Skuddår..

Jegerfruen

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei!

Jeg var hos jordmor i dag, og der sa hun at jeg er 26+6 uker på vei. Men ifølge alle apper er jeg 26+5 uker på vei. Jeg forstår at en dag fra og til ikke har så mye å si, men tar de hensyn til at det er skuddår når de setter termindato på OUL?

Et lite spm til...blir ikke helt klok av når 3.trimester starter jeg! Er det uk 27+0 , 28+0 eller 29+0 :hilarious:

Det tviler jeg på. Spiller det så stor rolle da? Er jo bare noen få prosent som føder på termindato uansett :)

Tredje trimester er 28+0, altså din 29.svangerskapuke

Hei!

Jeg var hos jordmor i dag, og der sa hun at jeg er 26+6 uker på vei. Men ifølge alle apper er jeg 26+5 uker på vei. Jeg forstår at en dag fra og til ikke har så mye å si, men tar de hensyn til at det er skuddår når de setter termindato på OUL?

Et lite spm til...blir ikke helt klok av når 3.trimester starter jeg! Er det uk 27+0 , 28+0 eller 29+0 :hilarious:

Jeg tror de tar hensyn til skuddår når de bruker modellen på PCen. Det gjorde de iallefall på min OUL. Men hos jordmor bruker hun det fysiske hjulet, og det tar ikke hensyn til skuddår. Derfor var beregnet termin feil på første kontroll og hvor langt jeg var på vei ble feil på andre kontroll fordi hun da tok utgangspunkt i termindato. Fra og med neste kontroll skal det nok stemme overens tenker jeg.

Jeg kommenterte feilen til jordmor og det ble nesten litt dårlig stemning av at jeg hang meg sånn opp i den ene dagen :p

Jordmor har 2 eller 3 dager mer enn jeg har :p så aner ikke. Følger appene. Babyverden siden jeg er i 3. Trimester, 27+0 på søndag, så da følger jeg det :)

Alle appene sier 27+0 med unntak av preglife. Men preglife baserer seg på hva som gjelder i Sverige, så derfor er nok 27+0 riktig tror jeg.

Det er fordi det hjulet de bruker for å regne termin ikke regner med at det er skuddår, så kan rett og slett hende hun har glemt å regne det med :)

Sniker fra juli :)

Jeg fikk først en termindato på privat oul som ikke stemte med appene mine. Uka etter var jeg på oul på offentlig sykehus og der ble termindato satt én dag frem og da stemte alt med apper. (Da ble jeg også satt et par dager tilbake tror jeg). Tror det er litt hipp som happ, men jeg forholder meg uansett til den datoen jeg fikk på oul. Spent på hva jordmor sier på neste kontroll :p

Back
Topp