Slanking og graviditet

Nathalie_91

Glad i forumet
Jeg er fullt klar over at man ikke skal slanke seg under er svangerskap! Men for oss som ikke er tynne som tannpirkere og har litt ekstra på kroppen så er det ikke vits i å legge på seg for mye! Jeg leste ett sted st man skal legge på seg 4 kg med FETT (utenom vann, baby vekt, morkake etc..) men det er kun nødvendig hvis man ikke har så mye ekstra å ta av fra før.. Jeg er livredd for å legge på meg mye i dette svangerskapet og vil gjerne høre fra andre ( tips og råd) til enkle og sunne tips til kosthold og trening:) vil legge på meg sunt, men ikke sitte igjen med 8 kg for mye etter fødsel :(

Jeg tenker på det samme... :-/

Jeg fikk beskjed fra sykehus og jordmødre 7kg totalt. Men jeg gikk fra startvekta mi ned 20kg pgr av at jeg la om livsstilen. Det var ikke slanking. Jeg spiste jo masse og sunt. Hadde sv. diabetes.

Mitt mål:
gå 30 min hver dag på tur
Ha grønnsaks smoothie til frokost hver dag..
Godteri kun 1 dag i uka.
Vann som tørstedrikk
Spise variert og sunt
Mellommåltid -> yoghurt f.eks, eller eple +nøtter

Jeg spiser når jeg ser på tv! Burde slutte med det!

Jeg synes det er bare tull å stresse med slike ting i svangerskapet. Spis normalt & variert.
Det er nok annet å stresse med...

Her jeg bor er det blitt utrolig strengt, her "overvåker" jm bmi-en og setter de som har høy bmi på en kostholdsplan. Tanken er i utgangspunktet god, men noe i overkant hysterisk!
Spist sunt, spise ofte men lite, unngå mye søtt og spis frukt og grønt -drikk masse vann!
Så får vekta bli som den blir, vi kan ikke kontrollere alt heller! ;)
Men et slikt kosthold skal i teorien ikke øke vekta mer enn det som er nødvendig.
De som har lav bmi skal jo aller helst legge på seg en god del mer en de som har normal bmi -er ikke alltid det er tilfellet heller..

Jeg synes det er bare tull å stresse med slike ting i svangerskapet. Spis normalt & variert.
Det er nok annet å stresse med...

Her må jeg si meg uenig!

Forskning viser at det å bli gravid kan i seg selv gi et ønske om en livstilsendring. Og jeg kaller det for livsstilsendring og ikke slanking, for det er nettopp det det høres ut som for meg, det Nathalie_91 snakker om. Og det er i grunn kanskje det du mener og når du sier "spis normalt & variert". Og ikke minst så kommer både barnet i magen og Nathalie_91 til å tjene på dette og da kan ikke jeg komme på et bedre tidspunkt enn å stresse med dette her nå! (Annet enn før selvfølgelig, men det får man ikke gjort noe med nå).

Mitt mål:
gå 30 min hver dag på tur
Ha grønnsaks smoothie til frokost hver dag..
Godteri kun 1 dag i uka.
Vann som tørstedrikk
Spise variert og sunt
Mellommåltid -> yoghurt f.eks, eller eple +nøtter

Jeg spiser når jeg ser på tv! Burde slutte med det!

Så bra!! Her høres det ut som du har en kjempefin plan!! Jeg har bare lyst til å utfordre deg på det å spise variert og sunt. Ha minst to faste fiskedager i uka, gjerne flere. Frukt, men ikke mer enn 2 per dag. Et glass juice teller som en frukt. Ikke minst så ligger det mye i planlegging. Sett opp ukesmenyer med handleliste og prøv og handle en gang i uka, og da er det viktig å være god og mett før man går inn i butikken :P Planlegg hva du skal spise dagen før, hva og når og prøv og spis før du blir sulten. Gi deg selv noen "gulrøtter" underveis, men ikke matrelatert. Et nytt plagg, en kinotur, sove lenge :P

Det er det jeg kommer på nå, men har også lyst til å klappe deg på skulderen! Dette kommer du og babyen til å tjene på! HEIA!!! :D :D

Her må jeg si meg uenig!

Forskning viser at det å bli gravid kan i seg selv gi et ønske om en livstilsendring. Og jeg kaller det for livsstilsendring og ikke slanking, for det er nettopp det det høres ut som for meg, det Nathalie_91 snakker om. Og det er i grunn kanskje det du mener og når du sier "spis normalt & variert". Og ikke minst så kommer både barnet i magen og Nathalie_91 til å tjene på dette og da kan ikke jeg komme på et bedre tidspunkt enn å stresse med dette her nå! (Annet enn før selvfølgelig, men det får man ikke gjort noe med nå).

Så bra!! Her høres det ut som du har en kjempefin plan!! Jeg har bare lyst til å utfordre deg på det å spise variert og sunt. Ha minst to faste fiskedager i uka, gjerne flere. Frukt, men ikke mer enn 2 per dag. Et glass juice teller som en frukt. Ikke minst så ligger det mye i planlegging. Sett opp ukesmenyer med handleliste og prøv og handle en gang i uka, og da er det viktig å være god og mett før man går inn i butikken :p Planlegg hva du skal spise dagen før, hva og når og prøv og spis før du blir sulten. Gi deg selv noen "gulrøtter" underveis, men ikke matrelatert. Et nytt plagg, en kinotur, sove lenge :p

Det er det jeg kommer på nå, men har også lyst til å klappe deg på skulderen! Dette kommer du og babyen til å tjene på! HEIA!!! :D :D

Tusen takk for oppmuntring! Jeg er ikke overvektig, men har veldig lyst til å bli kvitt den bilringen jeg har på magen og kjærlighetshåndtakene på ryggen xD trenger ikke å bli kvitt dem under svangerskapet, men vil heller ikke overdrive og legge på meg masse, da kroppen allerede har litt "ekstra" å ta av :) skal absolutt prøve å ha to faste dager med fisk! Jeg elsker sjømat og må jo bare utnytte det!! Og hjemmelaget kjøttboller ( nam nam nam!!)

Takk for gode råd og tips!

Spise Sundt og variert er bra for både deg og babyen! Gir deg mer overskudd og energi - så vinn vinn!!! Og om resultatet av det blir mindre/ingen vektoppgang er jo det bare et pluss!
Lykke til - det kommer til å gå helt strålende med den gode innstillingen du har!!!

Slanking? Hvorfor slanker folk seg? Å være fornøyd med egen kropp slik den er skapt er snarveien til all Lykke. Jeg mener selv at hvis man absolutt vil ha vekk noe fett så får man begynne å trene styrke. Er det ikke sånn at jo mer fett du har på kroppen, jo sunnere ser du ut i mannens øyne? Og når man går gravid så synes mennene at vi blir kjempe vakre å se på så da er det vel ikke så dumt å ha litt ekstra mage da og litt ekstra overalt? :) De vakreste kvinnene jeg vet om er de som går rundt og stråler stolthet over kroppen sin uansett fasong.

Last edited:
Slanking? Hvorfor slanker folk seg? Å være fornøyd med egen kropp slik den er skapt er snarveien til all Lykke. Jeg mener selv at hvis man absolutt vil ha vekk noe fett så får man begynne å trene styrke. Er det ikke sånn at jo mer fett du har på kroppen, jo sunnere ser du ut i mannens øyne? Og når man går gravid så synes mennene at vi blir kjempe vakre å se på så da er det vel ikke så dumt å ha litt ekstra mage da og litt ekstra overalt? :) De vakreste kvinnene jeg vet om er de som går rundt og stråler stolthet over kroppen sin uansett fasong.

Her er det ikke snakk om litt ekstra.....
Er ikke alle som er super fornøyde med kroppen sin uansett fasong. Jeg har gått gravid før, og noe henger igjen enda, jeg har ikke lyst til å ese ut heller. Men ikke alle som trives med å trene styrke :)
Og jeg tror ingenting på at man skal spise for to og utnytte det:)

Signerer denne, men vil heller kalle det en livsstilendring. Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, 9 uker i morgen. Har stort sett alltid hatt noen kilo for mye, men det syns ikke at jeg veier det jeg veier. Jeg har en del muskler inn under fettet (haha) pga tungt arbeid hver dag i mange år, men ønsker å gå opp minimalt da det er nok her som babyen kan ta av allerede. Blir spennende og se om jeg klarer det. Ønsker deg lykke til med livsstilendringen din :)

Her er det ikke snakk om litt ekstra.....
Er ikke alle som er super fornøyde med kroppen sin uansett fasong. Jeg har gått gravid før, og noe henger igjen enda, jeg har ikke lyst til å ese ut heller. Men ikke alle som trives med å trene styrke :)
Og jeg tror ingenting på at man skal spise for to og utnytte det:)

Jeg er klar over at ikke alle er fornøyde med sin egen fasong, men et par ærlige ord fra en som er lei av utseende-presset skader vel ikke. Jeg vet ingenting om din situasjon og du gjør så klart som du vil i ditt svangerskap, men når du legger ut en tråd om slanke tips her i et forum for gravide så må du nok regne med å få høre litt fy.. Hvis du tror at det er enkelt eller at folk trives i starten av styrketrening så tar du feil. Men det er mye bedre å trene fett om til muskler enn å miste alt fettet ved å spise mindre mener nå jeg. Men! :) Mine intensjoner var bare å få frem et par positive sider med vekten under svangerskapet. :)

Jeg er klar over at ikke alle er fornøyde med sin egen fasong, men et par ærlige ord fra en som er lei av utseende-presset skader vel ikke. Jeg vet ingenting om din situasjon og du gjør så klart som du vil i ditt svangerskap, men når du legger ut en tråd om slanke tips her i et forum for gravide så må du nok regne med å få høre litt fy.. Hvis du tror at det er enkelt eller at folk trives i starten av styrketrening så tar du feil. Men det er mye bedre å trene fett om til muskler enn å miste alt fettet ved å spise mindre mener nå jeg. Men! :) Mine intensjoner var bare å få frem et par positive sider med vekten under svangerskapet. :)

Hahaha!! Er det slanketips jeg legger ut? Kanskje du burde begynne med briller ;)

Jeg skreiv øverst: jeg vet at man ikke skal slanke seg! Men det er lov å unngå å legge på seg for mye unødvendig! Det er målet mitt..

Slanking og graviditet hører ikke sammen. Men et sunt kosthold skader jo ingen:) jeg har selv noen kg for mye og vil nødig legge på meg 20kg under graviditeten, prøver og tenkte sunnere:)

Er det som er målet! Snakker ikke om å ta AV meg kg.. Men å unngå å legge på seg store mengder fett som man ikke trenger :)

Hahaha!! Er det slanketips jeg legger ut? Kanskje du burde begynne med briller ;)

Jeg skreiv øverst: jeg vet at man ikke skal slanke seg! Men det er lov å unngå å legge på seg for mye unødvendig! Det er målet mitt..

Jeg har lest tråden din. Å foreslå at jeg skal begynne med briller er vel et smule person angrep som du kunne holdt deg unna... Tittelen i tråden din består av ordet slanking og da skriver jeg det jeg mener om det. Du kan le godt om du vil, men jeg har sterke meninger innimellom. :)

Back
Topp