Slanking av toåring?

phalaenopsis

Flørter med forumet
Hei . var nettopp på toårskontroll med lille, og fikk beskjed av helsesøster at han burde begynne med lettprodukter, pga vekta. Er et småspist barn, som generelt spiser lite, så jeg syntes det var rart. Han er 90,5 cm og 14,5 kilo. Vi spiser sunt ellers så dette kom veldig uventet på. Hva hadde dere gjort?

Man slanker da ikke så små barn! Hadde bedt helsesøster dra et visst sted! Makan!

Nevnte du at barnet er småspist da? En slanker ikke små barn. Er ingen sylfide minstemann her heller, men slik var storebroren også og nå er han tynn.

Nevnte du at barnet er småspist da? En slanker ikke små barn. Er ingen sylfide minstemann her heller, men slik var storebroren også og nå er han tynn.

Hun har hele tiden visst at han ikke spiser så mye, har alltid spist lite, til og med d ei barnehagen sier han spiser mindre enn de andre barna. Godt å høre du er enig, jeg bel helt sjokka og visste ikke helt hav jeg skulle si liksom. Vurderer å bytte helseøster, nå er det heldigvis 2 år til neste kontroll.

Hadde lagd/tilbudt sunn mat(ikke nødvendigvis lettprodukter), og latt han spise seg mett på det.

Siden han er småspist så er det jo viktig at det han får i seg er sunt. Så hvis han får usunn mat fordi det er det eneste han vil spise så ville jeg prøvd å sniksunnifisert det han liker :D Si han liker pølse og potetmos så kan man jo feks kjøpe go og mager pølser, brukt ekstra lettmelk i potetmosen og snike inn noen grønnsaker i mosen.

Men å gå aktivt inn for å slanke han ved å kutte ned på maten hadde jeg ikke gjort.

Om vekta du skriver i innlegget er høy eller ikke har jeg absolutt ingen forhold til, bare så det er sagt. Og hvis han spiser ganse sunt så hadde jeg ikke gjort noen tiltak :)

Hadde lagd/tilbudt sunn mat(ikke nødvendigvis lettprodukter), og latt han spise seg mett på det.

Siden han er småspist så er det jo viktig at det han får i seg er sunt. Så hvis han får usunn mat fordi det er det eneste han vil spise så ville jeg prøvd å sniksunnifisert det han liker :D Si han liker pølse og potetmos så kan man jo feks kjøpe go og mager pølser, brukt ekstra lettmelk i potetmosen og snike inn noen grønnsaker i mosen.

Men å gå aktivt inn for å slanke han ved å kutte ned på maten hadde jeg ikke gjort.

Om vekta du skriver i innlegget er høy eller ikke har jeg absolutt ingen forhold til, bare så det er sagt. Og hvis han spiser ganse sunt så hadde jeg ikke gjort noen tiltak :)

Mm, er sånn vi pleier å gjøre, nå tåler han ikke melk så vi bruker allerede de produktene:) .

Hehe, ja jeg burde nok sagt noe sånt, men ble mildt sagt sjokka. Takk for støtten :)
Jeg ble sjokka selv! Tenk at en helsesøster kan finne på å be deg om å slanke en 2-åring! Det er bare helt sykt!
Bare fortsett å tilby han sunn og god mat du, og tenk mer på variasjon enn noe annet, så får han et sunt forhold til mat! Og ikke tenk på vekta, de går eller løper det av seg siden. Min slanke på 1 1/2 spiser som en voksen mann, spiser oss nesten ut av huset, så vi er i andre enden av skalaen. Det er forskjell på barn, og noen er mer aktive enn andre. Aldri sammenlikne barnet med andre, de følger sin utvikling. Kos dere sammen med måltidene, dette går nok helt fint!

Mm, er sånn vi pleier å gjøre, nå tåler han ikke melk så vi bruker allerede de produktene:) .

Regna egentlig med det altså! Du hadde sikkert ikke blitt overraska hvis han spiste på MCDonalds hver dag :P Men da er det nok bare en ting å si; drit i helsesøster og gjør det sånn du synes er best :)

Syns ikke vekta hørtes ille ut, med tanke på høyde og. Mi ligger litt etter din, men var akkurat samme str i sommer da hun ble 3 år. Hun har vært litt kort og brei, men ingen som noen gang har nevnt at hun bør slankes e.l. heldigvis.

Gi ham sunn mat og la ham spise seg mett.

De vokser gjerne litt i rykk og napp og er min erfaring, og frøkna mi har gjerne vokst utover en periode før hun så strekker seg noen cm oppover. Nå har hun vel veid det samme i ca et år og.

Ville aldri slanket et så lite barn. Jeg ville byttet helsesøster og ignorert den tilbakemeldingen. Hvis barnet er veldig småspist og du er bekymret for om han fårikål seg nok ville jeg snakket med ernæringsfysiolog og ikke helsestasjonen, ville ikke stolt på deres råd vedr. kosthold etter dette.

Så kunnskapsløst sagt av helsesøster, eller helsesykepleier, for å være korrekt:p Oppdaterer de seg ikke etter endt utdannelse? Og hvor ble sunt folkevett av?

Det har vi fått høre siden gutten vår var 6mnd :eek: han var vel 15,4 og 93cm som toåring. Nå er han 4,5 år og 115cm lang og 20kg. Så en kraftig gutt altså, det har han hvert frem til 3 år ca.
Min var en veldig aktiv fyr, med god matlyst, men her er det mye grønt og magre produkter, så lite å kutte på maten. Hadde aldri slanka ungen min i den alderen heller. Men vi har hvert bevist på hva slags mat vi har.
Nå slitet vi derimot at buksene detter av, selv på slimfitt bukser :p

De følger en mal som ikke passer alle. Vi hadde en vikar med eldste som ikke visste noe om hu på 15 mnd kontroll. Vi fikk vanvittig mye kjeft for vekten hennes. Vi ble beskyldt for det ene med det andre. Vi ble helt målløse og det ble også vår faste hs når vi fortalte det. Min datter vsr stor men hadfe akkirat behynt å gå en mnd tidligere, hu var stor fordi hu gikk ned 300 gram i magen og spiste enirme mengder det førdye året. Etter det har hu vært småspist. Har også hatt en hs på nr 2 som målte feil på lengden på min sønn og da er noe var galt med sønnen min byttet hs med en gang. Synes ikke 14 kg på en 2.åring er så vanvittig mye. Mine var mindre men ikke så mye. Eldste var vel ca 13 kg ved 2 år og nr 2 var vel 12 kg.

Ikkebry deg om det! Helsesøster kan ta seg ei bolle!
Du må ikke finne på å slanke ungen din!
Men som flere andre sier så går det an å bytte ut da feks pølser med sånne go og mager pølser.. det er uansett det beste for kroppen enten man er tynn eller lubben..
Også tenker jeg at det kalles babyfat av en grunn... det forsvinner med tiden :-)

Hei . var nettopp på toårskontroll med lille, og fikk beskjed av helsesøster at han burde begynne med lettprodukter, pga vekta. Er et småspist barn, som generelt spiser lite, så jeg syntes det var rart. Han er 90,5 cm og 14,5 kilo. Vi spiser sunt ellers så dette kom veldig uventet på. Hva hadde dere gjort?
Eh... Min minste var nettopp på 2årskontroll, han var 88,5 cm og 15,7 kg :rolleyes:
Jeg hørte aldri noe om "slanking", passe ekstra på hva han spiser/hvor mye han spiser osv.
Men jeg synes ikke gutten min er noe spesielt større enn andre barn, litt mer å kose med, ja, men ikke at han er overvektig. Og min er jo kortere og tyngre enn din :bored:
Nei vettu hva. Så lenge han følger kurven sin (det gjør min), så ville jeg fortsatt som før.

du burde absolutt be om bytte av hs og oppgi grunn. Selv om det er to år til neste gang.

Får barnet vanlig variert sunt kosthold hadde jeg ikke gitt slanke produkter kjære min tid...

Jeg fikk beskjed om å kutte ned matinntaket til min allerede når han var 5-6 mnd. Alltid vært stor gutt og er det fortsatt (1,5 år nå). Veier over 14 kg og er over 85 cm lang. Men han er ikke tjukk, bare kraftig bygd.
Man slanker ikke så små barn, det er bare godt å ha litt å gå på om de skulle bli syke osv.
Hs min fikk beskjed om å reise dit sola aldri skinner, og å se på barnet i stedet for dette idiotiske skjemaet de sitter med.
Så lenge man har et sunt og variert kosthold så er det ingenting å bekymre seg for! Be hu ta seg en bolle

Back
Topp