Skuffet over barnehage

Nå er ikke jeg faglært eller noe, men er det ikke mer skadelig å gå mye med et barn som ikke er klar for det?? Mini her hoppet også over krabbestadiet og begynte å gå.... når han selv var klar![:)]

Jeg skjønner hva du mener, det er jo din lille gutt det er snakk om, men jeg forstår også barnehagepersonalet. Har selv jobbet i bhg.
Håper du kan få snakket ut med bhg og at de kan berolige deg med at det går fint med småen i bhg om du trenger det[;)]

Jeg synes du stresser for mye jeg... Når han bare er 11 mnd, så kan man ikke forvente at de kryper eller går enda, noen er senere enn andre. Ungene lærer ikke av å "bli tvunget" til noe de ikke er klar for, tvertimot faktisk! Man kan stoppe utviklingen ved å presse på, for da mister de lysten/ motivasjoen for videre utvikling!
Det kommer når det kommer, og barn lærer som regel av hverandre ved å observere og herme.

ORIGINAL: Bdancer

Unger lærer seg å krabbe og gå når de føler behov for det. hvis han sitter på ræva uten å si noe så er han fornøyd med det. han begynner å bevege seg rundt selv når han blir lei. kanskje derfor han ikke beveger seg rundt for egen maskin fordi du skjemmer han bort med å gå rundt med han?
Unger skal utvikle seg i sitt eget tempo - skal ikke settes opp før de sitter selv og skal heller ikke reises opp før de reiser serg opp selv!

Sign

ORIGINAL: Macka

Jeg vet at han ikke er fornøyd med det. Han er ikke det hjemme og kan ikke tenke meg at han er det i barnehage i så mange timer. Men han pleier å være snill når vi er utenfor hjemmet og klager sjeldent. Og om du ser andre unger på hans alder, så vet du at de sjeldent sitter i ro, men åler seg eller kryper rundt hele tiden. Unger på hans alder ønsker å komme frem, utforske ting, ikke sitte pent på gulvet å være tilfreds. Når det kommer til det at han ikke kryper så kan du lett si at jeg skjemmer han bort, men gutten har gått til fysioterapeut i mange måneder for å komme igang, uten resultat. Guttens pappa krøp heller aldri, så ikke alle barn gjør det. Noen reiser seg og begynner å gå og så kommer krype stadiet når de skal leke på gulvet.

Unger lærer seg å krabbe og gå når de føler behov for det. hvis han sitter på ræva uten å si noe så er han fornøyd med det. han begynner å bevege seg rundt selv når han blir lei. kanskje derfor han ikke beveger seg rundt for egen maskin fordi du skjemmer han bort med å gå rundt med han?
Unger skal utvikle seg i sitt eget tempo - skal ikke settes opp før de sitter selv og skal heller ikke reises opp før de reiser serg opp selv!

Det er jo sånn de LÆRER seg å krype og/eller gå, ved å sitte og i sitt eget tempo prøve seg frem og finne ut hvordan de kan gjøre det.. Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at DE skal gå med barnet når det tross alt ikke er bra for ham..?
I barnehagen er det mye som skjer og mye og se på, og han kan godt være fornøyd med å sitte på gulvet og observere (til han føler seg klar til å prøve å være mer med)- selv om han ikke er det hjemme (der det tross alt kan bli litt kjedelig for en liten pjokk)..
Og hvorfor går dere til fysio når du selv sier at det er normalt at de ikke kryper?

ja dette fikk vi lære på svangerskapskurset faktisk. det er liten vits i å gå rundt med den lille, lærer ikke å gå fortere av den grunn!

Ikke klar for det? Han elsker å gå. Han er ikke klar for å gå selv enda, men går fint med hjelpende hånd.
ORIGINAL: Delia

Nå er ikke jeg faglært eller noe, men er det ikke mer skadelig å gå mye med et barn som ikke er klar for det?? Mini her hoppet også over krabbestadiet og begynte å gå.... når han selv var klar![:)]

ORIGINAL: ~lill~

Jeg synes du stresser for mye jeg... Når han bare er 11 mnd, så kan man ikke forvente at de kryper eller går enda, noen er senere enn andre. Ungene lærer ikke av å "bli tvunget" til noe de ikke er klar for, tvertimot faktisk! Man kan stoppe utviklingen ved å presse på, for da mister de lysten/ motivasjoen for videre utvikling!
Det kommer når det kommer, og barn lærer som regel av hverandre ved å observere og herme.

Må signere denne.. Det er jo faktisk helt normalt at han ikke går enda!! Om barnet hadde vært 18 mnd og enda ikke krøp eller gikk kan jeg forstå bekymringen, men 11 mnd???? Gi han tid og rom så finner han nok ut av det selv...

Jeg var selv vikar i barnehage for 2 år siden da det var ei lita tulle som ikke kunne gå enda, og hun var den eneste. Jeg fikk HELT sjokk da jeg oppdaga at hun satt alene på baksiden av barnehagen mens alle de andre var på fremsiden, lekte, sprang, og hadde fått lunsj og saft ute. Og det var faktisk en god stund hun hadde sittet der også.

Ble så forferdet at jeg tok henne på armen og bort til de andre og spurte om de virkelig mente at det var ok at hun satt der alene? Fikk til svar at hun satt da sååå fint og lekte i sanden hun at det så de ikke noe behov for? Åh?! Så lunsj og en følelse av sosialt samvær var ikke viktig? Fra da av var jeg ekstra påpasselig med henne, og fikk kritikk for det!!![:@][:@][:@][:@][:@][:@]

*

Har ikke lest tråden, bare hovedinnlegget, og mulig jeg er treg nå, men:

Jeg forstår ikke problemstillingen. Fordi barn begynner å rulle, krype, gå eller hva enn det gjelder når de er klare for det, helt uavhengig av hva de voksne gjør. Mulig han hopper glatt over krypingen og går rett over på krabbing, deretter gåing. Så lenge han ikke har begynt med dette, så er han rett og slett ikke der i utviklingen, og fint lite du eller bhg kan gjøre med dette.

Eller er det noe spesielt som tilsier han trenger særlig trening?

Det er en grunn til at han går til fysio og synes det er rart du snakker mot det en fagperson mener vi skal gjøre. Det er IKKE sunt for ryggen å sitte i så mange timer. Det er belastning og det er en grunn til at babyer begynner å bevege seg. Og hvorfor skulle ikke det være bra for han å gå i 5 minutter da???
ORIGINAL: Maelle

Jeg vet at han ikke er fornøyd med det. Han er ikke det hjemme og kan ikke tenke meg at han er det i barnehage i så mange timer. Men han pleier å være snill når vi er utenfor hjemmet og klager sjeldent. Og om du ser andre unger på hans alder, så vet du at de sjeldent sitter i ro, men åler seg eller kryper rundt hele tiden. Unger på hans alder ønsker å komme frem, utforske ting, ikke sitte pent på gulvet å være tilfreds. Når det kommer til det at han ikke kryper så kan du lett si at jeg skjemmer han bort, men gutten har gått til fysioterapeut i mange måneder for å komme igang, uten resultat. Guttens pappa krøp heller aldri, så ikke alle barn gjør det. Noen reiser seg og begynner å gå og så kommer krype stadiet når de skal leke på gulvet.

Det er jo sånn de LÆRER seg å krype og/eller gå, ved å sitte og i sitt eget tempo prøve seg frem og finne ut hvordan de kan gjøre det.. Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av at DE skal gå med barnet når det tross alt ikke er bra for ham..?
I barnehagen er det mye som skjer og mye og se på, og han kan godt være fornøyd med å sitte på gulvet og observere (til han føler seg klar til å prøve å være mer med)- selv om han ikke er det hjemme (der det tross alt kan bli litt kjedelig for en liten pjokk)..
Og hvorfor går dere til fysio når du selv sier at det er normalt at de ikke kryper?

Så alle foreldre som går med sine unger før de lærer å gå selv, gjør stort feil? Seriøst altså.
ORIGINAL: merete_80

Må bare signere den. Og er vel heller ikke anbefalt å "gå med barna" før de vil det selv. (Og da har de jo vært gjennom reise seg opp, gå langs bordet-stadiet)

Sorry, men jeg tviler på at han sitter på rompa i 8-9 timer.

Sover han ikke i løpet av dagen?
Vil jo tro han sitter på gulvet når det er frilek men ellers er det jo mange andre aktiviteter i bhg.
Sangleker, eventyr, tegning og andre aktiviteter som han ikke trenger å sitte i ro på samme plass.

det jeg lurer på er om han ikke i det hele tatt ligger på magen og leker, sitter han kun? da er det ikke rart i mine øyne at han ikke åler eller kryper. da hadde jeg heller bedd de voksne om å legge han på magen og stimulert leken når han ligger slik..

men ja 5 min til dagen kunne de tatt seg tid til.. jobber selv i barnehage og det har en tid til...

sign

Vil du si at det alltid sitter andre barn ved siden av han når en av ansatte leker med han? Hvor skrev jeg at jeg ønsket at han skal bli båret rundt? Han trenger 1 hånd for å komme seg frem. Det er liten barnehage og flere ansatte. Det går fint an(om de ønsker) å gå litt med han og andre kan holde ett øye på de andre lekende barn. Og han ønsker å gå selv og han blir ikke båret rundt hele dagen.
ORIGINAL: Lissyjane

Det er jo nettopp fordi barn blir båret over alt at de ikke vil lære seg å krype å stå. Jeg skjønner barnehagen veldig godt. Nei,det er ikke det samme å sitte ned med han som å gå rundt med han. Når man går rundt med han,går de jo ikke med flere barn. Men når de sitter å leker med han,så sitter det jo andre barn der. Jeg synes du skal stole på barnehagen på dette punktet[;)] Jeg synes de tenker helt riktig[;)] Et barn som blir bært hele dagen,vil jo ikke trenge å krype eller gå. Og når han ser at de andre kommer seg frem,så vil jo han også bli oppmuntret til å krype eller stå[:)]

Jeg må beklage om jeg virket spydig. Kjenner en viss irritasjon over hvor mange som mener at jeg gjør galt i noe en fagperson sier jeg skal gjøre. Okej, det er min unge og jeg ønsker det beste for han. Jeg vet hvor glad han er i i å gå og ta på ting og jeg er skuffet over barnehagen. Men alle foreldre jeg vet om, viser for barna hvordan de skal gå når de nærmer seg 9 måneder. Skjønner ikke problemet og så blir jeg fortalt at det ikke er anbefalt. Jeg er ingen ekspert på barn, men jeg gjør det jeg mener er riktig og synes ikke jeg har gjort noe mer enn andre foreldre. Så er han kanskje umoden og kommer seg, men synes likevel de kan gå litt med han og at han ikke skal bli sittende, enten på gulvet, i sanden eller spisestolen.

Så alle foreldre som går med sine unger før de lærer å gå selv, gjør stort feil? Seriøst altså.

Må bare signere den. Og er vel heller ikke anbefalt å "gå med barna" før de vil det selv. (Og da har de jo vært gjennom reise seg opp, gå langs bordet-stadiet)

Jeg sa bare at det ikke var anbefalt. Skjønner ikke hvorfor du blir spydig (Ja, jeg vil påstå at en kommentar som "seriøst altså" er ganske spydig)

Takk.. Vi skal ta opp det etter jul, om situasjon er den samme da. Snart juleferie, vet du... [:)]
ORIGINAL: GutteBabyMars09

Du må snakke med bhg om dette, for det er ikke slik det skal være! Er skadelig å sitte lenge, enn å gå litt rundt omkring med hjelp! Synes synd på han jeg!

Man kan ikke forvente at barnehagepersonalet skal gå rundt å bære på barna for at de skal "oppleve" andre ting, de bærer han jo til og fra plasser(mat,stell, legging osv), triller forhåpentligvis turer og er litt ute.... Han sitter nok ikke på rompa for seg selv 8-9 timer, han spiser jo sammen med de andre, sover en lur og har utetid. I våres barnehage blir vi frarådet bæring på grunn av belastningsskader, men det blir jaggu mye bæring likevel for de små som ikke kommer seg fram selv. De som går blir også bært til tider. Det må jo de også gjøre?[8|]

Som hun dama sa til deg, de leker med han...han sitter ikke alene. At de ikke har tid til å holde han i handa å gå litt rundt syns jeg derimot er rart, men kanskje kommunikasjonen dere i mellom er dårlig, syns det er veldig snodig om de ikke gjør det. Vi holder barna i handa nesten konstant og øver med de, men vi bærer ikke så lenge vi ikke trenger.

Jeg er nesten bombe sikker på at gutten din har det bra, masse stimuli å være blandt andre barn. Håper det ordner seg[:)]
Men 8-9 timers dag for en 11 mnd gammel unge?[8|]

Back
Topp