Skummelt

TezK

Betatt av forumet
Sønnen min ble just 7 måneder og skal begynne med litt mer klumper i maten. Jeg synes det hele er skummelt og er kjemperedd for at han skal sette maten fast.
Han har fått to fortenner nede.
Klarer han å tygge noe i det hele tatt?
Hva bør jeg begynne med å gi.


Har noen av dere råd?
#reddførstegangsmamma
 
Gommene kan han fint tygge med, så det er ingen problem. Du mater ham med skje? :)
 
Gommene klarer å tygge biter og klumper. Begynte med fast føde når mine var 4 mnd. De har spist hele gryn og korn (i grøt) fra 5 mnd, brød og klumper i middag fra de var 6 mnd, lillesøster hadde ingen tenner når hun begynte med brød (hjemmelaget brød med hele korn og frø). Gått helt fint!
Barn har en velutviklet mekanisme som gjør at de klarer å få opp igjen ting som setter seg i halsen . For ting setter seg «fast» i starten uavhengig av tenner, rett og slett fordi de må lære hvordan håndtere ulike konsistenser på mat. Det beste du kan gjøre da er å forholde deg rolig og la barnet ordne opp selv på den måten lærer det hvordan spise ulike konsistenser og biter. Hvis du blir redd og får panikk kan din reaksjon også gjøre barnet redd.
 
Gommene klarer å tygge biter og klumper. Begynte med fast føde når mine var 4 mnd. De har spist hele gryn og korn (i grøt) fra 5 mnd, brød og klumper i middag fra de var 6 mnd, lillesøster hadde ingen tenner når hun begynte med brød (hjemmelaget brød med hele korn og frø). Gått helt fint!
Barn har en velutviklet mekanisme som gjør at de klarer å få opp igjen ting som setter seg i halsen . For ting setter seg «fast» i starten uavhengig av tenner, rett og slett fordi de må lære hvordan håndtere ulike konsistenser på mat. Det beste du kan gjøre da er å forholde deg rolig og la barnet ordne opp selv på den måten lærer det hvordan spise ulike konsistenser og biter. Hvis du blir redd og får panikk kan din reaksjon også gjøre barnet redd.

Signerer denne ja.

Man lærer fort forskjellen på slike vanlige brekninger og faktisk kvelning, men ikke alle barn brekker seg like mye. Min eldste gjorde det nesten aldri, mens yngste på snart 17 måneder fremdeles gjør det. Min mann synes det er skummelt, og får en sterk trang til å hjelpe henne, men hun klarer det fint selv.
 
Gommer er lagt til å tygges med, de er skarpe og gode :) Er jo jekslene vi tygger med, ikke fortennene, og siden jekslene er av tennene som kommer sist sier det seg jo selv at tennene ikke egentlig trengs for tygging ;) De fleste spiser biter før de er to år liksom :hilarious:

Min tygde biter fra han var 6 mnd, null stress! Og så gøy å se de mestre og spise ordentlig :) Min spiste både brødskive, pastaskruer, kylling, laks i biter etc ila første uka med fast føde :)

Dog, hvis mini er vant med flytende mat på skje er det greit å ta det hakket mer gradvis enn sånn som med min som aldri ble matet, det tar litt lengre tid for noen å klare å tygge når de kun har supt i seg mat fra skje. Men dampede grønnsaker er fint, gulrot, brokkoli, søtpotet etc. Laks og torsk er og fint, det flaker seg. Avokado er fint, og egg hvis mini ikke har reagert på det :)
 
Og sett deg inn i forskjellen mellom brekninger (normalt, trygt, gjør at barnet ikke kveles) og kvelning (veldig uvanlig, skummelt), og stol på barnet ditt :) Dette går kjempebra! :)
 
Som de over skriver, gommene er for å tygge med! Dette lærer babyen din kjapt! Og du må ikke gi musebiter. Det er lettere å håndtere større biter enn småbiter. Her ble det ikke grøt eller mos, biter fra 6 mnd. Null tenner da, men gått helt fint! Over et år nå, og jekslene (som vi tygger med) har jo ikke kommet enda. Prøv å spise et helt måltid ved å tygge med 4 fortenner oppe og 4 fortenner nede og kun det, du vil merke at de tennene er kun for hjelp til å bite over mat. Babyene tygger akkurat som oss, med å føre maten lengre bak i munnen der de har mer kraft. Og tenner eller ikke, dette får dem til.
 
Husk at hvis barnet setter i halsen, og hoster er det ingen grunn til panikk. Man kan ikke hoste hvis luftveiene er blokkert :) Ser mange som reagerer veldig ved mat og hosting, barnet vil i de aller aller første tilfeller klare å hoste det løs selv så går det helt fint :)
 
Sier som alle over her.

I tillegg bør du vite at jo mindre bitene er, jo lettere er det at barnet svelger det feil.

Et eks: barnet får brød uten skorpe. Barnet får en bitteliten bit. Denne biten flytter barnet rundt i munnen med tunga, for å få mykt opp og delt opp. Barnets tunge er ikke like fintfølende og kontrollert som vår, og en liten bit er vanskelig å få kontroll på. Denne settes lettere feil i halsen enn en større bit på 1x1 cm som barnet klarer å kjenne med tunga og ha kontroll på til barnet er klar til å svelge.

Dette går helt fint, du må bare gi slipp og ta sjansen. [emoji4]

Her har begge fått både brød og knekkebrød fra de var 6-7-mnd, og det har gått helt fint [emoji4]
 
Takk for gode råd [emoji4] må nok innse at det er jeg som ikke er helt klar [emoji85] er det lurt å dele i biter for han eller er det greit hvis jeg feks gir han gulrot og han rykker en bit selv?
 
Takk for gode råd [emoji4] må nok innse at det er jeg som ikke er helt klar [emoji85] er det lurt å dele i biter for han eller er det greit hvis jeg feks gir han gulrot og han rykker en bit selv?
Når jeg ga gulrot for første gang så kokte jeg dem veldig godt, slik at de ble helt myke. Kuttet dem i staver, så det var enkelt for ham å holde i tillegg til at de har bedre kontroll hvis det er litt størrelse på ting :) når han fikk brødskiver så kuttet jeg dem også i staver, og ikke små biter :)
 
Takk for gode råd [emoji4] må nok innse at det er jeg som ikke er helt klar [emoji85] er det lurt å dele i biter for han eller er det greit hvis jeg feks gir han gulrot og han rykker en bit selv?

Det er faktisk tryggere (og mer mestring!) om han får en passe stor gulrotstav og kan tygge av bitene selv, da får de trent seg mer på tyggingen. Damp/kok den sånn passe myk, prøv deg litt frem på konsistens :)
 
Ga min normal mat fra han var 6 mnd. Og han spiste selv. De lærer å tygge fortere da, og de blir flinkere motorisk. Ingen vits å mose maten i det hele tatt :)
 
Tygge går fint med bare gommer. Min på 7 mnd spiser ikke most mat, men spiser alt selv :) har hendt han har satt i halsen litt, men det hostes raskt opp. Litt skummelt de par første gangene, men så har det gått seg til. Han setter ikke noe særlig i halsen lenger heller :)
 
Her har minstemann spist selv fra 6 mnd alder, både brødskive og annen type babyvennlig mat. Skjærer i staver og lar han holde og regulere inntaket selv, og det har aldri vært noe problem her [emoji4] hender han brekker seg litt fordi han har fått maten for langt bak i munnen, men det ordner han bare opp i selv.
 
Da vi begynte med baby led weaning så jeg på videoer om babyførstehjelp på YouTube for å lære hva man gjør når babyer setter noe fast i halsen. Det gjorde meg tryggere.
Fikk bruk for det én gang med storebror, så langt aldri med lillesøster (hun er 13 mnd nå). Begge har spist mat i biter selv siden de var et halvt år gamle.
 
Back
Topp