Slalåm, langrenn, skøyter med prolaps i ryggen?

Hva sier legen at du kan prøve da?

Jeg hadde nok ikke turt med tanke på fall.. Langrenn på flatmark kanskje, men...

Men om de går i skiløypa, så kan jo du gå på beina ;) Så risikerer du ikke fall! Evnt ta av skiene i bakker?

Men om de går i skiløypa, så kan jo du gå på beina ;) Så risikerer du ikke fall! Evnt ta av skiene i bakker?

Ja, men det er ikke like gøy så derfor jeg lurte på om noen hadde erfaringer med dette. :)
Kan prolaps bli verre av fall?
Har ikke helt satt meg inn i hva det er enda:o

Jeg fikk en alvorlig sekvresert prolaps for 4 år siden, som tok relativt lang tid komme tilbake fra (ifht aktivitet og trening) langrenn hjalp meg veldig. Mye fordi det er bevegelser som er så og si fri for belastning. Bare pass på å finpusse teknikken, gjerne ta et teknisk kurs.

Svømming anbefaler jeg på det sterkeste.

Alpint : vær sikker på at du er friskmeldt i ryggen. Skal lite til å feilbelaste pga ulent terreng og høy fart.

Jeg er ingen ekspert... snakker kun fra egen erfaring ;)

Ja, men det er ikke like gøy så derfor jeg lurte på om noen hadde erfaringer med dette. :)
Kan prolaps bli verre av fall?
Har ikke helt satt meg inn i hva det er enda:eek:

Jeg hadde absolutt ikke tatt sjansen på at det IKKE blir verre med fall.. I verste fall kan det gå ut over nerver..
Men samtidig er det jo bra å være aktiv. Lette turer i ujevnt terreng er vel bra, mens ting som gir vridninger i ryggen ikke er heldig.

Jeg fikk en alvorlig sekvresert prolaps for 4 år siden, som tok relativt lang tid komme tilbake fra (ifht aktivitet og trening) langrenn hjalp meg veldig. Mye fordi det er bevegelser som er så og si fri for belastning. Bare pass på å finpusse teknikken, gjerne ta et teknisk kurs.

Svømming anbefaler jeg på det sterkeste.

Alpint : vær sikker på at du er friskmeldt i ryggen. Skal lite til å feilbelaste pga ulent terreng og høy fart.

Jeg er ingen ekspert... snakker kun fra egen erfaring ;)

Var erfaring jeg ville ha :D
Har slitt med ryggen nå i ett år uten at den har blitt bedre. Så er så lei av å vente :( Elsker slike vinter aktiviteter, så kjipt å bare være den som ser på :o
Da kan vi prøve litt langrenn i det minste da :)

Jeg hadde absolutt ikke tatt sjansen på at det IKKE blir verre med fall.. I verste fall kan det gå ut over nerver..
Men samtidig er det jo bra å være aktiv. Lette turer i ujevnt terreng er vel bra, mens ting som gir vridninger i ryggen ikke er heldig.

Er nervene som blir påvirket av prolapsen som gjør at smertene er så vonde skrev legen til meg. Så de går det vel utover allerede vil jeg tro :p
Men jeg ønsker ikke å bli verre enn nå, men synes det går så tregt å bli bra. Og synes det er kjedelig å sitte å se på mens de andre har det gøy :p

Var erfaring jeg ville ha :D
Har slitt med ryggen nå i ett år uten at den har blitt bedre. Så er så lei av å vente :( Elsker slike vinter aktiviteter, så kjipt å bare være den som ser på :o
Da kan vi prøve litt langrenn i det minste da :)

Ja start med det. Og se hva du klarer derfra. :)
Igjen: svømming er å anbefale. En gang i uken gjorde underverker for meg

Langrenn funket veldig godt for meg, diagonalbevegelsen gjør susen :)
Klatring er også veldig bra

Jeg ble anbefalt langrenn med prolaps av manuellterapeut. Fordi de bevegelsene er de som vest kan sammenlignes med sykling, som er hovedbehandlingen av min prolaps (men det kan jo hende det spørs hvor i ryggen den sitter, det vet jeg ingenting om).

Har stått slalåm en gang. Da tryna jeg og brakk en arm og fikk en nerve i ryggen i klem, så da fikk jeg skrekken (var 15 og fikk påvist første prolaps da jeg var 16) og har ikke stått siden.

Skøyter er sikkert greit nok, jeg syns det er utrolig kjedelig, så jeg har ikke gjort det så mye og jeg aner ikke om det gjør noe den ene eller andre veien for prolaps ;)

Back
Topp