Slanking og amming

Otermamma

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Jeg gikk opp 15 kg under svangerskapet, men alle sammen forsvant på noen få uker etter fødsel - fikk ganske mye vann overalt på kroppen, så ut som en vannballong - så det har nok en del å si. Før jeg ble gravid (uventet) var jeg egentlig i gang med å få ned fettprosenten noe, men det stoppet opp da jeg ble gravid. Nå etter fødsel har jeg hatt grei styring på kostholdet, men noe videre slanking har det ikke blitt - ble stuck på startvekt. Vet at noen opplever at kroppen er litt sta mens den ammer, noen som har erfaring?

Jeg er forsåvidt veldig happy i egen kropp (som, tross ingen endring på vekta, ikke ser helt ut som før og det er helt greit), og har heller fokus på å få gains på treningssenteret i form av markløft, samt bygge litt mer muskler hvis jeg er heldig (mye morsommere enn slanking uansett, hehe) - så er ikke noe stress sånnsett. Bare lurte på om noen hadde opplevd at kroppen ble mer samarbeidsvillig etter ammeslutt.
 
Amming krever jo en del energi og skal vel oftest «hjelpe» på vektnedgang, men hører en del si at de ikke går ned så lenge de ammer. Tenker det kanskje er fordi matlysten også øker, noen ganger uten at man tenker over det selv? For min del har jeg gått ned gjennom hele ammeperioden, men jeg har også gått mye opp i svangerskapene og hatt litt å tære på. Forrige gang endte jeg godt under startvekt, så spent på om det samme skjer denne gangen.
 
Forrige gang raste jeg ned i vekt, men det skyldes nok andre grunner enn amming.

Nå opplever jeg økt matlyst, godt med melk til baby og seige kilo. Gikk opp 7kg totalt som gravid, og 6 uker etter fødsel var 6 av 7 kg vekk. Ønsker å gå mer ned fordi jeg veier mer enn jeg bør og har nå økt risiko for diabetes 2 senere i livet. Min far har nylig også fått diabetes 2, og han er ikke overvektig, men en.. ja, lang og «tett bebygd» kar?
Likevel synes jeg ikke jeg blir noe slankere med ukene som går bare av amming :smiley-ashamed004 Tror dette er like individuelt som et svangerskap, og at det kan være forskjellig hver ammeperiode
 
Back
Topp