Skuffet over venninne mine

Midnattssol

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Nå er det bare uker igjen til termin. Jeg har vært svært dårlig gjennom dette svangerskapet og i nesten tre mnd. nå har jeg ikke klart å forlate huset annet enn til de faste kontrollen og mange ganger ikke de engang. Jeg har bekkenløsning av en annen verden og prolaps i tillegg som gjør at den eneste stillingen som fungere i lengden er liggende. Er litt oppe hjemme i løpe av dagen men kan ikke dra så langt for når smertene for alvor setter inn må jeg være nært en seng. Må ta paralgin forte når jeg skal/må ut av huset. Nå har jeg på toppen av det hele fått svangerskapsforgiftning og er spent på hvordan de sist ukene blir nå som jeg må enda hyppigere til kontroller. Livredd for å bli innlagt da jeg har en toåring hjemme som jeg i mange mnd. ikke har kunnet bidra så mye med som ønskelig. Heldigvis er pappaen super! Han har så og si vært alenepappa nå, jobbet, tatt seg av huset og meg.

Men er så skuffet over flere av venninnene mine! Det er virkelig slik at det er når man trenger dem mest at man merker hvem som virkelig er der for en! Jeg har alltid stilt opp når mine venninner har hatt det tøft. Spesielt en, som støtt og stadig roter seg borti feile menn til stor frustrasjon for oss rundt henne. Men hver gang det går skeis er jeg der å plukker opp bitene. Tar med en film, blomster og godteri, og bruker tiden min med henne. Nå i vinter var hun også langvarig syk og til tross for min allerede da, dårlige form stilte jeg opp og brukte av tiden min. Men hva får jeg i retur? Ingen ting! Hun har vært en gang på besøk siden jeg ble gravid. Da skulle vi spise middag sammen og hun kom å la seg godt til rette på sofaen og reiste seg først da maten var servert av meg og mannen min. Jeg vet hun vil ha meg i livet sitt og hun spørr stadig om jeg blir med ut å spiser eller på stranden, men fysikken min klarer det ikke nå og det har jeg sagt tusen ganger. Hun er ikke den eneste som har glimtet med sitt fravær, men hun er den jeg har "måtte" stilt opp mest for så trodde virkelig at hun av alle, viste hvor viktig det var med venninne som er der for en. Dette gjelde selvsagt ikke alle venninnene mine, noen har vært mye på "sykbesøk".

Selv er jeg oppvokst på et lite sted. Kanskje derfor jeg har et litt annet forhold til dette med å stille opp for hverandre? Jeg hjelper mine venner å flytte, vaske, passe barn, setter av ekstra med tid når de har det tøft, dukker opp med en blomst, osv. alt etter hva behovet er. Og som regel trenger de ikke å spørre, jeg tilbyr eller bare gjør. Hva med dere? Er det bare jeg som er slik? Jeg har en eneste venninne som tar i et tak. Hun har med kaffebrød og ordner både det og drikk når hun er her, jeg får sitte i godstolen der det gjør minst vondt. Hun har også passet toåringen en ettermiddag og laget middag, mens jeg lå på sofaen hennes (manne min var bortreist). Men hun er også fra "bygda" og ser også litt ulikt på slike ting enn våre venninner fra byen. Vi har til og med et vennepar som har hintet frempå om vi kunne stille opp på dugna hos de for et par mnd. siden! Jeg ble oppriktig sjokkert! De skulle få opp et lekehus i hagen. Mens vi har vanskeligheter med å få klippet egen plen og har et barnerom som står uten gulv og lister i mange mnd. nå. Mannen min jobber fra morgen til kveld og jeg er oppe knapt noen timer om dagen også hinter de om dugna!

Jeg er så skuffet og føler meg lite viktig for mange av venninnene mine. Jeg kommer til å "kutte" de venninnene som ikke har kommet på et eneste besøk disse ni mnd. og noen av de andre også. Jeg trenger ikke slike folk i livet mitt. Skulle bare ønske jeg hadde sett deres sanne jeg litt før. Så hadde jeg sluppet å gi av meg selv uten å få noen ting tilbake. Noe andre som har opplevd noe liggende?

Last edited:
Har desverre opplevd lignende jeg også, det er tøft å oppdage at man er den som gir/bryr seg mest i vennskapet.. Jeg syns definitivt det er dårlig av dem! Jeg hadde meg en opprensking (om man kan si det sånn) for ei tid tilbake, hvor jeg sa fra akkurat hvordan jeg følte det til alle, og de får jo da automatisk muligheten til enten å endre på ting, eller fortsette som før - men da uten noe "ekstra for meg". Noen av dem steppa opp og så selv at de hadde vært på latsiden av vennskapet, og noen mistet jeg sakte men sikkert mer kontakt med. Helt greit nå, men det gjorde vondt når det sto på..

Her har min form vært fin hele veien, men likevel trår både mine nærmeste venninner og bekjente til.. Naboene har tatt søppelspannene mine osv når mannen har vært på jobb, og når jeg møter venninner vil de helst at jeg skal sitte mens de lager mat osv..
Bestevenninna mi reise med fly helt til meg for å se netflix og bake boller/kaker jeg kunne ha i frysen når jeg får kaffegjester etter fødselen!
Så noe godt har kommet ut av at jeg innså at man må kunne forvente lik behandling tilbake fra sine venner :) men det et også viktig å vite at alle er forskjellige! Viser følelser på andre måter, oppdratt forskjellig etc.. Jeg hadde derfor startet med å ta en samtale med de venninnene det gjelder og forklart hvordan du føler det :)

Ikke for å virke kjip, men hvis de har spurt deg flere ganger om du vil være med på ting og fått til svar at du er dårlig, så kan jeg på mange måter forstå at de "gir opp" til slutt. Om jeg hadde hatt en vennine som alltid sa nei når jeg spurte om å finne på noe, hadde jeg tatt det som ett hint om at hun vil være i fred.. Jeg har også mistet endel kontakt med venner rundt om etter jeg ble gravid, men jeg veit fremdeles at de er der om det skulle være noe. Og jeg er helt sikker på at om du spør dine veninner om de vil komme på besøk eller om du kan komme til dem, så vil de nok stille opp de også :-)

Jeg forstår godt at du er skuffet. Det er ofte i sånne situasjoner at folk viser sitt sanne jeg. Jeg har ikke så mange venniner. To av de er helt fantastiske i disse dager. De passer datteren min og tar henne med på kjekke ting. De er omsorgsfulle og kommer på besøk. Men alle andre derimot ser jeg ingenting til. Ikke familien heller. Er mest skuffet over de. Foreldrene mine har vært fire uker på hytta. De skal være der til etter fødselen har blitt satt igang. Så ingen hjelp der å få. Svigerfamilien gidder ingenting. De kommer ikke på besøk. De tar imot oss hvis vi kommer der. Men de gidder ikke å reise seg fra godstolen. Søsteren min hører jeg ingenting fra. Mormor og morfar har vært greie. Men de er såpass gamle at jeg har ikke samvittighet til å be de om for mye. Setter bare pris på når de kommer på besøk.
Ser ut som om det er mange positive og negative overraskelser denne sommeren. Men greit å ha i bakhodet til senere. Da vet man iallefall hvem man gidder å anstrenge seg for og hvem man kan legge nederst på prioriteringslisten.

Ikke for å virke kjip, men hvis de har spurt deg flere ganger om du vil være med på ting og fått til svar at du er dårlig, så kan jeg på mange måter forstå at de "gir opp" til slutt. Om jeg hadde hatt en vennine som alltid sa nei når jeg spurte om å finne på noe, hadde jeg tatt det som ett hint om at hun vil være i fred.. Jeg har også mistet endel kontakt med venner rundt om etter jeg ble gravid, men jeg veit fremdeles at de er der om det skulle være noe. Og jeg er helt sikker på at om du spør dine veninner om de vil komme på besøk eller om du kan komme til dem, så vil de nok stille opp de også :)

Skjønner hva du mener, men de som har bedt med meg med ut å spise vet utmerket godt hvordan ståa er og jeg ikke makter det. Tror det er mest for å lette egen samvittighet siden de jo tross alt da har spurt og jeg på den måten er "inkludert". Om de ikke virkelig forventer at jeg skal ta morfinpreparater bare for å gå ut å spise? Noe som selvsagt er uaktuelt, med en baby i magen! De vet også at jeg gjerne tar imot besøk. Hver gang de spørr om jeg vil være med på ditt eller datt, har jeg presisert at jeg ikke klarer annet enn å ta imot besøk hjemme og at de er velkommen til det. Men det er tydeligvis mer morsomt å gå ut å spise, på kafé eller på stranden. Og det er helt greit det. Man prioriterer det man ønsker mest, men da kan de heller ikke forvente stort av meg i fremtiden.

Har desverre opplevd lignende jeg også, det er tøft å oppdage at man er den som gir/bryr seg mest i vennskapet.. Jeg syns definitivt det er dårlig av dem! Jeg hadde meg en opprensking (om man kan si det sånn) for ei tid tilbake, hvor jeg sa fra akkurat hvordan jeg følte det til alle, og de får jo da automatisk muligheten til enten å endre på ting, eller fortsette som før - men da uten noe "ekstra for meg". Noen av dem steppa opp og så selv at de hadde vært på latsiden av vennskapet, og noen mistet jeg sakte men sikkert mer kontakt med. Helt greit nå, men det gjorde vondt når det sto på..

Her har min form vært fin hele veien, men likevel trår både mine nærmeste venninner og bekjente til.. Naboene har tatt søppelspannene mine osv når mannen har vært på jobb, og når jeg møter venninner vil de helst at jeg skal sitte mens de lager mat osv..
Bestevenninna mi reise med fly helt til meg for å se netflix og bake boller/kaker jeg kunne ha i frysen når jeg får kaffegjester etter fødselen!
Så noe godt har kommet ut av at jeg innså at man må kunne forvente lik behandling tilbake fra sine venner :) men det et også viktig å vite at alle er forskjellige! Viser følelser på andre måter, oppdratt forskjellig etc.. Jeg hadde derfor startet med å ta en samtale med de venninnene det gjelder og forklart hvordan du føler det :)

Ja kanskje jeg må være mere tydelig på hva jeg forventer og at jeg er skuffet over de. Hadde tenk å bare la kontakten skli ut i ingenting, men er kanskje som du sier noen som ligger på latsiden. De er kanskje ikke er vant til at jeg er den som trenger hjelp og støtte. Men konfliktsky som jeg er blir det en vanskelig samtale å ta. Så får prøve å snike det inne i en samtale på en eller annen måte. Takk for tips

Last edited:
Jeg forstår godt at du er skuffet. Det er ofte i sånne situasjoner at folk viser sitt sanne jeg. Jeg har ikke så mange venniner. To av de er helt fantastiske i disse dager. De passer datteren min og tar henne med på kjekke ting. De er omsorgsfulle og kommer på besøk. Men alle andre derimot ser jeg ingenting til. Ikke familien heller. Er mest skuffet over de. Foreldrene mine har vært fire uker på hytta. De skal være der til etter fødselen har blitt satt igang. Så ingen hjelp der å få. Svigerfamilien gidder ingenting. De kommer ikke på besøk. De tar imot oss hvis vi kommer der. Men de gidder ikke å reise seg fra godstolen. Søsteren min hører jeg ingenting fra. Mormor og morfar har vært greie. Men de er såpass gamle at jeg har ikke samvittighet til å be de om for mye. Setter bare pris på når de kommer på besøk.
Ser ut som om det er mange positive og negative overraskelser denne sommeren. Men greit å ha i bakhodet til senere. Da vet man iallefall hvem man gidder å anstrenge seg for og hvem man kan legge nederst på prioriteringslisten.

Så trist at familien stiller dårlig opp. svigerfamilien min har ikke vært på tilbudssia de heller, til tross for at de ser at sønnen dems har mye å henge fingrene i for tiden. Mamma er heldigvis pensjonist, ellers vet jeg ikke hvordan vi skulle klart ting. Hun kommer tilreisende minst en gang i mnd. for å avlaste litt og i tillegg ha toåringen når mannen min har sin mnd. jobbreise.

Jeg skjønner liksom at jeg ikke er den mest gøye å henge med for tiden. Men det er jo kun for en periode så trodde at jeg hadde bedre venninner som "sto han av" med meg den korte stunden. Men da vet jeg nå det, og får gjort litt opprenskning i rekkene. Men skal gjøre som Trinusen foreslår og også være tydelig på at jeg er skuffet, kanskje noen av de får en vekker og kan vise at de virkelig ønsker å gjøre en innsats sånn på tampen.

Ja kanskje jeg må være mere tydelig på hva jeg forventer og at jeg er skuffet over de. Hadde tenk å bare la kontakten skli ut i ingenting, men er kanskje som du sier noen som ligger på latsiden. De er kanskje ikke er vant til at jeg er den som trenger hjelp og støtte Men konfliktsky som jeg er blir det en vanskelig samtale å ta Så får prøve å snike det inne i en samtale på en eller annen måte. Takk for tips

Jeg er også konfliktsky, så det var -kjempe- vanskelig å ta det opp.. Men det føltes mye bedre etterpå! :-) det trenger ikke være verre enn at du sier: du, jeg har tenkt mye på en ting. Jeg sier ikke dette for å være kjip, men jeg føler at....

Lykke til :)

Hva med å invitere de direkte hjem til deg?

Uff...høres ikke noe særlig ut. Det kan være vanskelig å vite for venninner hva en kan gjøre og stille opp med av og til, kanskje du kan være litt mer konkret, f.eks har du/dere lyst å komme på den og den dagen fordi jeg klarer ikke å komme meg ut for å være sosial eller jeg har så mye som jeg skulle ha gjort før babyen kommer, hadde du hatt tid til å hjelpe meg med sånn og sånn? Jeg har også vært sengeliggende store deler av svangerskapet pga hyperemesis. Var ikke så kjempe mye besøk å få av noen da heller, men har heldigvis slik som deg en mann som tar seg av det meste av praktiske ting. Nå for tiden har vi i vennegjengen nok med hver vårt også, så da er det annerledes. En er midt i et brudd, en er alene med x antall barn og jeg som snart skal føde. Egentlig burde vi vell alle stilt opp for hverandre, men det er ikke alltid like lett om alle sliter litt på hver vår kant. Jeg tenker litt som så også, at når folk blir superivrige til å komme på babybesøk etter fødselen, har jeg null dårlig samvittighet for å la dem vente når en knapt har sett noe til dem hele svangerskapet.

Uff...høres ikke noe særlig ut. Det kan være vanskelig å vite for venninner hva en kan gjøre og stille opp med av og til, kanskje du kan være litt mer konkret, f.eks har du/dere lyst å komme på den og den dagen fordi jeg klarer ikke å komme meg ut for å være sosial eller jeg har så mye som jeg skulle ha gjort før babyen kommer, hadde du hatt tid til å hjelpe meg med sånn og sånn? Jeg har også vært sengeliggende store deler av svangerskapet pga hyperemesis. Var ikke så kjempe mye besøk å få av noen da heller, men har heldigvis slik som deg en mann som tar seg av det meste av praktiske ting. Nå for tiden har vi i vennegjengen nok med hver vårt også, så da er det annerledes. En er midt i et brudd, en er alene med x antall barn og jeg som snart skal føde. Egentlig burde vi vell alle stilt opp for hverandre, men det er ikke alltid like lett om alle sliter litt på hver vår kant. Jeg tenker litt som så også, at når folk blir superivrige til å komme på babybesøk etter fødselen, har jeg null dårlig samvittighet for å la dem vente når en knapt har sett noe til dem hele svangerskapet.

Huff, ja når alle har sitt eget å stri med blir det noe annet

Ja noen kunne jeg kanskje vært litt mer direkte med i forhold til konkrete besøk, og allerede avtalt med to av dem, mens andre har jeg bevist gitt flere mulighet og latt de bestemme siden jeg vet de har fult opp med andre sosiale aktiviteter. Men da har jeg sagt at i helga har vi ingen planer så ta gjerne med mann og barn og kom på enkel lunsj en av dagene. Også sklir det ut i ingenting. Da føler jeg ballen et hos de, selv om jeg ikke har gitt de et spesifikk tidspunkt og dag.

Men hadde bare vært litt hyggelig at en av de om så bare stoppet innom med en blomst eller sjokolade, som jeg har gjor ved flere anledninger for de fleste venninner når de har hatt det tungt.

Men i dag fikk jeg kake, barselgave og brus til lunsj av en venninne som stakk innom, så skal ikke bare klage Men hun er en av de få jeg har sett de siste mnd.

Takk for mange svar og råd. Nå ser jeg litt mer nyansert på det hele. Skal værtfall ikke ta alle under en kam. Noen av de trenger kanskje litt mer klar tale og er ikke så flink til å lese mellom linjene. Og jeg har allerede vært litt mer direkte med noen av de ☺️ Mens et par av de, tror jeg jeg bare trekker meg helt unna. Når jeg så mange ganger har forklart hvordan situasjonen er og i tillegg har gitt så mye av meg selv for de for bare kort tid siden, må de da kunne klare å komme opp med en ide om å gjøre noe hyggelig i retur Om de virkelig bare ikke klarer å tenke dithen, tror jeg ikke det er et vennskap å satse videre på uansett. Det syns jeg bare viser at tankene kretser mest rundt en selv og om jeg alltid må forklare hva jeg trenge/forventer av en god venn kan det blir slitsomt for oss begge.
Blir som med de som alltid prater og aldri lytter.

Men i dag fikk jeg overraskelseslunsj (kake) og barselgave fra en av de som tross alt har vært her gjennom de siste mnd. ❤️ Jeg ser nok litt ekstra svart på ting nå som ting er tungt. Og da ser man seg litt blind på de tingene som iriterer en, istede for å fokusere på de tingene/venninnene man faktisk bør sette pris på
☺️❤️

Back
Topp