Skyggestrek

Smule

Elsker forumet
veldig mange, meg selv inkludert, har opplevd å få såkalte «skyggestreker» på clearblue early tester. Er dere kjent med dette problemet? Hva er grunnen til at dette skjer?
Forhåpningene blir falske og skuffelsen blir stor for alle som opplever dette.
 
veldig mange, meg selv inkludert, har opplevd å få såkalte «skyggestreker» på clearblue early tester. Er dere kjent med dette problemet? Hva er grunnen til at dette skjer?
Forhåpningene blir falske og skuffelsen blir stor for alle som opplever dette.

Hei!
Jeg kjenner noe til begrepet skyggestreker, det som antagelig er grunnen (sett ut ifra informasjon fra bl.a. clearblue), er at skyggestreker kommer av følgende; Det er jo alltid to striper i testen, en som reagerer på fukt (kontrollstreken) og en som reagerer på hcg-hormonet (altså som indikerer om man er gravid eller ikke). Kontrollstreken skal jo alltid bli farget, men det som antagelig gjør at man synes man ser en skyggestrek på den andre er at som følge av at den blir fuktig av urin, blir lysrefleksjonen i testen litt endret og man kan derfor se antydning til at stripen er der. Dette er da ikke et positivt resultat, det er rett og slett bare at teststreken også er fuktig og på grunn av endret lysrefleksjon, noe mer synlig (noe den jo må bli for å kunne evt reagere på hcg-hormonet).

Dersom testen er positiv skal dette vises (i følge Clearblue sin informasjon) som et klart "+" tegn, eller 2 klare streker.

Det er forståelig at man har store forhåpninger når man prøver å bli gravid (man er jo så klar for den positive testen), men det er nok en greit å vite om årsaken til disse skyggestrekene, slik at ikke fallhøyden blir fullt så stor ved en negativ test.

Lykke til videre med prøvingen:)

Hilsen Inger Marie
 
Back
Topp