Skuffende legebesøk.....

Devilina

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
.... ja det var det rett og slett. [&o]
Hadde tenkt jeg skulle gå til jordmor og fastlegen min annehver gang til ktr... men skjønner jo nå i dag etter 5 min hos legen, at jeg kun skal ha ho jordmor.
Sto 20min for å komme til skranken for å levere urinprøve og papirene mine.. ble så kalt inn til legen med en gang, rakk så vidt å sette rompa nedpå stolen på venterommet.
Han spørr.. "Hva kan jeg hjelpe deg med i dag da?" Hallo.... da jeg betilte timen for en måned siden så sa jeg da i fra at det var svangerskapskontroll... [>:]
Han lurte på om jeg hadde tatt prøvene, det hadde jeg ikke.. han små jogget ut og hentet papirene.. lurte hvor langt jeg var på vei, tok et blodtrykk som var fint. Og sier så at symfyse-fundus mål var ikke noe vits i å ta så tidlig... Ble litt satt ut.. trodde man burde tatt det rundt nå jeg, får hå en pekepinn på om babyen vokste normalt etc.. er 22+6 i dag.
Så alt i alt var jeg inne hos han i 5 MINUTTER!!! Ble ganske skuffet jeg... trodde liksom en lege tok seg litt bedre tid når man hadde slike ktr., i alle fall når man har rett på 15min som er en legetime. Jobber da på legekontor selv og andre kvinner blir jo sjekkt i hue og ræva for alt mulig.
Måtte så ut og vente i 20 minutter for å komme inn på laben til sjekk av blodprosenten, som var på 10,8 i dag... den har dalet bra ned. Så blir vel noe jerntabletter her vel.. men føler meg faktisk ganske pigg.

Så alt i alt en liten utblåsning fra meg i dag og jeg skal i hvertfall IKKE ha mere kontroller hos han.
Ringte jordmor får å fortelle om opplevelsen og få en time, men der var det fult, så fikk bare framskynt timen jeg hadde i midten av april med en uke... bedre enn ingenting da.

Usj, så tråki... Legen min tar seg god tid, måler symfyse-fundus (tok første mål hos jordmor da jeg var i uke 17), måler blodtrykk, lytter på hjertet til babyen, og så er det blodprøve, veiing og leverer urinprøve. Og ho spør alltid om det er noe jeg/vi lurer på, og forteller gjerne litt fra da hun var gravid, hehe. Så jeg skjønner godt at du ble skuffet over den legetimen der ja. Jeg hadde blodprosent på 11,6 sist, men de sa ikke noe om jerntabletter (blodprosenten har sunket jevnt og trutt i svangerskapet). Hva må vi ned på for å begynne på jerntabletter? [:)]

Ja, skjønner godt at du er skuffet. Men du har fått tatt alle de standard blodprøvene, ikke sant? Så sånt sett er det vel ikke nødvendig å gå til legen? Du får holde deg til JM fra nå av da. Er ikke alle leger som egner seg like godt til alle typer pasienter/helse-"problem".
Ang. blodprosenten din, så tror jeg ikke nødvendigvis du trenger å begynne på jerntabletter. Tror ikke man må det før den er under 10, nærmere 9. Også er det vel også avhengig av hvordan det står til med jernlagrene.

Uff, høres ut som min lege.. Var på første kontroll der.. å han bare lurte på ka problemet va!. hmrf!.
Ja.. jordmor har nok mer tid til oss kan jeg tru..

Kordan prøve e det man tar?. tar dem sånn sprøyte eler noe for å sjekke blodet?. har ikke tatt sånn siden kontroll 1.. vanlig at dem gjør det hver kontroll?.

Jøss....lite koselig. Trodde faktisk at leger likte å få gravide for da er det endelig noe positivt og koselig som skjer...
Min lege tar seg hvertfall veldig god tid hver gang, og i tillegg kommer jeg inn til ei annen dame først og veier meg og sånn, og hun spør masse om hvordan det går. Så føler jeg får masse igjen for det. Jordmor målte meg allerede i uke 16.
Skjønner at jeg er heldig med legen min når jeg leser om alle de merkelige legene folk har [>:]

Merkelig lege [:@]
Jeg tok mine mål for første gang da jeg var akkurat halvveis.
Da var det legen som tok dem. Skal til jordmor neste gang [:)]
Går ca annenhvergang til hver.

ORIGINAL: havet

Uff, høres ut som min lege.. Var på første kontroll der.. å han bare lurte på ka problemet va!. hmrf!.
Ja.. jordmor har nok mer tid til oss kan jeg tru..

Kordan prøve e det man tar?. tar dem sånn sprøyte eler noe for å sjekke blodet?. har ikke tatt sånn siden kontroll 1.. vanlig at dem gjør det hver kontroll?.

Når dem sjekker blodprosenten er det med et stikk i fingeren. Jeg har sjekket det de gangene jeg har vært hos legen (ikke hos jordmor). Tok jo flere blodprøver på første kontroll hos legen da. Går hos lege og jordmor annenhver gang sånn ca jeg. [:)]

Når det gjelder blodprosenten... stikk i fingeren så skal denne taes kun ved 1 ktr. og ved uke 28 faktisk, men på legekontor har de tendens til å ta den hver gang... men lot ho studenten få øve seg i dag [8D]
Men uansett... dårlig erfaring, men en erfaring rikere da... han egner seg mest til andre ting ja... 5 minutter... er det verste!
Og så i tillegg si at det ikke er noe viktig å måle symfyse-fundus målet.. vil da påstå at det er det....

Nei man gir egentlig ikke jerntabletter før blodprosenten er nedpå 9, men det er så forskjell praksis fra lege til lege...

Men jordmor here I come.... helt klart, men irriterer meg litt at jeg ikke får sjekket opp ting før uke 26-27, men sitter liksom å lurer litt....

Hei snuppa! Sniker litt her inne jeg.
Utrolig tråki med den legen i dag [&o] Skal jo selvfølgelig ikke være sånn!! Glad jeg har både jm og lege som tar seg god tid når jeg er der på s.ktr. Det skal jo liksom være kos å dra på ktr syns jeg da!
Første gang de målte symfuse-fondus på meg var jeg bare 19 uker. Så syns det er rart han ikke tok seg tid til det [8|]
Forhold deg til jm du så langt det lar seg gjøre hvis du ikke MÅ til legen pga sykdom.
Sender deg en stooor klem!! [;)]

Min jordmor sa at jerntilskudd trengs ikke vurderes før man har blod% under 9. Det er visst ikke bra for barnet med jern.

Har litt samme inntrykk av lege, min tar seg tid, men han er for usikker på hva han driver med synes jeg, så her blir det kun jm fremover!

*Belle* HEI!!! [:D] Hyggelig at du tok en tur innom.... ja makan til merkelig lege... men synes det rett og slett skulle vært en regel på at svangerskapskontroller skulle bare leger drite i... mange som er usikre og ikke gjør som de skal etc...
Men men... har i alle fall time igjen hos jordmor 9 april, så få bare smøre meg med tolmodighet [;)]

Lovja. Ja jeg er klar over det, så kunne ikke skjønne hvorfor det var så nødvendig å sjekke opp hvorfor jeg hadde "bare" 10,8 i blodprosent... har da jobbet med dette selv på legekontor og skjønner da at å ligge lavt er normalt i et svangerskap... Hadde jeg vært helt svingstang hadde det vært en annen sak, da ER det jo noe som mangler etc...
Nei... sjiter i hele jern greie forelbig og fortsetter som jeg har gjort før. Finnes jo ikke dårlig og ikke har jeg kranglete bekken eller noe... HURRA!

Så kjedelig[:@] leger er skikkelig teite sånn, de har det ofte altfor travelt. Fant ut sist svangerskap at jeg skulle bare gå til jordmor på grunn av det. Nå går jeg ca. annenhver gang til lege og jordmor, og jordmor legger opp til at jeg skal til lege også. Er der ca. en gang i måneden for å fornye sykemeldinga, men synes han kan måle blodtrykk og lytte etter hjertelyden til bebis når jeg først er der, og det er jm enig i[;)]

Back
Topp