Skuffet

• Trådstarter Trådstarter Skuffa
  • Opprettet Opprettet
S

Skuffa

Guest
Kjenner jeg er litt skuffet over mine foreldre. De eier hus i syden og pleier å dra dit 2 ganger i året og er da borte 2-3 mnd av gangen.

Nå venter vi en liten en rett før de skal reise igjen og jeg syns det er så dumt at de skal reise bort når den lille er nettopp født. Akkurat det kan jeg ikke gjøre noe med, det får være deres valg. Er de som går glipp av nyfødt tiden.

Men nå reiser de mest sannsynlig bort når vi skal ha dåp for den lille. Kjenner jeg blir litt skuffet over det :( Hvis de skal få være med på den så må vi enten ha det rett etter fødselen, noe som ikke helt frister. Eller så må vi vente til etter de kommer hjem men da er det så mye som skjer. Itillegg så vil ikke dåpkjolen passe da så da må vi eventuelt leie/kjøpe ny.

Er kanskje egoistisk av meg å bli skuffet eller forvente at de skal være hjemme. Men er liksom noe med å ha foreldrene dine til stede i en tid som er veldig spesiell.

Er jeg helt på jordet? Er vel kanskje litt hormoner her som løper litt løpsk også...

Jeg skjønner skuffelsen din godt. Har du snakket med dem om hva du tenker og føler? Kanskje de forandrer mening også, eller om det er mulig for dem å utsette første reisen noen uker?
Det er alltid sårt når foreldre prioriterer alt annet enn sine barn og barnebarn. Har vært en del av det her, og eneste som hjelper er å si fra:)

De vet hva jeg føler og mener om det så tror nok ikke det hjelper å snakke med de.

Sist jeg fødte så dro de når babyen var 1 uke gammel.
Den gang sa jeg det også. Er liksom noe med mødre når man er nybakt mor og det er mye hormoner og slikt. Er litt godt å ha mamma der da :)

Men dåp er noe stort også så hadde jo håpt at de også syns det men virker så reise er viktigere.

De kan ikke vente noen uker med å dra, da nærmer vi oss jul og de pleier å dra hjem igjen rett før jul. Så drar de tilbake igjen i januar. Så hvis de venter noen uker med å dra så blir det litt kræsj med alt.

Eg forstår at du er skuffa....

Mine foreldre som var hjemme kom ikke på besøk til meg på sykehuset når jentå mi blei født. Når det var tid for Dåp så valgte min adoptivmor å operere nasen sin istedet for :-P men eg tenke at det er dem som går glipp av det. Har tenkt at det viktigste er jo strengt talt ikke disse tingene men at de får muligheten til å bli kjent med den nye familie medlem :-)

Mitt forhold til min familie har aldri vært topp så eg kutta bare dem helt ut til slutt :-P

Jeg tenker at dette er deres problem, og at du må prøve å tenke at det er de som taper på dette, og ikke dere.
Jeg ville ikke hatt slike mennesker nær meg etter fødsel, eller ellers heller, når de tar slike valg.

Be heller noen dere vet vil sette pris på det.
Si at foreldrene dine kan vente til januar, eller la være å delta i det hele tatt.
Så kan de ta et valg.
Ingen lider av å ikke dra til syden, men både barnebarn og besteforeldre vil lide av å være i syden i stedet for i dåpen.
"Bestemor, hvorfor er det ikke bilder av deg i dåpen?"
"Nei, du skjønner, bestemor bare MÅTTE til syden....."

Forstår at du er skuffet og hadde helt klart vært det samme i tilsvarende situasjon. Men en ting er at de reiser rett etter fødsel en annen ting er dåpen. Jeg tenker at dere bør planlegge den utfra hva som passer dere best. Nå vet jeg ikke hvordan dine foreldre er eller hvor dere bor, men jeg tenker at det å reise hjem til Norge for å delta i en dåp ikke kan være noe stort problem. Det er i utgangspunktet ikke en urimelig lang reise eller voldsomt kostbart (med mindre begge steder er i veldig utkant strøk). I mange tilfeller er det mer kronglete og dyrt å reise innad i Norge enn mellom Norge og Europa. Ganske sikker på at både mine foreldre og jeg hadde tatt det som en selvfølge at de kom hjem på en snar visit om de planla et lengre utenlandsopphold i et tidsrom der et av barnebarna skulle døpes.

Et ultimatum hadde jeg dog ikke stilt, det kommer det sjelden noe hyggelig ut av.

Forstår godt at du er skuffet. Dessverre er der ikke alle som er like flinke til å prioritere barnebarna :(

Syns også de i det minste kunne kommet hjem på snarvisitt til dåpen. Ellers hadde jeg bare planlagt etter hvordan det passer best for oss... Er i siste instans besteforeldrene som taper på dette.

Back
Topp