Slakt av hest

Dramadama

Gift med forumet
Er det noen som vet slaktepris på hest?
Da spesifikt en stor dølahest :)

Sikkert et uvanlig spørsmål her inne, men er jo en del jenter her, og mange jenter driver med hest :P

Er så mange som sier at man får fra 0,- til 7000,- for en hest, så blir så usikker ;)

DenicaD skrev:
drev med hest ja, ikke slakting.

Like greit å ikke vite noe om slakting. Hehe.
Men det kan jo hende at folk her inne har sendt hest inn til slakt iløpet av det siste året :)

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kanskje vil by på en hest, men han er ikke verdt noe særlig. Og jeg har sagt at jeg tar han om de ikke får solgt han, og da til slaktepris. Men det er jo stor forskjell på 2000 og 7000 :)

har du pass på hesten ?

har du ikke pass må du betale en god slump for det.

selm måtte jeg skyte hesten min for noen mnd siden, jeg harr aldri i verden sendt min beste venn til slakt på et slakteri..

men om dere velger dette, og har pass, så ring til gilde :)

hvis ikke, så kan jeg hjelpe dem med mer info om hvordan du får gjort dette hjemme, på en verdig måte for dyret :)

Avregningspris på hest. 
Gilde informerer meg pr. tlf. i skrivende stund.

Klassifisering av kjøttet etter muskelmasse foretas. kr. 6,23 er "normalt muskelsatt" og deretter legges det på etter hvor mye muskler det er. Høyeste betaling er kr. 7,23 pr, kg. Fetttrekk etter hold. Fettdybden på hesten måles, og det skaleres en trekk pr. kg på kr. 2/4/6 etter hvor feit hesten er. Har du en feit, umusklet hest, vil du altså få 23 øre pr. kg for hesten!!!

Superhesten med masse muskler og null fett på 500kg, vil du kunne få 3.615.- for.

La oss si hesten din ikke er feit, men i normalt godt hold. Da får du 2.- i trekk pr. kg. Om den har mye muskler og er veltrent, har du en utgangspris på max. 7,23 pr. kg. -2.- = 5,23 pr. kg for hesten.

Veier hesten 500 kg (stor kaldblods) og er i godt hold vil du altså kunne få 2.515.- i slaktepris. 
Er den litt tykk, får du 1.615.- for den, 
og er den feit og umusklet får du 115.- kroner for en kaldblods på 500 kg...

Og husk; selger noen til slaktepris, så gi dem slaktepris... [;)]

Mvh Line.

åååh . sånn sett ja!

trodde det var 1500 for slakt jeg.. uansett vekt?

men det er kanskje bare gilde?

slaktepris ville jeg ikke satt til mer enn 3000 jeg da.. men noen folk vil vel suge til seg det de kan.. men spør dem om de har pass på den.,
for har de ikke det blir det durt for dem å slakte !!

da må de betale ca 1500 for slakten og 2500 for å bli kvitt kadaveret.

har de ikke pass, gjør du dem en tjeneste ved å få han gratis! de burde faktisk betalt deg !

Hesten har desverre pass. Hehe.
Ingenting er avgjort enda, så jeg bare forhører meg om priser. Takk for svar Denica :) Aner ikke hvor mye han veier jeg. Men er 165høy og ikke fullt med muskler. Har stått de siste mnd, og kommer nok ikke til å bli brukt noe særlig de neste mnd heller. De hverken vil eller kan ha han.

Det fatter jeg ikke, for han er verdens snilleste :)

Men synes dere jeg er veldig urimelig eller?
Hesten er 9-10år, valakk, veldig snill, litt rampete ;) og jeg tror han har hatt spatt i begge bakbeina.
For 3mnd siden var han satt til 20 000,-  men det er helt uaktuelt. Han har stått til salgs i over 4mnd, og vært ute på prøve i 2mnd. De nye eierne ombestemte seg pga spatten, og sendte han tilbake.

Jeg sa til eiern at hvis de ikke får solgt han iløpet av de neste 3 mnd så får de sende han hit. Kan likegodt stå her som der! For de vil virkelig ikke ha han, og de har kjøpt seg en ny og bedre hest :(

HVORFOR har jeg så lyst på han? Fatter det ikke jeg altså... Hehe

kan ikke skjønne hvorfor folk setter penger over det at hesten skal ha det bra!!

min hest er verdt veldig mye.. og kommer til å klatre over et 6 sifret beløp innen han blir voksen.
men jeg hadde heller gitt han bort enn å solgt han , om det kunne garantere han et godt og varig hjem.

han er tross alt "babyen" min.. ! nei.. skal seg.

håper du får han til en fornuftig pris. og at han slipper å være hos noen som ikke vil han han..

det jeg virkelig ønsker , for alle dyr, er at folk tenker seg om.. de lever ganske lenge disse 4bente vennene våre. det har det best hos noen som kan ta vare på dem.. ØNSKE å ta vare på dem , respektere dem og bry seg.altfor mange dyr ender opp som kasteballer :(

når fikk han spatt?
har leddene hans vokst helt sammen ? eller halter han ennå ?

Ene hunden min har vært kasteball, og mishandlet. Hun er 8år nå, og jeg fikk henne når hun var 4. Og hun skal leve alle sine år med oss :)

Fatter heller ikke hvorfor folk setter penger over trivsel. Men noen er bare sånn... :(

Serenity skrev:
når fikk han spatt?
har leddene hans vokst helt sammen ? eller halter han ennå ?

Det er noen år siden tror jeg. Det er umulig å prate med eiern, for jeg får ingen svar. Så jeg prater med eiern gjennom hu som har hatt han på prøve. Er helt fantastisk. Hun er bare vanskelig! :-S
Det er akkurat som at det er hemmelig at han har hatt spatt. Jeg VET at han hatt det, så hvorfor ikke svare meg?

Kanskje det er like greit å bare drite i hele hesten, men det er utrolig vanskelig når jeg ikke vet hvor han havner :(

en av grunnene til at folk kanskje ikke vil beholde en spatt hest, er nok fordi det KAN  bli dyrt.

om hesten trenger betennelsedempende medisiner, stadig vet sjekker ++ 

den hesten jeg skøt for noen mnd siden hadde et problem i bena som pr dags dato ikke var smertefullt. men jeg kunne ikke beholde en hest som må leve alle sine år på beitet. hadde jeg kunne hatt henne hjemme , så hadde jeg latt henne gå der å pusle :)
men jeg valgte heller å ta henne der og da, enn å gi henne bort til noen som hadde ridd henne i senk.
det hører med til historien at dette var ei 14 år gammel hoppe som aldri har sett hverken smed eller vetrinær.. aldri blitt stelt eller ridd.. bare gått der. hun måtte vennes til med å bli tatt på osv.. 

men siden du vet at han har spatt, så vet du jo om at det kan bli kostbart for deg, og da regner jeg med at du har tenkt over dette .
og når du fortsatt vil ha han.. så kan jeg ikke skjønne at de vil be om mer enn maks 2000 for han.. 

om du gir opp han her, så vet jeg om en fantastisk vakker fullblod som skal gies bort ;)
bare å sende en pm om du er intr :)

Ja, jeg vet at det desverre kan bli dyrt :(  Men han er så flott, og vi fikk en instant connection. Hehe. Har følt det med ett dyr tidligere, og det var en hund jeg hadde før ;)

Men kanskje det blir lettere å glemme han nå som eiern har tatt han tilbake. Før så kunne jeg se han når jeg ville og stelle med han ;)

Fullblods tør jeg ikke. De er gale. Haha. Rei en blanding mellom fullblods og fjording, og den var stein hakke gæern :P

Neida, kommer nok ann på hvem som har oppdratt den ;)  Men jeg skal EGENTLIG ikke ha hest før om 2-3år. Eneste grunnen til jeg muligens overtar dølen nå er hvis de virkelig ikke får solgt han til bra folk :)

vi måtte betale 3000kr for å slakte hesten her

Back
Topp