Skrivemåte for navnet Emiil ?

Skrives vanligvis bare Emil. Er som flere sier, når det blir brukt som andre fornavn, så vil man automatisk uttale det Emiil. Og hvis ikke, så lærer man det veldig fort. :)

I følge SSB så er det
Resultat
Det er 15 menn som har Emiil som første fornavn

Det er 13 menn som har Emiil som eneste fornavn

Så jeg kunne godt gått for å skrive det med dobbel i, så man slapp misforståelser og heller brukt noen ganger ekstra på å forklare folk hvorfor man har med "ekstra" i.
For når det står Emil, så ville jeg sagt Emil, uansett. Men igjen, man venner jo seg på det når man har hørt navnet noen ganger, men folk man nettopp har møtt vil mest sannsynlig si feil til å begynne med.

Ville skrevet Emiil. Skjønte d med en gang kordan d skulle uttales da. Blir litt ekstra spesielt navnet også da ;-)

Hvilken skrive måte blir riktig når eg skal ha Emiil som 2 fornavn. Og ønsker trykk på i en. Ønsker ikkje at folk skal missfårstå og si Emil. Er Emiil rett? Blir veldig usikker og vil ikkje la gutten ha skrive feil i navnet sitt :p

Min gutt heter Emil som navn nr 2, skrives rett ut men utales emiil (ingen som har sakt det feil);)

Da ville jeg sagt emi-il

Det staves jo Emil uansett. Vi bruker ikke apostrof i Norge, så noe apostrof på i'en blir også feil.

Mange navn har ulike valg for uttale, er bare sånn det er. Er jo bare de første par gangene man må presisere at navnet skal uttales på en annen måte enn "standard"

Når det er som andre fornavn, er det lettere å forstå at det er "Emil," og ikke "Emil."
Litt som f.eks "Kim André."
Det har å gjøre med hjernens oppfattelse av ord og bokstaver som kommer etter hverandre.
Du kan nok bare skrive "Emil," og allikevel slippe å forklare uttalen så ofte som du kanskje forventer.

Emil med én i, annet blir rart synes jeg. Samme som Kristin, som noen uttaler Kristiin -det skrives også med én i, uten apostrof.

Min gutt heter Emil som navn nr 2, skrives rett ut men utales emiil (ingen som har sakt det feil);)
Samme her..var å redd for det i begynnelsen...men aldri hørt noen si feil... Vet om en som har det som eneste navn .. Han skriver Emile...med apostrof...men når de skal rope opp han fra lister sier mange emilie ;)

Gutten min heter Emil, som trykk på i'en som mellomnavn. Bestemor på landet sier jo Eeeemil, men ellers sier folk rett :)

Eg kjenner eg tipper mest mot Emil.. Men nå mener mannen min Emiil.. Blir sprø .. Finnes vell ingen fasit. Og begge deler er vell egentlig like rett og like feil :p

Da skrives det Emile. Emiil så rart ut. Mange som uttaler navn "feil", men det er jo bare å si det som er rett for dere sånn at andre gjør det "riktig".

Back
Topp