Slanking og livsstil endring!

Bjørkeheksa

Glad i forumet
Jeg har fått konstatert sykelig overvekt hos legen! En bmi på 39. Jeg har 50kg for mye. :-o men jeg er 185cm høy da vel og merke. Jeg har brukt shape up app'n i ei uke og har gått fort/jogga i ca 5 dager av den uka. Først var jeg skikkelig støl i hele kroppen, men blir nå ikke så støl lenger. Men nå får jeg så vondt i skinnleggen når jeg jogger. Og det knekker og føler meg hengslete. Jeg har god motivasjon til dette og har en støttende familie som kan være med på forskjellige aktiviteter med meg.

Så da har jeg noen spm til dere som har vært overvektige og gått ned mye via livsstil endring. :) har lyst til å høre deres historier i tillegg! :)

Hva begynte dere å trene/aktiviserte dere med?
Hvordan merka dere framgang?
Hadde dere vondt i skinnleggen og event når gikk det over?
Hvor fort gikk dere ned?
Hva var deres første mål dere skulle nå?
Hva belønnet dere dere med når mål var oppnådd?
Hva gjorde dere vist motivasjonen deres minsket/ble borte?

Kan hende det kommer noen flere spm etterhvert! :)

Jeg er evig takknemlig for alle svar! :)

Jeg har motsatt problem, bmi på 13.7 :/
Men heier på deg :D

Jeg har motsatt problem, bmi på 13.7 :/
Men heier på deg :D

Oj! En betraktelig forskjell på deg og meg da! Men det er vel ikke helt bra det heller!?

Takk for det! :)

Oj! En betraktelig forskjell på deg og meg da! Men det er vel ikke helt bra det heller!?

Takk for det! :)
Ja stor forskjell der.
Nei er nok ikke bra men legger aldri på meg :(

Jeg har hatt BMI på 32,5 for halvannet år siden. Begynte å jogge i fjor vår, med kondis på null omtrent. Det viktigste er gode sko, men det vet du jo sikkert.
Jeg begynte med å gå lange turer og jogge noen intervaller, så begynte jeg å høre på musikk og jogge i refrengene. Så kjøpte jeg endomondo og lagde egne intervalltreninger på appen.

Jepp, vondt i skinnleggen er en følelse jeg husker, men det har gått over for meg.
Vil også anbefale å heller jogge på grusvei enn på asfalt, eller kanskje gress om du kan. Husk når du går at du kan få opp farta ganske bra, gå i takt med musikken og få opp pulsen og svett litt!​

Jeg startet på min livsstilsendring 1 mai. Jeg har snudd HELT om på hva jeg putter i munnen. Jeg var avhengig av sjokolade, snop, kjeks og kaker.. så jeg trodde at jeg aldri kom til å klare EN dag, eller en uke.. men det gikk. De første dagene er verst.

Skal svare så godt jeg kan på det du spør om:

Gå turer. Lange turer. 1-2 timer. Nesten hver dag.

Etter en uke eller to så kjente man seg friskere og mer opplagt, og også at favorittgensern plutselig ikke var så stram lenger.

Hadde ikke spesielt vondt i skinnleggen. Men jeg hadde grusomt gangsperre ihvertfall første uka. Men har ikke hatt det siden. Man tåler nok mye mer etterhvert. Klart, kroppen min var ikke vant med å røre på seg.

Hvor fort gikk dere ned?
Jeg går dessverre ikke på vekta. Jeg mener at vekt bare er tall. Så jeg kjenner det på klær og når jeg og folk rundt meg begynner å se resultater.

Å klare å være sjokolade og godis fri i en mnd. Nå har det snart gått en mnd til, uten problemer! Det blir liksom litt vanskelig nå å sette seg ned i sofaen å spise en kilo sjokolade liksom..når jeg er så motivert og har sterk viljestyrke.

Jeg spiser Yoplait dobbel 0 % yoghurt (vanilje eller kokos) når jeg får lyst på noe søtt og når jeg synes jeg har vært flink. De er jo uten fett og sukker. Og kun ca 50 kalorier pr beger.

Det har jo skjedd at jeg har sett meg selv i speilet og tenkt at jeg ikke ser NOE forskjell. At jeg ikke går ned i vekt, uansett om jeg går lange turer og spiser 100 % sunt. Men tenker da at jeg heller vil fortsette ENDA en mnd enn å gi opp! En gang MÅ jeg jo bli slank om jeg fortsetter med dette kostholdet.
Tenk litt og litt om gangen. Jeg tar en og en mnd om gangen.. ellers virker det for urealistisk og tyngre.. mener jeg.

Du kan jo se på mitt før og etter bilde og lese litt mer i detalj om hva jeg spiser i denne tråden HER

LYKKE TIL!

Jeg har hatt BMI på 32,5 for halvannet år siden. Begynte å jogge i fjor vår, med kondis på null omtrent. Det viktigste er gode sko, men det vet du jo sikkert.
Jeg begynte med å gå lange turer og jogge noen intervaller, så begynte jeg å høre på musikk og jogge i refrengene. Så kjøpte jeg endomondo og lagde egne intervalltreninger på appen.

Jepp, vondt i skinnleggen er en følelse jeg husker, men det har gått over for meg.
Vil også anbefale å heller jogge på grusvei enn på asfalt, eller kanskje gress om du kan. Husk når du går at du kan få opp farta ganske bra, gå i takt med musikken og få opp pulsen og svett litt!​

Skoa var gode, men de er over 1år gamle. Så må få bytta de ut snart!

Foreløbig er det kroppen som er en begrensing og ikke kondisen. Men de gjevner seg sikkert ut med hverandre!

Tusen takk for tips og svar! De blir garantert fulgt! :)

Skoa var gode, men de er over 1år gamle. Så må få bytta de ut snart!

Foreløbig er det kroppen som er en begrensing og ikke kondisen. Men de gjevner seg sikkert ut med hverandre!

Tusen takk for tips og svar! De blir garantert fulgt! :)

Hvis man bruker joggesko til å faktisk jogge i regelmessig, burde de byttes ut oftere enn man tror, faktisk noe sånt som hver sjette måned. Jeg merket at de forrige skoene mine dempet mindre, de nye sitter ikke like godt på foten min, så det er viktig å spandere på seg gode sko og få hjelp til å velge de riktige.

Jeg startet på min livsstilsendring 1 mai. Jeg har snudd HELT om på hva jeg putter i munnen. Jeg var avhengig av sjokolade, snop, kjeks og kaker.. så jeg trodde at jeg aldri kom til å klare EN dag, eller en uke.. men det gikk. De første dagene er verst.

Skal svare så godt jeg kan på det du spør om:

Gå turer. Lange turer. 1-2 timer. Nesten hver dag.

Etter en uke eller to så kjente man seg friskere og mer opplagt, og også at favorittgensern plutselig ikke var så stram lenger.

Hadde ikke spesielt vondt i skinnleggen. Men jeg hadde grusomt gangsperre ihvertfall første uka. Men har ikke hatt det siden. Man tåler nok mye mer etterhvert. Klart, kroppen min var ikke vant med å røre på seg.

Hvor fort gikk dere ned?
Jeg går dessverre ikke på vekta. Jeg mener at vekt bare er tall. Så jeg kjenner det på klær og når jeg og folk rundt meg begynner å se resultater.

Å klare å være sjokolade og godis fri i en mnd. Nå har det snart gått en mnd til, uten problemer! Det blir liksom litt vanskelig nå å sette seg ned i sofaen å spise en kilo sjokolade liksom..når jeg er så motivert og har sterk viljestyrke.

Jeg spiser Yoplait dobbel 0 % yoghurt (vanilje eller kokos) når jeg får lyst på noe søtt og når jeg synes jeg har vært flink. De er jo uten fett og sukker. Og kun ca 50 kalorier pr beger.

Det har jo skjedd at jeg har sett meg selv i speilet og tenkt at jeg ikke ser NOE forskjell. At jeg ikke går ned i vekt, uansett om jeg går lange turer og spiser 100 % sunt. Men tenker da at jeg heller vil fortsette ENDA en mnd enn å gi opp! En gang MÅ jeg jo bli slank om jeg fortsetter med dette kostholdet.
Tenk litt og litt om gangen. Jeg tar en og en mnd om gangen.. ellers virker det for urealistisk og tyngre.. mener jeg.

Du kan jo se på mitt før og etter bilde og lese litt mer i detalj om hva jeg spiser i denne tråden HER

LYKKE TIL!

Jeg bøyer meg i støvet for din framgang! Er så imponert! :D
Takk for svar! :)
Legen sa til meg at i første omgang er vekta viktig å følge med på for meg! Skal tilbake etter sommeren og etter en vis nedgang, så skulle vi gå etter cm rundt livet og fett prosent.

Hvis man bruker joggesko til å faktisk jogge i regelmessig, burde de byttes ut oftere enn man tror, faktisk noe sånt som hver sjette måned. Jeg merket at de forrige skoene mine dempet mindre, de nye sitter ikke like godt på foten min, så det er viktig å spandere på seg gode sko og få hjelp til å velge de riktige.

Ja, vil kanskje kjenne det litt mindre i skinnleggen vist jeg bytter sko! :) tenkte jeg skulle spandere på meg ordentlige sko igjen! Det er bedre at de tar slitasjeskader enn kroppen! :)

Vil forresten tipse om av havregrøt laget i micro med skummet melk, havregryn og jordbærsyltetøy eller bringebærsyltetøy (f.eks. lettvariant) er nydelig, perfekt å spise en stund før man skal trene eller på jobb, det metter lenge. :)

Jeg skulle prøve å ned i vekt, hadde holdt på i to-tre uker, gått ned tre kg, og så fikk jeg positiv test, så da ble det slutt på det prosjektet :P men min mor holder også på med dette, og hun fikk tips om å gå i rask gange opp og ned en bratt bakke i en halv time tre ganger uka, veldig effektivt på kondisen ;) stå på, dette klarer du! ;)

Ja, vil kanskje kjenne det litt mindre i skinnleggen vist jeg bytter sko! :) tenkte jeg skulle spandere på meg ordentlige sko igjen! Det er bedre at de tar slitasjeskader enn kroppen! :)

Helt sant, og det er ikke bare det du kjenner der og da, men knærne og hoftene og alt, det er viktig å ta vare på. Og lekre fine sko kan jo være en fin motivasjon til å trene mer. :)

Anbefaler også å følge fitspiration på facebook. Det er jo reklame for et trenings-opplegg da, men de legger ut før og etter-bilder nesten daglig, samt inspirerende og motiverende bilder om trening og kosthold. F.eks. "Nothing taste as good as being fit feels". :)

Vil forresten tipse om av havregrøt laget i micro med skummet melk, havregryn og jordbærsyltetøy eller bringebærsyltetøy (f.eks. lettvariant) er nydelig, perfekt å spise en stund før man skal trene eller på jobb, det metter lenge. :)

Jeg har tenkt litt på å begynne med det! Pappa driver med det og liker det godt! :) og jeg er vikar som hjemmehjelp og da er det greit å ha noe som varer i magan! :)

Jeg skulle prøve å ned i vekt, hadde holdt på i to-tre uker, gått ned tre kg, og så fikk jeg positiv test, så da ble det slutt på det prosjektet :P men min mor holder også på med dette, og hun fikk tips om å gå i rask gange opp og ned en bratt bakke i en halv time tre ganger uka, veldig effektivt på kondisen ;) stå på, dette klarer du! ;)

Gratulerer med positiv test! :) vi har noen fine bratte bakker her! Prøvde meg på den ene i går og da fikk både kondis og kropp seg en skikkelig prøve. Jeg skulle se hvor langt jeg greide å presse meg selv! Å Gud lungene og leggene fikk kjørt seg! Hehe! Så det blir mer av det! :)
Takk for det! :D

Helt sant, og det er ikke bare det du kjenner der og da, men knærne og hoftene og alt, det er viktig å ta vare på. Og lekre fine sko kan jo være en fin motivasjon til å trene mer. :)

Anbefaler også å følge fitspiration på facebook. Det er jo reklame for et trenings-opplegg da, men de legger ut før og etter-bilder nesten daglig, samt inspirerende og motiverende bilder om trening og kosthold. F.eks. "Nothing taste as good as being fit feels". :)

Ja, er mange fine sko, vanskelig å velge! ;)

Det skal jeg gå inn å se på! Takk for tips! :)

Dere er fantastisk oppmuntrende og har kjempe fine tips! Evig takknemlig! :)

Hei. Jeg gikk ned 25 kg over nesten ett år. Jeg la om kostholdet gradvis, all tørstedrikk er vann, og jeg kutta alt godteri. Handla inn frukt og grønt som alltid var oppkutta og tilgjengelig. Spise det så fort man kjenner "suget", jeg passet på spise annenhver time i begynnelsen (en gulrot eller eple eller agurk), for da slapp jeg å spise mye når jeg skulle spise.
På treningssiden begynte jeg med mest styrkeøvelser, og kondisjon som oppvarming. Du forbrenner mer i hverdagen om du får bygget opp noen muskler, samt at man lettere kan unngå belastningsskader ved kondisjonstreningen. Den vondten du har i skinnleggen kan minne meg om slik jeg hadde i begynnelsen. Dette ble borte når jeg endret litt på treningen frem til jeg hadde blitt lettere og sterkere. Eks, så syklet jeg, og gikk på elipsemaskin og noe svømming som eneste kondisjonstrening. Jeg drev på treningsstudio, men alt kan fint gjøres hjemme, da man kanskje ikke trenger største motstanden i begynnelsen. Jeg meldte meg inn i vektklubb.no, og brukte dagboka der aktivt. Syntes det var et supert hjelpemiddel! Det har kostholdsveiledning, men også en del treningstips og treningsopplegg som er fine å følge. Jeg hadde delmål hver uke. Det kunne være en halv kilo ned, å klare en repetisjon mer med knebøy, ikke spise noe usunt, eller andre mål som jeg følte drev meg på rett vei. Hadde ikke belønning på hvert mål, men hvert større mål, så var det et nytt treningstøy. En frisør eller massasjetime etc. Vet tap av motivasjon, så hjalp det veldig for meg å lese dagboka mi fra begynnelsen/se på bilder fra når jeg startet eller prøve på et klesplagg som nesten passet.
Jeg klarte å holde vekten helt til jeg ble gravid med førstemann, og skal igjen om livsstilsendringen igjen til høsten når sistemann er ute. Prøver i hverdagen nå også, men synes det er vanskelig med alle ting som er utenom det vanlige.... Kroppen min prøver hele tiden å legge på seg, så jeg må ha et aktivt forhold til dette resten av mitt liv.
Jeg gleder meg til å følge med på din vei, du kommer til å klare det bra! Det er super motivasjon å se at andre lykkes :)

Lykke til! Så kan det nok hende at vi møtes igjen på forumet her ;)

Back
Topp