Skuffet over barnehage

Han blir lagt på magen hjemme, og er han i humør leker han på magen. Når han er lei, legger han seg på armen. Er han misfornøyd over å bli lagt ned så skriker han (obs, ikke sutrer, men hyl skriker) leeeenge, lenge. Når den intense skrikingen avtar, så legger han ansiktet i gulvet og gråter kjempe lenge. Og det at jeg vet at han gjør det lenge er fordi vi har erfart det mer enn en gang.
ORIGINAL: Rutla

det jeg lurer på er om han ikke i det hele tatt ligger på magen og leker, sitter han kun? da er det ikke rart i mine øyne at han ikke åler eller kryper. da hadde jeg heller bedd de voksne om å legge han på magen og stimulert leken når han ligger slik..

men ja 5 min til dagen kunne de tatt seg tid til.. jobber selv i barnehage og det har en tid til...

JEG har ikke skrevet at jeg forventer meg at de skal bære på han. Der er det andre som har tatt helt av. Jeg håper at det er dårlig kommunikasjon, men om du leser helt i begynnelsen så er det svaret jeg fikk idag, nesten på ordet.

ORIGINAL: Mamamora

Man kan ikke forvente at barnehagepersonalet skal gå rundt å bære på barna for at de skal "oppleve" andre ting, de bærer han jo til og fra plasser(mat,stell, legging osv), triller forhåpentligvis turer og er litt ute.... Han sitter nok ikke på rompa for seg selv 8-9 timer, han spiser jo sammen med de andre, sover en lur og har utetid. I våres barnehage blir vi frarådet bæring på grunn av belastningsskader, men det blir jaggu mye bæring likevel for de små som ikke kommer seg fram selv. De som går blir også bært til tider. Det må jo de også gjøre?[8|]

Som hun dama sa til deg, de leker med han...han sitter ikke alene. At de ikke har tid til å holde han i handa å gå litt rundt syns jeg derimot er rart, men kanskje kommunikasjonen dere i mellom er dårlig, syns det er veldig snodig om de ikke gjør det. Vi holder barna i handa nesten konstant og øver med de, men vi bærer ikke så lenge vi ikke trenger.

Jeg er nesten bombe sikker på at gutten din har det bra, masse stimuli å være blandt andre barn. Håper det ordner seg[:)]
Men 8-9 timers dag for en 11 mnd gammel unge?[8|]

gutten er pyse. Han vil ikke prøve. Han prøver å reise seg når han får tak i meg og har blitt ganske flink. Bord, sofa, han gir opp med en gang. Han kan heller ikke sette seg selv. Viser han hvordan han skal gjøre, men han blir bare sint.
Men ja, han er glad i unger og jeg tror ikke han er misfornøyd hele dagen i barnehagen. Han blir kjempe glad når han ser andre barn da vi er på kjøpesenter og ser etter de.

ORIGINAL: engle_mamma

Setter han seg opp selv og sånn da?
om han gjør det så sitter han nok ikke bare i 8-9 timer som du kanskje tror.
Men jeg skjønner at du er frustrert over dette her, ser virkelig hvordan mammahjertet svir når du hører at de ikke går rundt med han, og synes det er rart at de ikke kan gjøre det innimellom sånn at han får kommet opp og gått litt rundt også.

Men jeg vil nok tro at han finner ut av mye selv, andre barna er nok bortpå og hilser på og leker med han, og etterhvert vil han også ta etter og vise vilje til å begynne å bevege på seg, sitter han sånn at han har mulighet til å reise seg opp på no vis om han vil og klarer å reise seg opp selv??

Jeg krabbet til knærne ble røde her hjemme sammen med mini, hele tiden krabbet jeg frem og tilbake, han begynte å krabbe da han var 10 mnd[:)]
Barna i barnehagen gjør nok forskjellige ting som gjør at minien din har lyst til å prøve seg etterhvert, bare gi det litt tid[:)]

Her i barnehagen til min mini så kommer stadig en av de annsatte gådene med den minste i barnehagen som ikke kunne gå selv når han begynte og møter oss når vi kommer inn, eller om jeg henter[:)]
han kan nå gå selv da[:)]

Men vil jo si at om de går og gir han en hånd og holde i vil jo gi mindre belastning enn å BÆRE på han i løpet av dagen, når de skla flytte seg fra det ene stedet til det andre, som feks inn på skifterommet eller ut i gangen så kan de vel gi han en hånd og la han gå selv enn å bære han?

Jeg går ikke rundt med han i den forstand at jeg bærer han rundt, men holder han i nå ene hånden. Han slipper selv og vil ikke bli holdt i begge. Tipper han hadde klart å gå selv om det ikke var for at han er litt pysete. [:)]
ORIGINAL: GutteBabyMars09

ORIGINAL: Macka

Takk.. Vi skal ta opp det etter jul, om situasjon er den samme da. Snart juleferie, vet du... [:)]
ORIGINAL: GutteBabyMars09

Du må snakke med bhg om dette, for det er ikke slik det skal være! Er skadelig å sitte lenge, enn å gå litt rundt omkring med hjelp! Synes synd på han jeg!

Jeg gikk rundt med de små jeg, og hun ene lærte seg å gå i bhg pga av meg[:D] Var litt stolt da jeg...hihi[:)]

Forklar dem hvordan du føler det er og da bør de jo gjøre noe med det. Det er lettere for ryggen(min rygg hvertfall og bekkenet mitt) å gå med dem enn å bære dem rundt omkring.

De minste trenger ekstra oppfølging og oppmerksomhet når dem ikke kommer seg rundt omkring alene!

Ja skjønner det har tatt litt av detta[&:]

Jeg anbefaler deg å prate med pedagogisk leder, fortell henne hva du ønsker og hva du syns. Det er hennes jobb å bringe det videre til de ansatte. Det blir ofte klabb og babb med at det går via flere kanaler før det kommer til pedlederen. Fortell at du vil de skal holde han i handa å gå litt rundt med han, det er like mye aktivisering som å sitte på gulvet å leke. Han trenger jo faktisk øving i å bruke musklene sine på den måten også.

Er ikke lett å ha barnet sitt i barnehage,men vi betaler for det og er deres jobb å "oppfylle" foreldrenes ønske. Vi prøver det i mest mulig grad og det burde alle barnehager gjøre!

Stol på mammahjertet ditt, man skal ikke forlate barnet med en uggen følelse[:)]

Vi skulle se det an etter nyttår. Kan skje mye frem til da. [;)] Håper selv han kan forflytte seg mer selv til da, om så det blir ved å åle seg, krype eller gå.

gutten er pyse. Han vil ikke prøve. Han prøver å reise seg når han får tak i meg og har blitt ganske flink. Bord, sofa, han gir opp med en gang. Han kan heller ikke sette seg selv. Viser han hvordan han skal gjøre, men han blir bare sint.
Men ja, han er glad i unger og jeg tror ikke han er misfornøyd hele dagen i barnehagen. Han blir kjempe glad når han ser andre barn da vi er på kjøpesenter og ser etter de.

Setter han seg opp selv og sånn da?
om han gjør det så sitter han nok ikke bare i 8-9 timer som du kanskje tror.
Men jeg skjønner at du er frustrert over dette her, ser virkelig hvordan mammahjertet svir når du hører at de ikke går rundt med han, og synes det er rart at de ikke kan gjøre det innimellom sånn at han får kommet opp og gått litt rundt også.

Men jeg vil nok tro at han finner ut av mye selv, andre barna er nok bortpå og hilser på og leker med han, og etterhvert vil han også ta etter og vise vilje til å begynne å bevege på seg, sitter han sånn at han har mulighet til å reise seg opp på no vis om han vil og klarer å reise seg opp selv??

Jeg krabbet til knærne ble røde her hjemme sammen med mini, hele tiden krabbet jeg frem og tilbake, han begynte å krabbe da han var 10 mnd[:)]
Barna i barnehagen gjør nok forskjellige ting som gjør at minien din har lyst til å prøve seg etterhvert, bare gi det litt tid[:)]

Her i barnehagen til min mini så kommer stadig en av de annsatte gådene med den minste i barnehagen som ikke kunne gå selv når han begynte og møter oss når vi kommer inn, eller om jeg henter[:)]
han kan nå gå selv da[:)]

Men vil jo si at om de går og gir han en hånd og holde i vil jo gi mindre belastning enn å BÆRE på han i løpet av dagen, når de skla flytte seg fra det ene stedet til det andre, som feks inn på skifterommet eller ut i gangen så kan de vel gi han en hånd og la han gå selv enn å bære han?

Har du søkt om sånn ekstra tilsyn til han?
I og med at du går til behandling med han hos en fysioterapaut så kan du kanskje ha litt ekstra tilsyn til han med et opplegg i barnehagen også, som øvelse metoder osv?
Verdt og søke kanskje?

Huff skjønner det er vanskelig dette her[&o]

Hør om de i det minste kan gi han en hånd og holde i når han skla flyttes på sånn at han kommer litt opp i fra rumpa også[:)]

Håper de blir mer med på å samarbeide etterhvert[:)]

Kan jeg spørre hvorfor han går til fysioterapeut?

Gutten min var også veldig mye frustrert i peroden før han kunne gå. Det er jo helt normalt

Han blir lagt på magen hjemme, og er han i humør leker han på magen. Når han er lei, legger han seg på armen. Er han misfornøyd over å bli lagt ned så skriker han (obs, ikke sutrer, men hyl skriker) leeeenge, lenge. Når den intense skrikingen avtar, så legger han ansiktet i gulvet og gråter kjempe lenge. Og det at jeg vet at han gjør det lenge er fordi vi har erfart det mer enn en gang.
ORIGINAL: Rutla

det jeg lurer på er om han ikke i det hele tatt ligger på magen og leker, sitter han kun? da er det ikke rart i mine øyne at han ikke åler eller kryper. da hadde jeg heller bedd de voksne om å legge han på magen og stimulert leken når han ligger slik..

men ja 5 min til dagen kunne de tatt seg tid til.. jobber selv i barnehage og det har en tid til...

Liker han egentlig ikke å ligge på magen? Hvorfor går du til fysioterapaut med han? Det er vel helt normalt at et barn på 11 måneder ikke kan krype. Åler han seg heller ikke?
Har fysioterapauten undersøkt nakken hans, om han har låsninger?
Jenta mi krøp ikke før hun var 13 måneder, gikk selv uten støtte da hun var 14 måneder, og satt seg ikke opp selv før to dager før et års dagen. Men hun ålte seg rundt overalt[:)]
Vi fikk bekreftet da hun var 7 måneder gammel at hun hadde låsninger i nakke, rygg og bekken. Etter vi fikk løst opp disse begynte hun å like å ligge på magen[:D] Det var da hun kunne begynne å utvikle seg motorisk!![:)]

Så lenge barnehagen tar inn så små barn, må de også kunne ta de "problemene" som følger med så små barn. Som krypetrening og gåtrening. Synes du skal kunne forlange litt av barnehagen din jeg.. De er der trossalt for DITT barn, samtidig som de skal være der for de andre barna. De kan ikke bare ta hensyn til de som kommer seg fram på egenhånd. Det blir feil i mine øyne ihvertfall.
Stå på! Krev litt mer av barnehagen, for du kan faktisk det. [:D] Og dette er ikke noen situasjon som krever at du må søke ekstra støtte til han. Det er da helt normalt at ikke alle barn på 11 måneder kan krype eller gå!!

ooops ble litt langt..

Til Juliette og Kluten
Han begynte hos fysio for en del andre ting. Jeg stresset ikke så veldig med at han ikke bevegde på seg, siden jeg kjenner andre som var sent ute og pappaen til barnet krøp aldri. Men så begynte fysioterapeuten at han bør helst gå igjennom alle stadier og satte igang øvelser på han for å stimulere han. Ja, han har hatt stramme muskler og låsninger i ryggen og har vært hos kiropraktor med han flere ganger også. Han har blitt bedre, det ser vi, men han gidder ikke å prøve krype, ikke en gang å lyfte på rumpe, derfor er jeg skeptisk til at det kommer at skje. Jeg tror at han kommer å reise en dag og gå, som hans pappa gjorde da han var mini. Han øver seg på å reise, men kun på meg og pappaen sin når vi sitter med han og leker. Da klarer han å få opp rumpe og han kjemper med beina. Han klarer også å gjøre de øvelser fysio sier vi skal gjøre på han, men han vil bare ikke krype eller åle seg. Når han kommer i krype stilling fra sittende stilling, legger han seg ned. Kjenner derfor en viss frustrasjon da de i barnehage "VET" bedre og lar han være på gulvet. Kanskje det er så enkelt at han ikke er klar for det. Håper jeg tar feil. Hadde likt å se han krype. Føles likevel dumt når folk setter alle barn i en boks, som om det ikke finnes regler med unntak.

ORIGINAL: lille nupp

ORIGINAL: Bdancer

Unger lærer seg å krabbe og gå når de føler behov for det. hvis han sitter på ræva uten å si noe så er han fornøyd med det. han begynner å bevege seg rundt selv når han blir lei. kanskje derfor han ikke beveger seg rundt for egen maskin fordi du skjemmer han bort med å gå rundt med han?
Unger skal utvikle seg i sitt eget tempo - skal ikke settes opp før de sitter selv og skal heller ikke reises opp før de reiser serg opp selv!
signere her jeg.. og fysioteraputen har vel sagt hvor viktig for motorikken det er at de krabber?

det kommer når de er klare..

Får håpe det. Det blir folk også av dem som ikke krabber før de reiser seg.

blir heilt oppgjitt av denne barnehagen!!og noens meninger.
det er da  ikkje vansklig og gå litt runt med han,ikkje er det noe han tar skade av heller!
ja noen er seinere en andre,slik er det bare.
noen venter bare på litt motivasjon og hjelp,så går di av seg sjølv.
lurer på di barnehage ansatte der,er di litt late?[8|]
har jobba i barnehage sjølv for mange år sida,det er jo jobben dems og vere der for han,og høre på deg!
datra mi som begynte i barnehagen når ho var 9 månder,gjekk eit par uker etter ho begynte der.ho ville opp og gå som di andre.ho fekk litt start hjelp,og så gjekk ho av seg sjølv[:)]
du kjenner gutten best,så ikkje gje opp!!
lykke til!

Der det sitter en voksen på gulvet er det alltid barn! Selv om barnet vil gå hele tiden når det er hjemme, så har han sikkert mer enn nok med å observere de andre barna på avd. En bhg. hverdag er mye mer slitsom og "kaotisk" for et lite barn enn det å være hjemme med mor og far.

Når man leverer et såpass lite barn i bhg. må man være klar over at hverdagen deres blir annerledes enn det de har hjemme. Uten at personalet dermed gjør en dårlig jobb!

Back
Topp