Skriver dere fødselsbrev?

Jeg skrev sist gang. Ble da anbefalt av jordmor å gjøre det pga tidligere voldtekt og mine intimsoner. Skrev ikke noe om hvordan jeg ville selve fødselen skulle være, for det er jo umulif å bestemme på forhånd. Men f.eks at jeg helst vil unngå epidural pga frykten for å fullstendig miste kontroll om den blir satt feil e.l.

Endte med å glemme å levere det på føden da, for da jeg var igang så følte jeg meg såpass trygg på de som var der og det ble for meg en drømmesituasjon hvor de hele tiden var opptatt av hvordan jeg hadde det.

Eg tenker å gjere det. Litt fordi eg er utdannet innen for helse og derfor litt opptatt av div enkle medisinske greier, og også for min og samboers del.. Eg har en tendens til å svime av ved smerter og samboer blir dårlig bare av å sjå blod på TV :pale

Jeg skrev, men glemte den hjemme. Tror ikke jeg skriver denne gangen, mannen vet bå hvordan jeg vil ha det. :)

Skrev ikke sist og følte ikke jeg hadde problemer med å få fram hva jeg ønsket uten å ha det skriftlig :) tror ikke jeg skriver nå heller :)

Jeg skal skrive et, men mest med mine tanker og bekymringer og at jeg ønsker det meste forklart underveis. Slik at jeg føler at jeg har en viss kontroll(selv om jeg helt sikkert ikke har det) + ønsker eller ting jeg kunne ha tenkt meg. Som sen avnavling, at barnet skal tørkes før det legges på brystet osv.

Tror ikke jeg skal skrive, føler ikke jeg har noe spesielt som er veldig viktig for meg, tar det som det kommer.

Da jeg fødte dattera mi for 6 år siden, skrev jeg ikke brev. Da tenkte jeg at dette har jeg ikke gjort før, så jeg vet ikke hva jeg skal forvente meg. Men denne gangen tror jeg kanskje jeg kommer til å skrive brev. Mulig mannen min ikke blir med på fødselen og da tenker jeg at et brev kan være lurt med mine tanker :)

Da er fødselsbrevet skrevet og det kjennes bra!
Har lite spesifike "dette vil jeg, dette vil jeg ikke" siden jeg er førstegangs og presiserer at jeg er åpen for forslag på det meste, men å skrive noen tanker rundt fødselen kjente jeg hjalp litt som en slags mental forberedelse om ikke annet. Takk for alle tips der ute! :)

Jeg har vært i samtale med jordmor på sykehuset, og har fått lagt ønsker og div inn i jornalen på sykehuset da jeg også har vært utsatt for overgrep.
Vurderer alikavel å skrive fødselsbrev i tillegg til det dem allerede har.

skrev mitt fødselsbrev i går. Valgte å skrive for jeg har utviklet en voldsom fødselsangst de siste ukene...

Har skrevet fødselsbrev og gått igjennom denne med JM på sykehuset :) hun syns det var kjempe flott at jeg hadde gjort dette og fikk beskjed om å ta det med når jeg skal føde også :)

Jeg har også skrevet og det føltes bra, med presiseringer sånn som hvis mulig/anbefalt etc. Eneste som jeg synes er veldig viktig for min del er at jeg heller vil klippes istedenfor å revne og at jeg vil vite mest mulig om hva som skjer under fødselen. :)

Da er fødselsbrevet skrevet og det kjennes bra!
Har lite spesifike "dette vil jeg, dette vil jeg ikke" siden jeg er førstegangs og presiserer at jeg er åpen for forslag på det meste, men å skrive noen tanker rundt fødselen kjente jeg hjalp litt som en slags mental forberedelse om ikke annet. Takk for alle tips der ute! :)
Helt enig. Har skrevet noen notater og syntes det føltes bra som en forberedelse. Vet ikke om jeg blir å ta det med på sykehuset da det ikke hadde spesifikke ting, mer bare mine tanker rundt fødselen... :)

skrev mitt fødselsbrev i går. Valgte å skrive for jeg har utviklet en voldsom fødselsangst de siste ukene...
Føler du det hjalp å skrive? Har du fått pratet med noen om det?

Vet ikke om det går på det samme, men jeg har selv hatt noen runder med nærmest panikkanfall fordi det er så vanskelig å skjønne at kroppen min skal greie å gjennomføre en fødsel. Så uvirkelig. Selv om jeg vet at millioner av kvinner har fått det til før meg :p Hjalp da å snakke med jordmor på sykehuset. Vet ikke hva din angst går ut på, men kanskje det hjelper å snakke med noen?

Jeg har vært i samtale med jordmor på sykehuset, og har fått lagt ønsker og div inn i jornalen på sykehuset da jeg også har vært utsatt for overgrep.
Vurderer alikavel å skrive fødselsbrev i tillegg til det dem allerede har.
Så bra at de har gjort det! Ja, det gjør sikkert ingenting å skrive et i tillegg :)

Har skrive ønskebrev :) går mye på hvordan jeg ønsker de skal behandle meg, når jeg skal ha epuidral og hvordan jeg opplevde sist fødsel. Står at jeg er åpen for all smertelindring feks.

Føler du det hjalp å skrive? Har du fått pratet med noen om det?

Vet ikke om det går på det samme, men jeg har selv hatt noen runder med nærmest panikkanfall fordi det er så vanskelig å skjønne at kroppen min skal greie å gjennomføre en fødsel. Så uvirkelig. Selv om jeg vet at millioner av kvinner har fått det til før meg :p Hjalp da å snakke med jordmor på sykehuset. Vet ikke hva din angst går ut på, men kanskje det hjelper å snakke med noen?
Jeg har ei venninne som er jordmor. hun har fått lese det og vi har snakket en del om det. Jeg vet jo at kroppen min klarer en fødsel siden dette er nr 2, men hodet mitt klarer likevel ikke stole på de rasjonelle tankene og det blir bare helt kaos. Så mitt brev går ut på hva jeg føler og trenger hjelp til underveis. Samtidig at jeg har dødsangst ifht fødselen. Det hadde jeg ikke sist, så det må ha kommet nå pga den lille snuppa jeg har her hjemme.. gleder meg sånn til jeg er ferdig, hjemme og vet at alt er bra!

Føler at det hjalp i den forstand at jeg vet at de hvertfall vet hvordan jeg har det og de legger til rette så godt de kan, men angsten forsvinner jo ikke ved å skrive et brev, så for min del må jeg bli ferdig..

Jeg fødte for noen dager siden og her så spurte jordmor etter ønskebrev, i kampens hete hadde jeg helt glemt det, men samboer fant det frem og det ble lagt sammen med helsekortet. Jm sa i ettertid at det var veldig fint brev :) (Selv om ingenting "gikk etter planen" :P )

Last edited:
Jeg skal skrive fødebrev. Jeg skrev ikke det til første fødsel, men denne gangen er mannen og jeg separert. Så nå er det ikke alle ting jeg ønsker at han skal se. Skal til jordmor på tirsdag og planlegge litt mer.

Back
Topp