Slangen

smash

Forumet er livet
VIP
Har noen her tatt slangen? Altså slangen i endetarmen og ned i halsen?
Hvordan var det?

Kun bak. Vondt. Grusomt. Aldri mer. Dessverre ingen god opplevelse :-(

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg er ikke den beste til å fortelle mine historier der... Jeg har oppkastfobi og sykehusskrekk. Coloskopien overlevde jeg :P Jeg fikk beroligende og smertestillende, og i etterkant synes jeg tømmingen var verre enn selve undersøkelsen egentlig. Gastroskopi derimot har jeg store problemer med. Jeg har prøvd flere ganger, men det går bare ikke. Jeg har så fullstendig panikk at de ikke engang får lov til å sette beroligende på meg. Sist gang de prøvde å sette beroligende med makt, så knakk jeg nesa på den som prøvde i ren panikk før jeg stormet ut. Men jeg har familiemedlemmer som har vært gjennom den som sier det er ubehagelig, men ikke noe problem. Det er bare den idiotiske oppkastfobien min som slår til for fullt der.

Uff da :/
Jeg skal ta slangen begge veier om en uke. Gruer meg litt... :/
Men jeg har en pappa med ulcerøs collitt som tar undersøkelse i endetarmen mange ganger i året.
Han syns ikke det er ille i det hele tatt.
Broren min har magesår, og han syns heller ikke det er ille.

Men kan jo være noe de bare sier for å berolige meg da..

Har tatt den i rumpa. Gikk greit.. Men ubehagelig.. Jeg fikk ført inn luft og kontrastveske inn gjennom slangen.. Skal du det?

Har tatt den i rumpa. Gikk greit.. Men ubehagelig.. Jeg fikk ført inn luft og kontrastveske inn gjennom slangen.. Skal du det?

Ja, skal ta begge veier. Gruer meg til å drikke den gugga, og å faste. Ikke noe gøy med slangene heller, men innen en time er det over. Jeg trøster meg med det :P

Har tatt Gastroskopi..
Brekker meg lett, så brakk meg under hele undersøkelsen, men det var ikke noe vondt eller ubehagelig foruten om det.
De forklarte godt hva de skulle gjøre, fikk beskjed om at hvis jeg fikk panikk skulle jeg slå Legen i armen så skulle han ta slangen ut.
Hele undersøkelsen var fort gjort..
Lykke til!

Har tatt gastroskopi to ganger gikk ganske bra begge gangene men når de spør om du vil ha bedøvelse og beroligende så ta gjerne det ;)
har tatt en uten og en med og den med var absolutt beste opplevelsen :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Btw den salte væska du må drikke Før undersøkelsen i 2 dager. Var vanskelig å få i seg hehe. Men nå er jeg mega pingle da :-D

Sambo syns det var verst å ta gastroskopi, han følte at han ikke fikk puste og fikk vel litt panikk. Koloskopi beskriver han ikke som noe topp det heller, men han mener gastroskopien var verre.

Har tatt gastroskopi, og syns ikke det var noe særlig. Jeg har også oppkastfobi, så gruet meg veldig. Legen skrev ut beroligende til meg på forhånd, og jeg tok maks dose for å være på den sikre siden :P Tror ikke jeg hadde klart å gjennomføre uten beroligende, mamma måtte faktisk holde meg fast selvom jeg var helt i ørska. Var heldigvis kjapt overstått, så uansett hvor ille det måtte være, så er det faktisk bare for en veldig kort stund!

Ja, skal ta begge veier. Gruer meg til å drikke den gugga, og å faste. Ikke noe gøy med slangene heller, men innen en time er det over. Jeg trøster meg med det :p

Jeg måtte ikke drikke kontrasten.. Den ble ført inn via slangen.

Lykke til :) går så bra atte!

Sambo syns det var verst å ta gastroskopi, han følte at han ikke fikk puste og fikk vel litt panikk. Koloskopi beskriver han ikke som noe topp det heller, men han mener gastroskopien var verre.

Må si meg enig med din samboer!

Ja, har svelget slangen. Men i narkose pga tidligere hendelser som min kropp ikke takler. Legen ville ikke at e skulle være våken da så han rekvirerte narkose med en gang.

Btw den salte væska du må drikke Før undersøkelsen i 2 dager. Var vanskelig å få i seg hehe. Men nå er jeg mega pingle da :-D

Skal ikke drikke noen salt væske i 2 dager.. Skal drikke noe greier med appelsinsmak dagen før bare. Pappa som tar denne undersøkelsen ofte, sier at det smaker godt. Så da håper jeg det stemmer :) Skal jo drikke 3,5 liter av det:/

Tusen takk for svar dere. Jeg har hverken oppkatfobi eller sykehusskrekk, så da skal jeg vel komme meg fint igjennom det. Og dere med den fobien og skrekken har jo klart det :)

Jeg skulle svelge slange og trodde først det ville gå greit med bedøvelse. Men det gikk ikke. De prøvde faktisk tre forskjellige ganger og bedøvelser før de innså at jeg måtte ha narkose. Og de først måtte det fikk jeg slange begge veier.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Tusen takk for svar dere. Jeg har hverken oppkatfobi eller sykehusskrekk, så da skal jeg vel komme meg fint igjennom det. Og dere med den fobien og skrekken har jo klart det :)

Det kommer nok til å gå helt fint :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg synes faktisk begge deler gikk greit. Er noen år siden jeg har gjort det nå det. Bare prøv å slapp mest mulig av, så går det veldig fint:) Hadde ingen form for bedøvelse når jeg svelgte slangen.

Har aldri gjort det selv, men vært i praksis på medisinsk poliklinikk, og vært med på utallige undersøkelser.
Ser ikke behagelig ut, men de aller, aller fleste synes det går helt greit.
Si gjerne takk til veneflon, for da har du muligheter til smertelindring/beroligende underveis.
Lykke til.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp