Skriver dere fødselsbrev?

Babypie

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Marsmagi 2025
Julemiraklene 2025
Har lest flere steder at det anbefales å skrive fødselsbrev. Tenkte kanskje å gjøre det, men er førstegangsfødende så aner jo ikke hva jeg går til og er dermed vanskelig å si hva jeg ønsker/ikke ønsker sånn on the top of my head :)

Skal dere skrive fødselsbrev? Har det noe for seg?

Har aldri gjordt det og kommer ikke til å gjøre det nå heller.

Gjorde det ikke første gang, og kommer heller ikke til å gjøre det denne gangen.

Som førstegangs vet man ikke hvor mye smerte man tåler, man kan ha ønsker, men man må være klar over at det ikke alltid blir slik. Jeg ville ikke ha skrevet brev som førstegangs. Kanskje når man skal ha andre, tredje etc, for da vet man litt mer hvordan man vil ha det

Tenker at det beste en kan gjøre før en fødsel er å sette seg inn i å forberede seg på alle scenarioer og stole på at de på sykehuset vet best. Håper på å slippe både smertestillende og keisersnitt, men skjer det så skjer det.

Jeg gjorde det sist og gjør det nå :) syns det er greit at de kan få lese litt om oss, forie fødsel og tanker rundt denne. Vet aldri hvordan man er når man kommer inn :) men har presisert at dette er tanker og ønsker, men følger det de sier på sykehuset :)

Ingenting gikk etter boka sist, så nesten mer forberedt på det denne gangen enn at det skal gå etter boka :p

Har lyst, selv om jeg vet det ikke blir en "oppskrift" man følger.
Men leser de alltid fødebrevene? Så sant det ikke er veldig hastverk med fødsel?

Vil si poenget med fødebrev som jeg ser det er om det er ting du vet om. Eks tåler vanlig vis smerte bra/dårlig. Liker/ ikke nåler / sprøyter. Er redd engstelig for...... Ønsker for smertelindring. Spesielt om du eller den du har med deg ikke er i stand til å meddele dette.

Jeg har ikke gjort det før, og skal ikke gjøre det nå. All info om graviditeten står i journalen min, og resten går som det går:p

Jeg har født 3 ganger før; skrev fødebrev 1. og 3. gang. Fødsel nr 2 skrev jeg ikke, og jeg føler at jeg hadde minst "kontroll" over den fødselen. Jeg kommer til å skrive fødebrev denne gangen også, jeg syns det er betryggende :) er ingen garanti for at ting går som planlagt, men jeg syns det er litt deilig at den jordmoren (de jordmødrene) som skal ha ansvaret for meg får lest litt om mine tanker og følelser rundt fødselen og graviditeten. Så jeg anbefaler å skrive fødebrev ;)

Nope. Synes det er mye lettere å bare ta en kjapp prat når man går inn i fødestuen.

Du kan søke på fødebrev på nette og få punkter/en mal. Er greit for oss førstegangsfødene :)
Jeg har med mine forventinger, tanker, redsler og følser rundt fødsel.
At jeg eks:
- ikke ønsker studenter
- mest mulig smertelindring
- ro og fred, minst mulig mass
- at helsepersonell skal gjøre minst mulig med henne, far skal ta på bleie/klær, bære til vekt/måling
- ønsker reise hjem etter obligatoriske 6-8 timene

andre tips som du kan ha med i ett brev er:

-Tanker om basseng/badekar
-tanker om alternative smertelindringer
-tanker om epidural/ikke epidural
- frykt/redsel
-tanker om alt mulig ;)
-litt info om hvem som skal være med på fødsel fra din side
-litt info om hva du ønsker av helsepersonell
-hvor mye/lite info/mas/besøk du ønsker av helsepersonell

etc... Alt mulig kan stå der :)

Jeg venter nr 3, har ikke skrevet fødebrev med de to første, og har heller ingen planer om å gjøre det nå. Er det noe jeg ønsker ikke ønsker, snakker jeg jo bare med jordmoren og forteller det. Funker ihvertfall veldig fint for meg. Hadde 9 cm åpning når jeg kom inn med nr en, men hadde ingen problemer med å kommunisere mellom riene selv om fødselen var godt i gang :happy:

Tar jeg feil når jeg tenker at hele ideen med brevet er hentet fra USA? :p

Vet ikke hva jeg ender med, men takk for alle svar :)

andre tips som du kan ha med i ett brev er:

-Tanker om basseng/badekar
-tanker om alternative smertelindringer
-tanker om epidural/ikke epidural
- frykt/redsel
-tanker om alt mulig ;)
-litt info om hvem som skal være med på fødsel fra din side
-litt info om hva du ønsker av helsepersonell
-hvor mye/lite info/mas/besøk du ønsker av helsepersonell

etc... Alt mulig kan stå der :)
Du kan søke på fødebrev på nette og få punkter/en mal. Er greit for oss førstegangsfødene :)
Jeg har med mine forventinger, tanker, redsler og følser rundt fødsel.
At jeg eks:
- ikke ønsker studenter
- mest mulig smertelindring
- ro og fred, minst mulig mass
- at helsepersonell skal gjøre minst mulig med henne, far skal ta på bleie/klær, bære til vekt/måling
- ønsker reise hjem etter obligatoriske 6-8 timene

Tusen takk for tips! Ser for meg at alt dette vil kunne fungere bra som en mental forberedelse om ikke annet. Er jo ikke sikkert ting går som tenkt, brev eller ikke, men er jo bra å ha tenkt gjennom ulike scenarioer som en lengre opp også skrev :)

Fikk mal for å skrive brev av jordmor idag, så da blir det vel brev her likevel hehe

Her har du et eksempel på fødebrev, denne fikk jeg tilsendt av Ahus sammen med time om oul :)

Vedlegg

• ImageUploadedByBV Forum1473353631.008534.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1473353631.008534.jpg
    63,4 KB · Visninger: 56
Back
Topp