Skuffet

Moradi

Forumet er livet
VIP
Septemberlykke 2015
Er under utredning for habituell abort. Forrige gang jeg mistet (MA) så fikk jeg brev om utredning uken etterpå (selve timen var om to måneder). Hun som jeg snakket med om utredningen virket veldig forståelsesfull og støttende, og jeg fikk veldig store forhåpninger.
Møtte opp på sykehuset for et par uker siden. Verken sykepleieren eller legen visste at jeg var der pga utredning. Først trodde de at jeg bare skulle sjekkes pga en spontanabort, så jeg måtte forklare alt for å få de til å henge med. Fikk da spørsmål om hvorfor jeg ikke var blitt gravid igjen, og at jeg garantert "bare" hadde vært uheldig. Har født to barn uten problemer tidligere. Nå har jeg hatt 2 SA, 1 BO og 1 MA på under ett år. Er det virkelig å være uheldig??? Fikk en følelse av at de ikke tok dette på alvor og at jeg kastet bort tiden deres. Spurte hva jeg skulle gjøre om jeg ble gravid igjen, men det var da ikke noe problem.. Kunne ringe sykehuset og KANSKJE få time til EN ultralyd. Det var det. Er da ikke meningen at du skal bli mer oppgitt og frustrert enn hva du var i utgangspunktet etter en sånn time?Skal til doktoren på fredag. Håper han har noen trøstende ord.

Uff! Jeg beklager på vegne av helsevesenet som noen ganger overhodet ikke fungerer som det burde :( Men tok de ikke noen prøver overhodet??

Du har krav på utredning nå. Din diagnose er sekundær habituell abort, og selv om det faktisk er ganske stor sannsynlighet for at ditt neste svangerskap vil gå bra, så har du krav på utredning.

"Dersom du har opplevd flere enn 3 ufrivillige aborter

Dersom en kvinne har minst ett levendefødt barn fra før, og deretter har opplevd fire ufrivillige aborter, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket omtrent 70 %."

(Det vil for de som aldri har mistet være omtrent 85 %, siden alle har en viss risiko for å miste.)

http://www.habituellabort.com/kommer-jeg-noensinne-til-a-faa-barn/

Jeg håper legen din kan hjelpe deg med henvisning til noen som kan gi deg utredning. ♡

Joda, de tok blodprøver, men det kunne hvertfall ta tre måneder å fø svar.. om ikke mer, så det var ikke vits å sitte å vente med å bli gravid igjen. Derfor jeg skal til doktoren nå for å forsikre meg om at jeg får albyl-e og litt sånn neste gang jeg blir gravid. Nekter å gjøre det uten noen som helst hjelp hvertfall.

Ja, det tar lang tid å få svar på blodprøvene. :) Albyl-E har ikke egentlig noen dokumentert effekt, men progesteron har lovende resultater og forskes det mye på. Så progesteron burde du spørre om du kan få ta fra positiv test, Crinone eller Lutinus. Lykke til hos legen!

Nesten så jeg lurer på om vi hører til samme sykehus... Jeg møtte også holdningen om at siden jeg har barn fra før, så kom jeg helt sikkert til å lykkes igjen. Dessverre har jeg funnet statistikk som er mye mer negativ enn den som er sitert tidligere i tråden her... Sist konfronterte jeg gynekologen med at det hun sa ikke stemmer, at det ikke har noen som helst beskyttende effekt å ha barn fra tidligere. Da fikk jeg faktisk en unnskyldning, men det hjelper liksom så lite... Stå på ditt i alle fall, og krev oppfølging. Ikke alle prøver tar like lang tid heller, så be om å få svar etterhvert.

Kan jo si at det er **** sykehus. Har lest om at folk heller velger å ta det privat enn å gå dit, men hun overlegen som jeg snakket med før aborten virket så positiv og behjelpelig at jeg trodde det skulle gå bra :/

Last edited:
Ikke samme sykehus da nei, de er vel like sløve mange plasser. :(

Her er "oppskriften" på hva de burde sjekke hos oss, du kan jo printe den ut og spørre hva av det som er gjort: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...habituell-abort-recurrent-pregnancy-loss-rpl/

Det finnes mange måter å prøve å få bedre hjelp på uten å gå privat. Du kan selv ringe eller skrive til sykehuset, og beskrive hvordan du opplevde behandlingen. Du kan få fastlegen til å henvise deg på nytt, og gjerne få ham til å be om at du skal få den første legen igjen dersom det er mulig. Dersom du ikke har fått den behandlingen retningslinjene anbefaler, så kan du også ringe pasientombudet, og få hjelp til å skrive en formell klage på sykehusets behandling. Jeg tenker litt sånn, at dersom vi klager, så hjelper vi også de som kommer etter oss til å få bedre hjelp. :)

Jeg satte meg ned og regnet litt på hvor ofte jeg tror gynekologene her møter problemet. Hvis jeg regner riktig på hvor sjelden habituell abort er, og hvor mange gynekologer som jobber på sykehuset her, så tror jeg hver av dem kun møter problemet annenhvert år. Det blir ikke så mye å få erfaring fra...Da er det kanskje ikke så rart at de ikke er 100% inne på temaet, men det er ingen unnskyldning for ikke å slå opp hva som kan gjøres og prøve å hjelpe.

Nei det er jo sant, men trodde kanskje at de forberedte seg litt før konsultasjonen. Når jeg kom inn så hadde de jo ikke peiling på hvorfor jeg var der, og legen hadde 5 minutter på seg før hun kom inn.

Men uansett; i det vedlegget du limte inn....

Prognose
Uten behandling: 30-50 % risiko for ny spontanabort, aldersavhengig (III)
Med behandling: Generelt lavere risiko (25%) (III)

Er det 30-50% sjans for ny SA dersom de har funnet noe galt og du ikke får behandling, eller uansett? Skremmende :/

Jeg tolker det som 30-50% risiko for ny SA dersom det ikke er funnet en årsak som kan behandles. Forskjellige tallmaterialer viser litt forskjellig, derfor er det angitt så unøyaktig. Finner de en årsak er prognosen avhengig av hvilken årsak det er. Jeg er litt usikker på den 25%, men det har vært vist en overraskende effekt bare av "dulling". At de får oss til å føle oss ivaretatt uten at de egentlig gjør noe, gir omsorg, unødvendige UL, beroligende samtaler osv. Høres ikke ut som den siste gynekologen din var opptatt av det. :P Parantesen bak tallene med 3 i, angir at tallene er usikre, at de ikke har god dokumentasjon.

Prognosen der er jo også etter 3 SA. Ved økende alder, eller etter flere enn 3 SA, så er prognosen for neste svangerskap mye dårligere...

Nei det er jo sant, men trodde kanskje at de forberedte seg litt før konsultasjonen. Når jeg kom inn så hadde de jo ikke peiling på hvorfor jeg var der, og legen hadde 5 minutter på seg før hun kom inn.

Men uansett; i det vedlegget du limte inn....

Prognose
Uten behandling: 30-50 % risiko for ny spontanabort, aldersavhengig (III)
Med behandling: Generelt lavere risiko (25%) (III)

Er det 30-50% sjans for ny SA dersom de har funnet noe galt og du ikke får behandling, eller uansett? Skremmende :/

Sannsynligheten for at det går bra er mye høyere når man har fått barn fra før, med samme mann. :) Sekundær habituell abort har bedre tall. Dette er en side hvor de ikke har fokusert på skillet mellom de to tilstandene, primær habituell abort har mye dårligere prognoser enn sekundær habituell abort.

Her er en oversikt hvor de skiller mellom abort uten levendefødte barn fra før, og abort med levendefødte barn fra før. Det er stor forskjell på de to kategoriene.

Dersom du har opplevd 1 ufrivillig abort
Omtrent 15-20 % av alle svangerskap ender med ufrivillig abort.

Dersom en kvinne opplever én ufrivillig abort, øker ikke risikoen for abort i det påfølgende svangerskapet nevneverdig. Dersom en kvinnes aller første svangerskap ender med ufrivillig abort, eller dersom en kvinne tidligere har hatt ett eller flere normale svangerskap, og deretter én ufrivillig abort, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket over 75 %.

Dersom du har opplevd 2 ufrivillige aborter
5 % av alle prøvende par opplever to ufrivillige aborter på rad.

Dersom en kvinne har minst ett levendefødt barn fra før, og deretter har opplevd to ufrivillige aborter, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket omtrent 75 %.

Dersom en kvinne har vært gravid to ganger, og begge svangerskapene har endt med ufrivillig abort, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket redusert til 60 %.

Dersom du har opplevd 3 ufrivillige aborter
1 % av alle prøvende par opplever tre eller flere ufrivillige aborter på rad. Kvinnen får dermed diagnosen habituell abort. Dersom man opplever tre ufrivillige aborter på rad, har man krav på Utredning for tilstanden.

Dersom en kvinne har minst ett levendefødt barn fra før, og deretter har opplevd tre ufrivillige aborter, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket omtrent 70 %.

Dersom en kvinne har vært gravid tre ganger, og alle svangerskapene har endt med ufrivillig abort, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket redusert til omtrent 40 %.

Ved å takke ja til tilbudet om Utredning og Behandling kan risikoen for ufrivillig abort i det påfølgende svangerskapet reduseres betraktelig.

Dersom du har opplevd flere enn 3 ufrivillige aborter
Dersom en kvinne har minst ett levendefødt barn fra før, og deretter har opplevd fire ufrivillige aborter, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket omtrent 70 %.

Dersom en kvinne har minst ett levendefødt barn fra før, og deretter har opplevd seks ufrivillige aborter, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket redusert til i underkant av 50 %.

Dersom en kvinne har vært gravid fire ganger eller mer, og alle svangerskapene har endt med ufrivillig abort, er sannsynligheten for at det påfølgende svangerskapet ender vellykket redusert kraftig. Det er likevel fullt mulig å gjennomføre et vellykket svangerskap. Med tanke på terningene, husk at man kan få terningkast 6 mange ganger på rad, på lik linje med at man kan ha mange ufrivillige aborter på rad, uten at noe er galt. Dersom man har opplevd fire eller flere ufrivillige aborter på rad bør man definitivt takke ja til tilbudet om Utredning ogBehandling, ettersom dette kan være avgjørende for fremtidig svangerskapssuksess.

Månedene, og kanskje årene, mens man gjennomgår de ufrivillige abortene kan virke eviglange. Det er helt forståelig at man mister motet til tider, for det er en forferdelig påkjenning å gjennomgå mange aborter. Statistikken taler likevel sitt tydelige språk : de aller fleste kvinner som fortsette å prøve opplever et vellykket svangerskap til slutt. Så mobilisér krefter og forsøk på ny, for plutselig er det du som har fått drømmen oppfylt og kan nyte livet med en nyfødt og fullbåren baby.

Vi kommer nok til å prøve igjen i januar-februar. Hadde termin i november med begge barna vi har fra før, så får håpe at det kanskje blir enda en novemberskatt da :-)

Back
Topp