3280gr

Jeg velger å tro at de fleste kan tenke selv og ikke bli påvirket av fokuset på kropp. Jeg selv overser glatt slike artikler, blogger og debatter, men har jo fått med meg at temperaturen blir høy. Fatter ikke at alt skal være nødt å diskuteres ihjel, så lenge man er forskjellig så blir man jo ikke enig. De som trener til vanlig kan gjerne fortsette med det, også de ( få ) som er som fotballfrue, uten å hetses for det. For noen er dette normalt. Mens andre legger på seg 30kg +, de aller fleste er et sted imellom. At de overvektige skal " hylles " og ikke de slanke blir for meg merkelig, det er jo absolutt ikke bra og jeg tror de fleste vet det. Jeg er generelt så dritlei alle som skal vise frem kroppene sine for å dra ned noen andre. " Dette er den virkelige mammakroppen " , nei faktisk så er alle like virkelige, men at de fleste er noe kvapsete etter fødsel betyr ikke at ytterpunktene er unormale.

Jeg tror også at de fleste er klar over at man bør etterstrebe å spise sunnere som gravid, men det viktigste tross alt er å få i seg næring, ref. nugatti. :)

Last edited:
Dette her er en evige di
Jeg velger å tro at de fleste kan tenke selv og ikke bli påvirket av fokuset på kropp. Jeg selv overser glatt slike artikler, blogger og debatter, men har jo fått med meg at temperaturen blir høy. Fatter ikke at alt skal være nødt å diskuteres ihjel, så lenge man er forskjellig så blir man jo ikke enig. De som trener til vanlig kan gjerne fortsette med det, også de (få) som er som fotballfrue, uten å hetses for det. For noen er dette normalt. Mens andre legger på seg 30kg +, de aller fleste er et sted imellom. At de overvektige skal "hylles" og ikke de slanke blir for meg merkelig, det er jo absolutt ikke bra og jeg tror de fleste vet det. Jeg er generelt så dritlei alle som skal vise frem kroppene sine for å dra ned noen andre. "Dette er den virkelige mamnakroppen", nei faktisk så er alle like virkelige, men at de fleste er noe kvapsete etter fødsel betyr ikke at ytterpunktene er unormale.

Jeg tror også at de fleste er klar over at man bør etterstrebe å spise sunnere som gravid, men det viktigste tross alt er å få i seg næring, ref. nugatti. :)

Helt enig, så har du jo sånne så meg så la på meg rett over 22 kg (av en eler annen grunn så vekte eg meg ikke de siste 2 ukene ca) trente å jobba som som før satte aldri i ro og hadde et heilt normalt kosthold. Noen har anlegg den ene veien å de andre andre veien sånn blir de bare uansett for noenxsmile9

Jeg vet ikke helt hvem denne er skrevet om eller for.. Alle gravide jeg kjenner lever sunt, normalt og variert. Ingen som har drevet med hardtrening eller slanking under svangerskap. Eller sistnevnte er feil, men det gjaldt en sykelig overvektig venninne som måtte gå ned/holde seg stabil. Det var under medisinsk kontroll. Ellers er vi alle "som før". Jeg velger å tro at det er fåtallet som holder på sånn og at de fleste gravide har sunn fornuft.

Jeg mener ikke at folk innpå her driver sånn, men jeg synes generelt sett at fokuset er mye mer på å holde vekta nede osv ved svangerskap NÅ vs i 2008. Dette gjelder mange gravide men også jordmødre. Venninna mi veide 50 kg da hun ble gravid. I uke 28 hadde hun nådd 54 OG fikk KJEFT fra JM samt beskjed om å kutte frukt fordi det tydeligvis var for mye sukker, siden hun hadde gått opp så mye?!? Jenta ringte jo meg og var helt fra seg!
I uke fikk 26 jeg beskjed av JM å gå hjem å spise godt i jula, fordi jeg hadde lagt på meg for lite å behøvde å ha litt ekstra på kroppen når jeg skulle amme. Venninna mi var undervektig, jeg var normalvektig... Min erfaring er fra 2008 mens hennes var fra nyere tid.. Og har hørt en drøss med slike

Nei da, jeg tok det ikke sånn. Jeg bare kjenner meg ikke igjen i den artikkelen, hverken for meg eller andre ;) Men jeg fikk barn i 2011, da var det alltid beskjed om at jeg måtte tåle å gå opp. Det var det som var meningen. Jeg hater å veie meg. Tok opp vekten min med legen nå, for jeg har ikke akkurat et likt utgangspunkt som sist og lurte på om det var lik vektøkning som sist å forvente, og da var beskjeden "du skal opp, det er helt sikkert".

Men sender jm ut sånne signaler som du forteller om, er det helt forferdelig. Jeg hører, heldigvis, bare om de som får beskjed om at de bør legge mer på seg..

Jeg mener ikke at folk innpå her driver sånn, men jeg synes generelt sett at fokuset er mye mer på å holde vekta nede osv ved svangerskap NÅ vs i 2008. Dette gjelder mange gravide men også jordmødre. Venninna mi veide 50 kg da hun ble gravid. I uke 28 hadde hun nådd 54 OG fikk KJEFT fra JM samt beskjed om å kutte frukt fordi det tydeligvis var for mye sukker, siden hun hadde gått opp så mye?!? Jenta ringte jo meg og var helt fra seg!
I uke fikk 26 jeg beskjed av JM å gå hjem å spise godt i jula, fordi jeg hadde lagt på meg for lite å behøvde å ha litt ekstra på kroppen når jeg skulle amme. Venninna mi var undervektig, jeg var normalvektig... Min erfaring er fra 2008 mens hennes var fra nyere tid.. Og har hørt en drøss med slike
At er gravid har gått opp fra 50 til 54 får kjeft fra jordmor i uke 28 tror jeg faktisk ikke noe på. Ingen jordmødre er så dumme og ingen jordmødre kjefter. Det er mer rimelig å tro at det mangler mye i den historia, kanskje den gravide har vært hypersensitiv og tolka noe feil eller i verste mening, eller bare ville lage en historie. Alle med sine fulle fem vet at fire kilo ikke er noenting på den tiden. Det må da gå an å tenke selv. Baby, morkake, blod og vann er vel omtrent 12kg ved fullgått svangerskap. Sorry om jeg høres krass ut, men dette hørtes latterlig lite troverdig ut.

At er gravid har gått opp fra 50 til 54 får kjeft fra jordmor i uke 28 tror jeg faktisk ikke noe på. Ingen jordmødre er så dumme og ingen jordmødre kjefter. Det er mer rimelig å tro at det mangler mye i den historia, kanskje den gravide har vært hypersensitiv og tolka noe feil eller i verste mening, eller bare ville lage en historie. Alle med sine fulle fem vet at fire kilo ikke er noenting på den tiden. Det må da gå an å tenke selv. Baby, morkake, blod og vann er vel omtrent 12kg ved fullgått svangerskap. Sorry om jeg høres krass ut, men dette hørtes latterlig lite troverdig ut.

?? Vel det er venninna mi det gjelder så jeg vet faktisk at det er sant.. Hva skal jeg få ut av å lyve om det?

Hehe! Jeg må bare le litt... Ingen jordmødre kjefter? Tror du har levd et beskyttet liv. ;-) Jordmødre er like forskjellige som deg og meg. Jeg har fått kjeft fordi jordmor tror jeg slanker meg. Jeg hadde i utgangspunktet høy bmi, og har nå i uke 34 ikke gått opp. Dvs at jeg i realiteten har gått ned. Men jeg har spist masse vanlig mat hver dag, var bevisst første halvdel på å unngå godis, dette har sklidd helt ut nå. Hehe. Poenget er at andre jordmødre og leger er mer opptatt av vekst på fosteret enn på meg, og gutten min er på normal, mot litt stor. Altså vektoppgang for meg med mye overskudd er ikke like viktig.

Hehe! Jeg må bare le litt... Ingen jordmødre kjefter? Tror du har levd et beskyttet liv. ;-) Jordmødre er like forskjellige som deg og meg. Jeg har fått kjeft fordi jordmor tror jeg slanker meg. Jeg hadde i utgangspunktet høy bmi, og har nå i uke 34 ikke gått opp. Dvs at jeg i realiteten har gått ned. Men jeg har spist masse vanlig mat hver dag, var bevisst første halvdel på å unngå godis, dette har sklidd helt ut nå. Hehe. Poenget er at andre jordmødre og leger er mer opptatt av vekst på fosteret enn på meg, og gutten min er på normal, mot litt stor. Altså vektoppgang for meg med mye overskudd er ikke like viktig.

Hva er greia med å begynne med "Hehe! Jeg må bare le litt...". Først så sniker du langt over din egen termingruppe og i tillegg er du frekk?

Flott at du har klart å gå ned. Ingenting er bedre enn det når man har høy bmi.

Hva er greia med å begynne med "Hehe! Jeg må bare le litt...". Først så sniker du langt over din egen termingruppe og i tillegg er du frekk?

Oj, her har hormonene begynt jobben sin allerede!? :-)
For det første så er det ingen lover mot å snike på andre forum, for det andre så svarte jeg på noen andre sin post (ikke din) så ingen grunn til angrep/forsvar. ;-)
"Hva er greia med å begynne med".....
Jo når noen er sååå bastant på at jordmødre ikke kjefter, så ler jeg litt. (og da skrev jeg nettopp d) I tillegg synes jeg det var litt ovenfra og ned holdning mot personen som hadde en venninne med ubehagelig erfaring.
Synes tråden er viktig, derfor bidro jeg med et innlegg, det er vel noe av poenget med et forum?

Hva er greia med å slette brukeren etter innlegg?

Oj, her har hormonene begynt jobben sin allerede!? :)
For det første så er det ingen lover mot å snike på andre forum, for det andre så svarte jeg på noen andre sin post (ikke din) så ingen grunn til angrep/forsvar. ;-)
"Hva er greia med å begynne med".....
Jo når noen er sååå bastant på at jordmødre ikke kjefter, så ler jeg litt. (og da skrev jeg nettopp d) I tillegg synes jeg det var litt ovenfra og ned holdning mot personen som hadde en venninne med ubehagelig erfaring.
Synes tråden er viktig, derfor bidro jeg med et innlegg, det er vel noe av poenget med et forum?
Hva er greia med å slette brukeren etter innlegg?

Ok. Jeg diskuterer av prinsipp ikke med folk som kommer med dårlige hersketeknikker. Så jeg avslutter denne diskusjonen nå. Og bare så det er sagt; når folk oppfører seg dårlig ovenfor andre kommer jeg alltid til å blande meg.

Hva angår sletting av bruker, så må du nesten spørre de som sletter seg selv. Er det en grunn til at du ønsker innsyn i brukeren min?

?? Vel det er venninna mi det gjelder så jeg vet faktisk at det er sant.. Hva skal jeg få ut av å lyve om det?
Jeg tror ikke at du lyver, men realiteten er at verken jeg eller du var flue på veggen under møtet, og jeg finner historien så lite troverdig selv om jeg legger godviljen til. Dersom det stemmer så håper jeg hun sendte en klage i ettertid, for dette var virkelig ikke bra.

Om mitt liv har vært overbeskyttende eller ei er vel totalt irrelevant og usaklig. ;) Nå kan det være at vi har ulik oppfatning av hva "kjeft" er, for min del er det tilsnakk på en negativ måte gjerne med førhøyet stemme og sinte øyenbryn (sånn mødre kjefter på tenåringene sine f.eks) :-P Vet ikke om en bedre måte å forklare det på. Og jeg tviler på at jordmødre snakker på den måten til gravide.

At enkelte kan komme med klønete og til dels støtende kommentarer når man gir tilbakemelding og råd ang. bl.a. vekt er jeg helt med på. De fleste jordmødre sier jo at det tema er noe de gruer seg til å snakke om.

Flott for deg at du ikke har lagt på deg noe mer i svangerskapet. Utifra hva jeg har lest om det tema så er det helt greit å gjøre det på den måten om man har høy bmi. :)

Om mitt liv har vært overbeskyttende eller ei er vel totalt irrelevant og usaklig. ;) Nå kan det være at vi har ulik oppfatning av hva "kjeft" er, for min del er det tilsnakk på en negativ måte gjerne med førhøyet stemme og sinte øyenbryn (sånn mødre kjefter på tenåringene sine f.eks) :-P Vet ikke om en bedre måte å forklare det på. Og jeg tviler på at jordmødre snakker på den måten til gravide.

At enkelte kan komme med klønete og til dels støtende kommentarer når man gir tilbakemelding og råd ang. bl.a. vekt er jeg helt med på. De fleste jordmødre sier jo at det tema er noe de gruer seg til å snakke om.

Flott for deg at du ikke har lagt på deg noe mer i svangerskapet. Utifra hva jeg har lest om det tema så er det helt greit å gjøre det på den måten om man har høy bmi. :)

Ikke meningen å være usaklig, det var bare når du skrev så påståelig at jordmødre ikke kjefter at jeg hevet øyenbrynene. (Og om man har levd et veldig beskyttet liv, preger det syn og holdninger.) :-) Har vært vitne utrivelige jordmødre ved flere anledninger selv, der de bl.a. har kjeftet. ;-) Forøvrig er jeg enig i at historien kan virke usannsynlig i forhold til en så liten vektøkning, og at det mest sannsynligvis er noen misforståelser ute å går. Men at noen har tatt en utdannelse de ikke burde praktisert er det ingen tvil om.

Ang min egen vekt så har nok vi lest mye av d samme. :-) Bare min jordmor som ikke var oppdatert, jeg forklare henne tydelig at jeg ikke var på slankekur, da jeg ikke vil overføre masse avfallsstoffer til babyen min. Hun ble litt beroliget da. Ved mitt første svangerskap la jeg på meg 30kg!!!! Utgangspunktet var normalvektig, og jeg bad om hjelp flere ganger, men ble ikke tatt på alvor.

Ok. Jeg diskuterer av prinsipp ikke med folk som kommer med dårlige hersketeknikker. Så jeg avslutter denne diskusjonen nå. Og bare så det er sagt; når folk oppfører seg dårlig ovenfor andre kommer jeg alltid til å blande meg.

Hva angår sletting av bruker, så må du nesten spørre de som sletter seg selv. Er det en grunn til at du ønsker innsyn i brukeren min?

Så det er kun ok med hersketeknikk om det er du selv som utfører dem? Tenker det er like greit at du har avsluttet diskusjon om du ikke er åpen for å se deg selv.

Flott at du vil stille opp når du synes noen blir behandlet dårlig, d var det samme jeg gjorde. ;-)

Hvis/når noen "angriper" meg så ønsker jeg å se om vedkommende er et "troll", altså kun etter å lage kvalm, noe jeg fikk en mistanke om at du var.

Ønsker deg en god dag videre, tiltross for uenigheter. ;-)

Back
Topp