Skrikekur?

Vestlandstaus

Glad i forumet
EDIT: Jeg tenker først og fremst på babyer under 1 år når jeg skriver dette innlegget.

Dere som bruker skrikekurer på barna deres, har dere lest om det eller tar dere det helsesøster sier for god fisk?
Har dere tenkt på hva eventuelle langtidsskader kan være? At barnet deres kan få problemer med å stole på folk, å knytte seg emosjonelt til noen og andre sosiale "defekter"?

Når babyen din ligger der i sengen sin og gråter alene så er det fordi den har separasjons-angst, er redd eller lei seg. Det er ikke for å være slem at den gråter. Når du går fra babyen din gråtende produserer kroppen stresshormonet kortisol. Det virker dempende på immunsystemet, Det kan føre til at systemet for å takle stress blir dårligere. Og kortisol gjør at koblingen mellom hjerneceller virker dårligere.
Det øker blodtrykket i hjernen og kroppen og reduserer oksygenet i kroppen.

I tillegg kan babyen din begynne å tvile at du faktisk kommer når hun/han roper på deg. Vil du at barnet ditt skal leve med den usikkerheten?

Les mer på Sov lille baby: http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm OG forsking http://www.sovlillebaby.com/forskning.htm

Mener du at det er feil uansett, uavhengig av alder på barent og hva man har forsøkt tidligere? Eller snakker du bare om små babyer her?

Jeg leste masse om det før vi prøvde det ut såvidt her. Men hun gråt kun et halvt minutt før jeg gikk inn og satt ved sengen og sang og strøk på henne.  Hun var aldri alene og grein.
Da var hun vel 8mnd eller noe. Nå gråter hun sjeldent ved leggetid. Bank i bordet!!

Synes ikke noe om å la små babyer ligge og gråte seg i søvn, og det hadde jeg heller ikke klart :(

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Mener du at det er feil uansett, uavhengig av alder på barent og hva man har forsøkt tidligere? Eller snakker du bare om små babyer her?

Jeg personlig kommer aldri til å bruke en sånn "kur" på mine barn uansett hvor gamle de er. Men jeg mener at barn under 1 år ALDRI skal ligge alene å gråte. Dette fordi at den delen av hjernen som roer ned kroppen etter gråting, den delen som får redusert kortisolnivået i kroppen, den delen er ikke ferdig utviklet før i 1-2 års alder.

Vestlandstaus skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg personlig kommer aldri til å bruke en sånn "kur" på mine barn uansett hvor gamle de er. Men jeg mener at barn under 1 år ALDRI skal ligge alene å gråte. Dette fordi at den delen av hjernen som roer ned kroppen etter gråting, den delen som får redusert kortisolnivået i kroppen, den delen er ikke ferdig utviklet før i 1-2 års alder.

Flott for deg, at du har sluppet og havne i det dillemaet. Men når barnet aldri har sovet skikkelig og nermer seg 2,5 år, og man har vært i kontakt både med midtimellom senteret i Oslo, leger, helsesøster og psykologer på helsestasjonen, forsøkt alle råd og metoder som er, og ingenting har hjulpet, da blir man desperat.

Når man i tillegg ser at barnet har det dårlig, fordi det er konstant trøtt og slitent, ja, da legger man alle prinsipper til side, og gjør alt man kan for at barnet skal få en god natts søvn.

For all del, du må få ha dine meninger, men jeg synes bare det er så tåpelig med slike bastante meninger hvis man ikke har hatt ett barn som virkelig har lidd pga. for dårlig søvn. Og har man hatt det, da vet man at man gjør hva enn som skal til for og få barnet til og sove, rett og slett for barnets beste!

Jeg forstår jo at det hovedsakelig er små babyer som diskuteres her da, og saken stiller seg jo litt annerledes da. Alikevel synes jeg man skal være forsiktig med alt for bastante meninger..

Veldig enig!

Se for deg å ligge på et mørkt rom alene, uten mulighet til å flytte deg, uten mulighet til å fortelle hva du vil, og så å oppleve at de menneskene i verden man skal kunne stole 100% på, forlater deg og ignorerer dine rop om hjelp...

Og en annen ting jeg synes er ganske sykt, er de anbefalingene om å ikke kose med barnet om nattet, og unngå øyekontakt om man må f.eks. skifte. De trenger da menneskelig kontakt i form av nærhet, blikkontakt osv også om natten.

Og jeg synes det er rart å snakke om vanskelige babyer. Kanskje disse foreldrene burde stoppe og tenke over hvorvidt det kanskje er de som er vanskelige? Babyer er bare babyer, og gråt er deres kommunikasjonsform. De gråter når de trenger noe, ikke for å plage foreldrene sine. Og oppmerksomhet er faktisk et like reelt og viktig behov som alle de andre grunnleggende behovene! Uansett om det er natt eller ikke.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Vestlandstaus skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Flott for deg, at du har sluppet og havne i det dillemaet. Men når barnet aldri har sovet skikkelig og nermer seg 2,5 år, og man har vært i kontakt både med midtimellom senteret i Oslo, leger, helsesøster og psykologer på helsestasjonen, forsøkt alle råd og metoder som er, og ingenting har hjulpet, da blir man desperat.

Når man i tillegg ser at barnet har det dårlig, fordi det er konstant trøtt og slitent, ja, da legger man alle prinsipper til side, og gjør alt man kan for at barnet skal få en god natts søvn.

For all del, du må få ha dine meninger, men jeg synes bare det er så tåpelig med slike bastante meninger hvis man ikke har hatt ett barn som virkelig har lidd pga. for dårlig søvn. Og har man hatt det, da vet man at man gjør hva enn som skal til for og få barnet til og sove, rett og slett for barnets beste!

Jeg forstår jo at det hovedsakelig er små babyer som diskuteres her da, og saken stiller seg jo litt annerledes da. Alikevel synes jeg man skal være forsiktig med alt for bastante meninger..

Nå vet vel ikke du alt og om jeg har opplevd barn som ikke sover hele natten i egen seng eller ikke. Du antar at jeg har barn som sover natten igjennom fra de er noen mnd. Men realiteten er en helt annen. Men vi har valgt å takle dette på en annen måte. Vi holder oss unna Ferber da jenta vår på litt over 2 år faktisk fort får separasjons-angst.

Men nå var denne tråden ment for de som bruker skrikemetode på babyer, altså under 1 år.

Vestlandstaus skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Vestlandstaus skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Nå vet vel ikke du alt og om jeg har opplevd barn som ikke sover hele natten i egen seng eller ikke. Du antar at jeg har barn som sover natten igjennom fra de er noen mnd. Men realiteten er en helt annen. Men vi har valgt å takle dette på en annen måte. Vi holder oss unna Ferber da jenta vår på litt over 2 år faktisk fort får separasjons-angst.

Men nå var denne tråden ment for de som bruker skrikemetode på babyer, altså under 1 år.

Jeg anttar ikke at ditt barn har sovet natten igjennom fra det var noen måneder nei, men jeg tør annta at du ikke har ett barn som ikke fungerer på dagtid overhgodet, for da gjør man virkelig det som skal til. Selvfølgelig stiller ting seg litt annerledes om ditt barn får seperasjonsangst veldig fort, men da vet du jo gjerne at barn er forskjellige da, og at man må bruke forskjellige tilnermingsmetoder ut ifra sitt barns problemer. Da synes jeg i allefall det blir helt feil og være så bastant på hva som er rett og galt for alle barn!

Ja, jeg forstår at det i hovedsak gjelder babyer her, men alikevel tar du opp skrikekur som ett tema, med meget bastante meninger, og da bør det jo gå ann og diskutere litt rundt dette temaet som det virker som du brenner skikkelig for.

jeg ville aldri latt en baby skrike nei..
men datteren min på 2,5 år når ho ikkje legger seg skikkelig må ho ligge og skrike i 5-10 min før jeg går inn og spør om vi skal kose og sove nå og ikke tulle :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg anttar ikke at ditt barn har sovet natten igjennom fra det var noen måneder nei, men jeg tør annta at du ikke har ett barn som ikke fungerer på dagtid overhgodet, for da gjør man virkelig det som skal til. Selvfølgelig stiller ting seg litt annerledes om ditt barn får seperasjonsangst veldig fort, men da vet du jo gjerne at barn er forskjellige da, og at man må bruke forskjellige tilnermingsmetoder ut ifra sitt barns problemer. Da synes jeg i allefall det blir helt feil og være så bastant på hva som er rett og galt for alle barn!

Ja, jeg forstår at det i hovedsak gjelder babyer her, men alikevel tar du opp skrikekur som ett tema, med meget bastante meninger, og da bør det jo gå ann og diskutere litt rundt dette temaet som det virker som du brenner skikkelig for.

Men jeg har jo ikke bastante meninger. Jeg sier bare at jeg personlig ikke kommer til å bruke denne metoden. Og ja, jeg vet at barn er forskjellige. Som du sier, så kan Ferber være en løsning for et barn på 2-3 år, men ikke for en baby på 5 mnd.

Miriel skrev:
Veldig enig!

Se for deg å ligge på et mørkt rom alene, uten mulighet til å flytte deg, uten mulighet til å fortelle hva du vil, og så å oppleve at de menneskene i verden man skal kunne stole 100% på, forlater deg og ignorerer dine rop om hjelp...

Og en annen ting jeg synes er ganske sykt, er de anbefalingene om å ikke kose med barnet om nattet, og unngå øyekontakt om man må f.eks. skifte. De trenger da menneskelig kontakt i form av nærhet, blikkontakt osv også om natten.

Og jeg synes det er rart å snakke om vanskelige babyer. Kanskje disse foreldrene burde stoppe og tenke over hvorvidt det kanskje er
de som er vanskelige? Babyer er bare babyer, og gråt er deres kommunikasjonsform. De gråter når de trenger noe, ikke for å plage foreldrene sine. Og oppmerksomhet er faktisk et like reelt og viktig behov som alle de andre grunnleggende behovene! Uansett om det er natt eller ikke.

Jeg er kjempe enig.

Vestlandstaus skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Men jeg har jo ikke bastante meninger. Jeg sier bare at jeg personlig ikke kommer til å bruke denne metoden. Og ja, jeg vet at barn er forskjellige. Som du sier, så kan Ferber være en løsning for et barn på 2-3 år, men ikke for en baby på 5 mnd.

Ok, da er vi jo enige da! :p

Prøvde å finne igjen den siste tråden vi hadde om det her inne, men no luck.
Jeg er ikke for, men heller ikke motstander. Har man prøvd alt og foreldre begynner å slite mtp andre barn, jobb osv så synes jeg at man kan gi det en sjangse hvis de føler at dette er siste utvei.

Vi gjore det da mini var 8 mnd. Jeg hadde verken hørt eller lest om dette da vi gikk i søvngruppe hos HS. Det tok 4 dager og etter det har mini sovet gjennom. Heldigvis ble det aldri gråting lenger enn 15 min de to første dagene. 15 min for lenge, men heldig ifh til de barna som ligger opp til en time. Hos oss var det ikke siste utvei så hadde jeg undersøkt rådet til HS så hadde jeg nok vært mer skeptisk og kanskje aldri gjennomført det.

Har ikke lest linken, men er ihf nyskjerrig på når skadene kommer frem.

Men ut i fra forskningen så er det jo snakk om flere netter, mange timer over lengre tid og ikke gråting 1 time til sammens pr. dag ilp av noen dager f.eks. Selv om ferber ikke er greit så finnes det forskjellige grader.

Men det er faktisk mange som lar babyene sine gråte alene i timesvis.
Kanskje ikke så mange som tør inrømme det på dette forumet lenger, men ta en titt på litt andre forum. Gjerne forum som ikke er utelukkende babyforum.

Et kvarter her og et kvarter der er kanskje ikke så skadelig at det er direkte målbart, men personlig synes jeg det også er rart å fokusere kun på hva som vil få langtidsvirkninger for barnet. "De får ikke varige men" hører man ofte. Nei, men de er da fullverdige mennesker som babyer også, med følelser som burde tas hensyn til. Ikke bare anta at så lenge de ikke blir skadet for livet av noe, så er det greit.

Nå snakker jeg om babyer, da jeg ikke har noen erfaring med eldre barn enda...

Veldig glad for at jeg ikke har vært i en situasjon hvor dette har vært noe å tenke på da mini alltid har lagt seg fint. Men hadde det vært sånn at hun gråt og ikke roet seg ville jeg aldri valgt å la henne gråte! Jeg synes det er helt sykt at noen gjør det, uavhengig av hvor slitne man måtte være.. Da ber man om hjelp, man overlater ikke babyen til seg selv !!

Ja, det er kanskje lett for meg å si det som har hatt en enkel jobb ift legging, men.. Det er en prinsippsak, man gjør det bare ikke!

Babyer og spedbarn generellt trenger nærhet mer enn noen andre, de bygger tillit, trygghet, de knytter bånd.. De forstår ikke at "åja, jeg må bare slutte å skrike og så kan jeg få kos..."! Å si til en 4åring "nå er det sengetid og nå må du sove" er litt annerledes, 4åringen forstår det selv om h*n kanskje ikke alltid er enig i det... En baby trenger alt annet enn mennesker som forlater h*n når h*n trenger dem og roper om hjelp!! Uansett om klokken er 15.00 eller om den er 01.30 !

Det er jo lov å bruke litt sunn fornuft også... Vi ble anbefalt Ferbers metode av hs, men jeg klarte ikke gjennomføre den...synes det ble litt vel drøyt..  Jeg kan la han ligge å sutre, men aldri SKRIKE....

Men hva gjør dere hvis dere kjører bil egentlig? Stopper dere 100 ganger fordi babyen ikke skal skrike? 

Oceania skrev:
Det er jo lov å bruke litt sunn fornuft også... Vi ble anbefalt Ferbers metode av hs, men jeg klarte ikke gjennomføre den...synes det ble litt vel drøyt..  Jeg kan la han ligge å sutre, men aldri SKRIKE....

Men hva gjør dere hvis dere kjører bil egentlig? Stopper dere 100 ganger fordi babyen ikke skal skrike? 

Det er forskjell på å skrike alene og skrike når de som er glad i deg er sammen med deg. Vi stopper ikke bilen 100 ganger fordi babyen vår ikke skal skrike. Men en av oss setter seg kanskje bak om det er lenge til vi er framme. Eller vi synger for henne. 

Brukte den på jenta mi.. funka IKKE faktisk.. eller funka for 3 -5 netter, så på 'an igjen! Så det gav jeg fort opp....

På gutten har jeg brukt en mild form  bare... Vet jeg han er skikkelig trøtt så får han gråte litt til han sovner.. men er alltid inn til han jevnlig..

har ikke lest mye forskning på det. men etter å ha jobbet med babyer som har blitt vannskjøtt (av f.eks. rusmissbrukere) så vet jeg at dersom et barn ikke får respons på sin gråt så slutter det etterhvert å gråte. Gråten er babyens kommunikasjonsmiddel med omverdenen - hjelper det ikke å prøve å kommunisere med omverdenen slutter den.

når det gjelder eldre barn synes jeg det er greit å ikke la de få viljen sin, hvis man samtidig forteller at vi skjønner hva de mener og er vennlig. men små babyer må få sine behov dekket uansett.

Back
Topp